Prima pagină » De ce nu ne putem opri din cumpărături de Black Friday: trucurile psihologice care ne fac să cheltuim fără măsură

De ce nu ne putem opri din cumpărături de Black Friday: trucurile psihologice care ne fac să cheltuim fără măsură

ANALIZĂ
De ce nu ne putem opri din cumpărături de Black Friday: trucurile psihologice care ne fac să cheltuim fără măsură
sursă foto: Fast Simon

Black Friday, cel mai mare eveniment global de shopping, nu este doar o sărbătoare a reducerilor, ci și un experiment psihologic în masă. Comercianții știu exact cum să ne manipuleze emoțiile, cum să ne grăbească deciziile și cum să transforme cumpărăturile într-un impuls aproape imposibil de controlat. Potrivit unui studiu publicat în Psychology Today, marketingul de Black Friday acționează direct asupra creierului emoțional, nu asupra celui rațional, exploatând frica de a pierde, dorința de apartenență și satisfacția instantanee.

Raritatea și frica de a pierde: „Doar azi, doar acum!”

Unul dintre cele mai puternice mecanisme psihologice care ne determină să cumpărăm impulsiv este principiul rarității. Atunci când ni se spune că un produs este „disponibil pentru scurt timp” sau că „stocurile sunt limitate”, creierul nostru reacționează instantaneu. Dorința de a deține acel obiect crește brusc, chiar dacă nu avem o nevoie reală.

Ofertele de timp limitat și produsele exclusive sunt construite pentru a exploata exact acest instinct”, explică psihologii.

De fiecare dată când vedem un cronometru pe un site de cumpărături, ne simțim presați să acționăm. Această teamă de a rata oportunitatea, cunoscută sub termenul FOMO („fear of missing out”), stimulează impulsul de cumpărare instantanee.

Astfel, deciziile pe care le luăm sunt extrem de rapide, adesea iraționale.

Percepția rarității intensifică dorința. Cu cât credem că un produs este mai greu de obținut, cu atât ni-l dorim mai mult”, arată Psychology Today.

Cumpărăm pentru că și alții cumpără

Un alt mecanism subtil, dar extrem de eficient, ţine de statutul social. În timpul Black Friday, imaginile cu magazine pline, cozi uriașe și postări pe rețelele sociale creează senzația că toată lumea cumpără.

Dacă atâția oameni se grăbesc spre aceleași oferte, înseamnă că trebuie să fie reale”, ne spunem instinctiv.

Această presiune colectivă ne împinge să ne alăturăm mulțimii, chiar dacă nu aveam intenția de a cheltui bani.

Rețelele sociale amplifică fenomenul. Clipurile cu „haul-uri” de cumpărături, selfie-urile din mall-uri și unboxing-urile contribuie la normalizarea comportamentului de consum excesiv.

Astfel, cumpărarea unui produs nu mai este doar o alegere individuală, ci devine o formă de apartenență socială.

Black Friday transformă consumul într-un eveniment de grup. Nu mai cumperi pentru că ai nevoie, ci pentru că ceilalți o fac”, explică cercetătorii în comportament al consumatorului.

sursă foto: The New York Times

Iluzia reducerilor spectaculoase

Un alt truc care ne face să credem că am descoperit o afacere unică este teoria prețului de referință. Fiecare consumator are în minte un „preț corect” pentru un produs. Comercianții exploatează acest mecanism afișând prețuri originale umflate, alături de un preț „redus”.

De exemplu, un televizor afișat ca redus de la 4.000 la 2.499 de lei ne dă impresia unei economii uriașe. În realitate, prețul de 4.000 de lei poate să nu fi existat niciodată.

Diferența vizuală dintre prețuri creează iluzia reducerii, iar creierul nostru reacționează pozitiv la sentimentul de câștig.

De multe ori, ofertele nu sunt mai avantajoase decât în alte perioade ale anului. Dar percepția că ‘economisim’ ne oferă o satisfacție psihologică puternică”, notează autorii articolului din Psychology Today.

Acesta este motivul pentru care, chiar și atunci când știm că o reducere nu este reală, emoția de moment câștigă în fața logicii.

Emoțiile dictează comportamentul de Black Friday

Zeci de ani de cercetări în psihologia consumului au demonstrat că deciziile de cumpărare sunt în primul rând emoționale, nu raționale.

Atmosfera de Black Friday – cu muzică festivă, lumini strălucitoare, bannere roșii și cronometre care ticăie – este concepută pentru a declanșa reacții instinctive.

Această combinație de stimulare vizuală și auditivă activează centrii plăcerii din creier, determinând eliberarea de dopamină, hormonul fericirii. Astfel, suntem tentaţi să cumpărăm pentru senzație, nu pentru utilitate.

„E al meu!” – de ce nu putem renunța la produsele din coș

Odată ce un produs ajunge în coșul nostru, mintea începe să îl considere deja posesie personală. Psihologii numesc acest fenomen „efectul de apartenență” sau efectul lui „e al meu”.

Chiar și fără să finalizăm achiziția, simplul gest de a adăuga un articol în coș activează sentimentul de proprietate. Astfel, renunțarea la acel produs ne provoacă o pierdere emoțională – de parcă am fi fost deposedați de ceva ce ne aparține deja.

Regretul post-Black Friday

Când adrenalina dispare și pachetele ajung acasă, apare inevitabil întrebarea: „Chiar aveam nevoie de toate acestea?” Mulți cumpărători experimentează regretul post-achiziție, un fenomen comun asociat cu cumpărăturile impulsive.

De multe ori, produsele cumpărate cu entuziasm ajung uitate în dulapuri, iar satisfacția inițială este înlocuită de vinovăție sau frustrare. Psihologii spun că acest ciclu – dorință, achiziție, regret – este esența culturii de consum moderne.

Alte articole importante
Singurul comportament financiar care ar trebui să te pună pe gânduri într-o relație, potrivit unui expert
Singurul comportament financiar care ar trebui să te pună pe gânduri într-o relație, potrivit unui expert
Un tip de comportament financiar poate părea un detaliu minor la începutul unei relații, dar poate ascunde multe despre dinamica dintre parteneri. În spatele modului în care doi oameni gestionează discuțiile despre bani se află valori, priorități și felul în care înțeleg responsabilitatea comună. Mulți parteneri se confruntă cu discuții dificile legate de bani, dar […]
„Marioneta Kremlinului” – SUA oprește vânzarea activelor Lukoil din străinătate către Gunvor, din cauza legăturilor cu Putin
„Marioneta Kremlinului” – SUA oprește vânzarea activelor Lukoil din străinătate către Gunvor, din cauza legăturilor cu Putin
Statele Unite au refuzat aprobarea pentru ca traderul de petrol Gunvor să cumpere activele Lukoil din străinătate. Decizia vine după ce Departamentul Trezoreriei a subliniat că războiul din Ucraina trebuie să se încheie imediat, scrie MoscowTimes. „Pe măsură ce Putin continuă uciderile fără sens, marioneta Kremlinului, Gunvor, nu va fi niciodată autorizată să opereze și […]
Cum ajută Trump România fără intenție: O mare companie japoneză își mută producția la noi în țară de frica tarifelor
Cum ajută Trump România fără intenție: O mare companie japoneză își mută producția la noi în țară de frica tarifelor
Compania japoneză Makita, cunoscută pentru producția de scule electrice, mută producția din China către România și Thailanda. Decizia a fost luată pentru a evita problemele generate de războiul tarifelor vamale dintre SUA și China. O parte din echipamentele destinate pieței americane vor fi produse în România și Thailanda. Bazele românești și thailandeze reprezintă momentan mai […]
Escroc rus și soția sa, răpiți și uciși în Emiratele Arabe Unite după fraude cu criptomonede. Novak se lăuda că e prietenul lui Pavel Durov
Escroc rus și soția sa, răpiți și uciși în Emiratele Arabe Unite după fraude cu criptomonede. Novak se lăuda că e prietenul lui Pavel Durov
Escrocul rus Roman Novak și soția sa, Anna, au fost dați dispăruți de rude la începutul lunii octombrie, după ce timp de mai multe zile nu au putut fi contactați. Suspecții, cetățeni ruși, ar fi cerut o sumă de bani pentru eliberarea lor, dar i-au ucis în Emiratele Arabe Unite când nu au primit suma […]
Producătorii auto, amenințați de noile taxe portuare din SUA
Companii
Producătorii auto, amenințați de noile taxe portuare din SUA
Producătorii auto riscă să fie afectați de creșterea costurilor de producție și de distribuție, pe fondul noilor taxe portuare impuse în SUA. Măsura ar putea influența lanțurile globale de aprovizionare și prețurile finale ale automobilelor, mai ales pentru constructorii care depind de importuri și exporturi transatlantice. Taxele portuare din SUA cresc costurile pentru producătorii auto […]
Nissan raportează cele mai bune rezultate financiare din ultimul an
Companii
Nissan raportează cele mai bune rezultate financiare din ultimul an
Nissan a înregistrat cele mai bune rezultate financiare din ultimul an datorită reducerii costurilor și vânzărilor mai puternice în SUA. Performanța vine ca urmare a eforturilor de reducere a costurilor fixe în cadrul unui plan de redresare și a vânzărilor mai puternice pe piața din America de Nord. Cum a reușit Nissan să obțină cele […]