Retailerii americani, inclusiv gigantul Walmart, se grăbesc să profite de perioada de relaxare fiscală între Washington și Beijing pentru a-și face stocuri de produse fabricate în China, astfel încât să rămână competitivi în sezonul aglomerat al cumpărăturilor de vară, transmite Reuters. Anumite fabrici care produc decorațiuni de Halloween au declarat pentru Reuters că, preventiv, urgentează producția și expedierea de schelete, bostani, dinți, coarne și alte accesorii pentru costumele de groază, ca să se asigure că produsele ajung în Statele Unite în intervalul celor 90 de zile al reducerii tarifare. Reprezentanții Adidas cred că se va crea congestie în porturile americane.
Conform acordului anunțat zilele trecute, tarifele impuse de Statele Unite pentru bunurile importate din China vor scădea de la 145% la 30% pentru următoarele trei luni. Această decizie a reprezentat un fel de semnal de start pentru o adevărată cursă a comenzilor și a livrărilor de produse vestimentare între Statele Unite și China. Retailerii americani își asigură stocuri din toate categoriile de produse, de la rochii de vară, costume de baie, la saboți și creme de protecție solară, potrivit companiei de logistică Portless, specializat în asistența brandurilor americane de comerț electronic în importul de bunuri din China pe cale aeriană.
„După ce s-a anunțat reducerea tarifelor, clienții noștri au spus ‘suntem în modul go-go-go’. Au decis să reia producția și livrările imediat”, a declarat Izzy Rosenzweig, CEO al Portless. Printre clienții companiei se numără brandul de costume de baie Hapari și producătorul NatPat.
Retail China / joneslanglasalle.com
Deși majoritatea companiilor americane se bazează în principal pe transportul maritim, acesta poate dura între 30 și 60 de zile pentru ca mărfurile să ajungă în SUA din China, în funcție de destinație și de mărimea navei. De regulă, comenzile pentru sezonul de vară încep încă din iarnă sau în primăvară, foarte devreme, pentru a le permite fabricilor chineze să producă noile modele, explică John Harmon, directorul pentru cercetare tehnologică la Coresight Research.
Însă după ce, pe 9 aprilie, președintele Donald Trump a impus Beijing-ului tarife de 145%, inclusiv pe fentanyl, mai multe companii americane au suspendat comenzile din China. Rezervările de containere din China către SUA au scăzut imediat după anunț cu aproape 50%, conform datelor transmise de firma de brokeraj TD Cowen și de compania de monitorizare a containerelor Vizion.
Lucrurile stau exact pe dos începând de luni, deși reactivarea lanțurilor de aprovizionare după întreruperea din aprilie ar putea dura ceva timp.
„Au fost două zile extrem de aglomerate”, spune Liu, o producătoare de jucării din Dongguan, China, care a preferat să își păstreze anonimatul. „Rezervăm containere și unele dintre produsele noastre sunt deja în drum spre portul Shenzhen. În ultimele luni, circulația camioanelor de marfă era redusă, dar acum chiar există ambuteiaje spre port”, a adăugat ea. Liu deservește clienți importanți, printre care și Walmart, cel mai mare importator de containere din SUA.
Presa semnalează o agitație majoră pentru livrarea mărfurilor spre SUA, cu atât mai mult cu cât tarifele de transport nu au crescut semnificativ încă. Prețul pentru un container de 12 metri din China către coasta de vest a Americii a crescut cu doar 3% săptămâna trecută, ajungând la 2.395 dolari, conform datelor platformei Freightos. Aceasta reprezintă aproximativ jumătate din prețul înregistrat în februarie, când mulți jucători importanți se grăbeau să facă stocuri înainte de impunerea tarifelor.
Companii precum Bogg Bag, producătorul unor genți care se vând în magazinele Target, spune că prețurile containerelor ar putea crește rapid. Kim Vaccarella, CEO-ul Bogg Bag, a spus că a accelerat drastic producția de genți fabricate în China pentru a le trimite în New Jersey până în august. O strategie de urgență pentru producători a fost să se concentreze doar pe câteva produse populare, pentru a accelera livrările.
Analistul Arun Sundaram de la CFRA a notat că retaileri precum Walmart, Costco și Target au făcut comenzi anticipate încă de la începutul anului. Walmart a înregistrat o creștere de aproximativ 3% a stocurilor în trimestrul încheiat pe 31 ianuarie, prima majorare în aproape doi ani. La Costco, stocurile au crescut cu aproape 10%, iar retailerul de haine pentru surfing și skate Zumiez a înregistrat o creștere de 14% până în luna februarie. Inventarul Target a crescut cu 7% în aceeași perioadă.
Retail China / joneslanglasalle.com
Deși reducerea temporară a tarifelor este un avantaj pentru companiile americane care doresc să-și refacă stocurile de vară, această aglomerare a comenzilor riscă să creeze blocaje în lanțurile de aprovizionare. Se estimează, însă, că vor fi mai puțin severe decât cele înregistrate în perioada pandemiei și în 2021-2022.
Gene Seroka, directorul executiv al Portului Los Angeles, a declarat că este puțin probabil ca firmele să se poată pregăti complet pentru sezonul de vară și pentru perioada de back-to-school din iulie, un alt sezon foarte important pentru retaileri.
„În acest moment, vedem ce putem face cu ultimele comenzi care pot fi plasate pentru back-to-school și cu unele comenzi rămase pentru moda de vară. Intervalul este foarte strâns”, a afirmat Seroka.
Stephen Lamar, președintele Asociației Americane a Îmbrăcămintei și Încaltamintei, care are printre membri branduri precum Adidas America, a avertizat asupra riscului congestiei portuare în cazul în care sute de companii vor încerca să importe simultan marfă.
„Războiul tarifelor a amânat expedierea mărfurilor pentru back-to-school cu o lună. Dar școlile nu pot amâna începerea anului școlar cu o lună”, a conchis Lamar.