Prima pagină » De ce a lansat OpenAI un nou portal spre viața digitală

De ce a lansat OpenAI un nou portal spre viața digitală

De ce a lansat OpenAI un nou portal spre viața digitală
De ce a lansat OpenAI un nou browser web / Foto Unsplash

OpenAI vrea să redefinească accesul la internet printr-un browser care integrează agenți AI, capabili să învețe totul despre nevoile și obișnuințele utilizatorilor.

Atlas, browserul surpriză al OpenAI

OpenAI lansează un browser web. Poate părea o idee demodată, dar are logică. Compania care a declanșat marea revoluție a inteligenței artificiale – cu ChatGPT – pregătește acum un nou pas în aventura digitală. Sam Altman și echipa sa au anunțat Atlas, un browser conceput pentru era AI.

Browserul este o piesă de tehnologie la care puțini se mai gândesc, deși o folosim cu toții zilnic. Interesul OpenAI pentru acest domeniu era deja un „secret al lui Polichinelle” în lumea tehnologică. În iulie, Reuters scria că lansarea este planificată „în următoarele săptămâni”. Întrebarea este: de ce să investești timp într-o tehnologie care părea relevantă doar în anii ’90?

Răspunsul, spun cei care lucrează la browsere, este simplu. OpenAI vrea să construiască asistenți virtuali capabili să înțeleagă nevoile utilizatorilor și să le ofere ceea ce au nevoie, exact când au nevoie. Pentru a face asta, sistemele AI au nevoie de acces direct la date, aplicații și la activitatea online.

Un simplu app nu permite acest nivel de integrare, scrie Business Insider. Însă un browser poate face asta, mai ales pentru cei care își petrec zilele lucrând, cumpărând sau creând online.

Browserul ca poartă spre viața digitală

Dacă citești acest articol într-un browser, gândește-te la celelalte taburi deschise. Fiecare conține informații despre tine: site-uri, documente, foi de calcul, poate chiar date financiare. În acest context, un browser controlat de OpenAI îi oferă companiei un punct de acces complet la viața digitală a utilizatorului.

„Dacă te numeri printre cei care cred că agenții AI sunt viitorul industriei, înțelegi că aceștia vor avea nevoie de două lucruri”, spune Josh Miller, CEO al The Browser Company. „Vor avea nevoie de acces la instrumentele tale zilnice și de prezență în timp real, pentru a înțelege contextul în care lucrezi”. Tocmai de aceea, spun unii experți, un browser propriu nu este doar un avantaj pentru OpenAI, ci o componentă strategică esențială.

În plus, Atlas ar putea proteja compania în fața giganților rivali. Dacă Apple sau Google — fiecare cu propriul proiect AI — ar limita accesul OpenAI la platformele lor, un browser independent ar deveni scutul perfect.

Totuși, e una să anunți un browser și alta să convingi oamenii să-l folosească. Majoritatea utilizatorilor nu au obiceiul să schimbe browserul, iar cei mai mulți nici nu se mai gândesc la el.

De la Netscape la Atlas

Astăzi, aproape toată lumea folosește Chrome, browserul Google, sau Safari, cel implicit pe iPhone și MacBook. Înainte de ele, au fost la modă Netscape Navigator și Internet Explorer — rivali dintr-o epocă în care internetul era încă o frontieră foarte nouă.

Între timp, apar noi jucători pe piață. Brave, lansat în 2016, a câștigat popularitate imensă pentru că blochează reclamele, apoi s-a apropiat de zona cripto. The Browser Company a lansat Arc în 2023, adresându-se celor frustrați de Chrome. „Piața browserelor este nemuritoare”, spune Brendan Eich, CEO al Brave. „Apar mereu ferestre de oportunitate pentru noi intrări”.

Brave susține că are acum peste 90 de milioane de utilizatori activi. Nu e enorm, dar este suficient pentru a intra în topurile de piață. The Browser Company, în schimb, își mută atenția spre Dia, un nou browser bazat pe AI. Miller recunoaște că Arc a atras câteva milioane de fani dedicați, dar n-a reușit să crească dincolo de acel nucleu.

Niciun dezvoltator nu are o soluție magică pentru a cuceri piața. Cea mai bună strategie rămâne aceeași: utilizatori entuziaști, care îi conving și pe alții să încerce noul produs.

Provocarea lui Sam Altman

Există și metode mai dure. Microsoft a impus Internet Explorer prin includerea lui în Windows, strategie care a dus la un proces antitrust. Dar chiar dacă OpenAI are, potrivit unor estimări, 800 de milioane de utilizatori, ar fi absurd să-i oblige pe toți să descarce Atlas. „Dacă încerci să le bagi un browser pe gât, oamenii se revoltă”, avertizează Eich.

Așadar, Altman trebuie să demonstreze că Atlas oferă ceva cu adevărat nou. Un mod diferit de a naviga, un instrument inteligent, care înțelege contextul și nevoile reale. Să nu uităm, însă, că Sam Altman este un excelent vânzător. Întrebarea este dacă de data asta își va reconfirma renumele.

Alte articole importante
Peste 850 de personalităţi mondiale cer interzicerea „superinteligenței” AI înainte să fie prea târziu
Peste 850 de personalităţi mondiale cer interzicerea „superinteligenței” AI înainte să fie prea târziu
O petiție semnată de peste 850 de personalități mondiale, inclusiv co-fondatorul Apple Steve Wozniak și miliardarul Richard Branson, cere stoparea dezvoltării inteligenței artificiale „superinteligente”. În paralel, companiile mari din tech precum OpenAI, xAI sau Meta concurează deja pentru a dezvolta modele tot mai puternice. Peste 850 de personalităţi mondiale semnează contra AI Un grup impresionant […]
ANALIZĂ
10 țări în care nomazii digitali trăiesc cel mai bine
10 țări în care nomazii digitali trăiesc cel mai bine
Nomazii digitali caută din ce în ce mai multe țări unde pot duce o viață liniștită, lipsită de probleme. Șapte dintre cele mai atractive destinații pentru muncă de la distanță se află în Europa. Un nou studiu arată unde se trăiește cel mai bine și ce avantaje oferă fiecare țară. O nouă eră pentru muncă: […]
Dacia Sandero rămâne lider pe piața europeană după 9 luni
Companii
Dacia Sandero rămâne lider pe piața europeană după 9 luni
Dacia Sandero își păstrează poziția de lider pe piața europeană după nouă luni, deși în septembrie a fost depășit de două modele. Modelul produs la Mioveni continuă să fie preferata consumatorilor din Europa datorită unui excelent raport calitate-preț. Dacia Sandero, lider în Europa. A fost depășită în septembrie de două modele Datele privind vânzările de […]
Belgia ia în calcul restricții de energie pentru centrele de date, din cauza boom-ului AI
Tehnologie
Belgia ia în calcul restricții de energie pentru centrele de date, din cauza boom-ului AI
Belgia ia în calcul măsuri radicale pentru a controla consumul uriaș de energie al centrelor de date care susțin dezvoltarea inteligenței artificiale. Operatorul rețelei naționale avertizează că expansiunea necontrolată riscă să blocheze alte sectoare industriale. Centrele de date, puse sub lupă din cauza consumului uriaș Operatorul belgian de rețea energetică, Elia, a anunțat că ar […]
Jaful de 88 de milioane din Luvru a devenit atracție turistică! Vizitatorii ignoră Mona Lisa și fotografiază geamul spart
Jaful de 88 de milioane din Luvru a devenit atracție turistică! Vizitatorii ignoră Mona Lisa și fotografiază geamul spart
Luvru, cel mai vizitat muzeu din lume, a redeschis porțile după cel mai spectaculos jaf din ultimele decenii. Hoții au furat bijuterii napoleoniene de 88 de milioane de euro, iar acum, în mod paradoxal, turiștii par mai interesați de geamul spart al hoților decât de operele de artă expuse. Geamul spart, noua „vedetă” a Parisului […]
Două mari orașe din România sunt în topul UE la nivelul de trai
Două mari orașe din România sunt în topul UE la nivelul de trai
Două orașe din România depășesc mari orașe din Vest la capitolul nivel de trai și satisfacție a locuitorilor. Cu investiții constante, o infrastructură modernizată și cu un ritm economic accelerat, cele două centre urbane sunt adevărate exemple pentru dezvoltarea locală din Europa de Est. Două orașe românești, mai prospere decât capitale din Europa de Vest […]