Cu o strategie agresivă de „cumpărare de cotă de piață”, BYD a înregistrat în luna mai cele mai multe vânzări din istoria companiei, stârnind furia rivalilor și provocând neliniște în industria auto chineză. Discounturile de până la 40% aplicate la modelele populare au alimentat o creștere fulminantă, dar și acuzații grave privind sustenabilitatea acestui model de business.
Producătorul chinez BYD a dat lovitura în luna mai, înregistrând un nou record de vânzări la nivel global. Cu 382.476 de vehicule vândute, dintre care peste 376.000 autoturisme, compania a avut cea mai bună lună din istoria sa. Cea mai spectaculoasă evoluție a fost înregistrată în segmentul vehiculelor complet electrice, care a depășit pentru prima dată vânzările modelelor hibride plug-in.
Această schimbare vine pe fondul unei campanii masive de reduceri aplicate pe piața chineză, care au ajuns până la 40% pentru modele esențiale precum BYD Seagull, cel mai vândut automobil din China.
Aceste reduceri, considerate de specialiști drept „cumpărare de cotă de piață”, presupun sacrificarea marjelor de profit în favoarea volumelor vândute. Este o tactică extrem de riscantă, adoptată anterior și de Tesla, și care a generat dezechilibre majore în industria auto. Deși a dus la creșteri spectaculoase pe termen scurt, analiștii se tem că ar putea declanșa o cursă distructivă a prețurilor în China.
Strategia BYD a atras un val de critici din partea competitorilor, a pieței de capital și a autorităților chineze. Concurenți direcți precum CEO-ul Great Wall Motors, Wei Jinjun, au avertizat asupra unui posibil „colaps BYD”, comparând compania cu Evergrande, gigantul imobiliar care a prăbușit piața chineză. „Există deja o Evergrande a industriei auto. Încă nu a explodat, dar timpul va decide”, a spus Wei într-o declarație acidă.
Pe lângă presiunile externe, BYD s-a confruntat și cu o lovitură internă majoră: unul dintre cei mai mari dealeri din China, cu peste 20 de showroom-uri, și-a închis peste noapte activitatea, lăsând clienții fără acces la service și cu sume importante pierdute din garanții plătite în avans. Acest eveniment a pus și mai mult sub semnul întrebării sustenabilitatea modelului de business al BYD.
În ciuda controverselor, cifrele de vânzări rămân impresionante. BYD a vândut în luna mai 204.369 de mașini electrice, o creștere de aproape 40% față de aceeași perioadă a anului trecut. În schimb, vânzările de modele hibride au scăzut cu 6,3%, până la 172.561 de unități. Pe întregul an 2025, BYD a livrat deja 1,76 milioane de vehicule, cu aproape 500.000 mai mult decât în perioada similară a anului precedent.
Creșterea rapidă, susținută de politici comerciale ultra-agresive, ridică întrebări legitime privind viitorul companiei. Industria auto din China, deja fragilă în contextul războiului prețurilor, ar putea intra într-un impas dacă alți producători sunt forțați să urmeze exemplul BYD pentru a rămâne competitivi. Confruntarea dintre profitabilitate și volum devine tot mai acută, iar bursa reacționează negativ: acțiunile BYD au înregistrat scăderi semnificative în ultimele săptămâni.