China intenționează să plaseze o comandă masivă pentru sute de avioane Airbus, în timp ce președintele Xi Jinping caută să întărească legăturile cu Uniunea Europeană. Discuțiile dintre Beijing și gigantul european din industria aerospațială vizează achiziția a până la 500 de aeronave, într-un moment în care tensiunile comerciale cu Statele Unite continuă să se accentueze.
Potrivit primelor informații publicate de Bloomberg, această comandă ar putea fi oficializată în cadrul unui summit ce va avea loc luna viitoare în capitala chineză. Evenimentul îl va avea ca gazdă pe Xi Jinping și va reuni lideri importanți precum Friedrich Merz, noul cancelar german, și Emmanuel Macron, președintele Franței. De asemenea, Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, și Antonio Costa, președintele Consiliului UE, sunt așteptați să participe, semnalând dorința blocului european de a aprofunda colaborarea cu China.
Această potențială comandă de 500 de avioane vine pe fondul unor tensiuni comerciale în creștere între China și SUA. Beijingul a interzis recent companiilor aeriene locale să achiziționeze avioane Boeing, ca răspuns la tarifele agresive impuse de administrația Donald Trump. Această decizie pune o presiune suplimentară asupra Boeing, care încearcă să-și refacă reputația după incidentele grave din ultimii ani, inclusiv explozia unui ușă anul trecut, scrie The Telegraph.
Dacă va fi finalizată, această comandă va reprezenta una dintre cele mai mari comenzi unice de avioane comerciale din istorie. Recordul actual este deținut de compania indiană IndiGo, care a comandat 500 de avioane Airbus în 2023. Totodată, această comandă ar deveni cea mai mare din istoria Chinei, depășind achiziția de 300 de avioane Airbus în valoare de 37 de miliarde de dolari realizată acum trei ani.
Această tranzacție evidențiază în continuare dependența Chinei de avioanele importate, în ciuda eforturilor sale de a dezvolta o industrie aerospațială proprie. Modelul C919, dezvoltat de producătorul chinez Comac ca rival al Boeing 737, a obținut doar câteva contracte de export.
În timp ce Boeing deține un centru de finalizare și livrare în China, nu are o linie de producție efectivă pe teritoriul chinez. În schimb, Airbus operează două linii de asamblare finală pentru avioane cu fuselaj îngust în orașul Tianjin, aflat la aproximativ 70 de mile de Beijing.
China a fost primul stat din lume care a interzis zborurile cu modelul Boeing 737 Max după cele două accidente mortale din 2019 și a fost printre ultimele țări care au permis reluarea zborurilor cu acest avion. Aceste evenimente au determinat unele companii aeriene chineze să renunțe la comenzile făcute pentru acest model.
Până în prezent, Airbus nu a făcut niciun comentariu oficial legat de aceste negocieri și posibila comandă.
Această potențială comandă uriașă de avioane Airbus reflectă nu doar o schimbare geopolitică importantă, ci și o reală reconfigurare a pieței globale de aviație, în care China caută să-și diversifice parteneriatele și să reducă dependența de companiile americane, în timp ce Europa își consolidează poziția în fața rivalului său transatlantic.