Duma de Stat propune înlocuirea actualei taxe auto cu un sistem în care taxa se plătește nu pentru proprietatea asupra mașinii, ci pentru fiecare kilometru parcurs, scrie MoscowTimes. Inițiativa a fost oferită de liderul partidului „O Rusie Dreaptă – Pentru Adevăr”, Sergei Mironov.
„Un sistem mai echitabil ar fi când cetățenii plătesc nu pentru posesia unei proprietăți, a cărei valoare scade în timp, ci pentru intensitatea utilizării transportului”, a declarat Mironov pentru agenția TASS.
El a subliniat: „Principiul va fi clar: cine conduce plătește.”
Politicianul a spus că taxa de transport, calculată acum după puterea motorului, trebuie eliminată.
„Plătesc aceeași sumă atât cei care stau mult timp la volan, cât și cei care merg la dacha doar ocazional,” a explicat Mironov.
El sugerează compensarea pierderilor bugetare prin eliminarea beneficiilor fiscale și mărirea poverii pentru industria petrolieră și de gaze.
Fracțiunea „O Rusie Dreaptă” vrea să introducă aceste inițiative în dezbatere în sesiunea parlamentară de toamnă.
În prezent, taxa auto se bazează pe puterea motorului, regiunea în care este înregistrat vehiculul, prețul mașinii și existența unor beneficii. Pentru autovehiculele cu valoarea peste 10 milioane de ruble, taxa este triplată, conform listei Ministerului Industriei și Comerțului.
Experții atrag atenția că proprietarii suportă și alte costuri substanțiale. Anton Shaparin, vicepreședintele Uniunii Naționale a Automobilelor (NAU), a spus pentru Gazeta.Ru că pe lângă taxa anuală, se plătesc accize pe combustibil, TVA la achiziția vehiculelor, pieselor și serviciilor de întreținere.
El a menționat că taxa pentru intensitatea utilizării deja există sub forma accizei incluse în prețul combustibilului. „Nu are rost să introducem taxe suplimentare,” a afirmat Shaparin.
Shaparin a explicat că propuneri de anulare a taxei au fost făcute anterior, când s-a introdus acciza pe combustibil. Totuși, regiunile și-ar pierde fondurile pentru întreținerea drumurilor, deoarece acciza se duce în bugetul federal.
„De aceea, taxa auto a rămas,” a spus el.
Maxim Kadakov, editorul șef al publicației „Din spatele volanului”, a criticat această măsură. El spune că, deși șoferii plătesc deja accize, statul nu va renunța la taxa auto, deoarece autoritățile federale și regionale nu doresc scăderea veniturilor fiscale.
Propunerea de a taxa kilometrii parcurși ar putea schimba percepția asupra modului în care șoferii plătesc pentru drumurile folosite. Cu toate acestea, în contextul actual al politicilor fiscale, tranziția poate întâmpina dificultăți datorate interesele bugetare și structurii federale a veniturilor din taxe de transport.