Prima pagină » Topul mărcilor de mașini afectate de tarifele lui Trump. Nici cele din SUA nu au scăpat de tăvălugul scumpirilor

Topul mărcilor de mașini afectate de tarifele lui Trump. Nici cele din SUA nu au scăpat de tăvălugul scumpirilor

Topul mărcilor de mașini afectate de tarifele lui Trump. Nici cele din SUA nu au scăpat de tăvălugul scumpirilor
Foto: Freepik

În contextul tensiunilor comerciale și al politicilor tarifare impuse de președintle SUA, Donald Trump, industria auto a fost unul dintre domeniile cele mai afectate. Mai multe mărci de mașini, atât din America de Nord, cât și din Europa și Asia, sunt afectate de tarifele lui Trump, care au influențat costurile de producție și prețurile finale pentru consumatori

Lanțurile globale de aprovizionare, complexe și interconectate, fac ca orice schimbare de cost să se reflecte rapid în prețul final al vehiculului. O analiză Visual Capitalist a examinat impactul tarifelor de 25% aplicate asupra mașinilor importate în SUA din afara Americii de Nord și cum se vor traduce acestea în creșteri de prețuri pentru diferite mărci.

Cum funcționează noile tarife?

Pentru modelele asamblate în America de Nord, tariful de 25% se aplică doar asupra conținutului non-american al vehiculului, iar în unele cazuri există o reducere de până la 15% din prețul de listă (MSRP). Pentru modelele importate integral, tariful se aplică în proporție de 25% din valoarea totală.

Topul mărcilor de mașini care vor fi cel mai afectate de tarifele lui Trump

Topul mărcilor de mașini care vor fi cel mai afectate de tarifele lui Trump. Foto: Visual Capitalist

Conform analizei, iată cum vor crește prețurile pentru principalele mărci auto în SUA:

  1. Buick  +22%
  2. Hyundai +22%
  3. Kia +21%
  4. BMW +19%
  5. Mazda +19%
  6. Lexus  +17%
  7. Subaru +16%
  8. Chevrolet +15%
  9. Nissan +15%
  10. Volkswagen +14%
  11. Toyota +14%
  12. Ford +13%
  13. GMC +12%
  14. Honda +8%
  15. Jeep +6%
  16. Tesla +3%

De ce sunt unele mărci mai afectate decât altele?

Buick – liderul scumpirilor datorită producției asiatice

Deși Buick este o marcă americană, o mare parte din modelele sale sunt produse în China și Coreea de Sud. Această dependență de producția asiatică face ca prețurile să crească cu până la 22%, cea mai mare majorare estimată dintre toate mărcile analizate.

Aceasta reflectă schimbările profunde aduse de globalizare în industria auto, chiar și pentru brandurile tradiționale americane. Buick are o prezență atât de puternică în China încât a dezvoltat un sub-brand dedicat pieței chineze.

Hyundai și Kia – expunere ridicată la tarife

Hyundai și Kia sunt, de asemenea, foarte vulnerabile, cu creșteri estimate între 21% și 22%. Deși ambele companii au început să construiască fabrici în SUA, o parte semnificativă a modelelor și componentelor lor este încă importată din Coreea de Sud.

Un pas important pentru Hyundai a fost deschiderea în 2024 a fabricii Metaplant America în Georgia, destinată producției vehiculelor electrice vândute în SUA, cu o capacitate de până la 500.000 de unități anual.

Tesla – cel mai puțin afectat de tarife

Tesla beneficiază de o structură integrată vertical și de o producție predominantă pe teritoriul american, în fabricile sale din Fremont și Austin. Astfel, creșterea prețurilor estimate pentru mașinile Tesla este de doar 3%, cea mai mică dintre toate mărcile.

Această situație îi poate conferi un avantaj competitiv important, în condițiile în care alte branduri vor fi nevoite să-și majoreze semnificativ prețurile. Potrivit unui raport recent al Fortune, Tesla rămâne liderul pieței de vehicule electrice din SUA, chiar dacă vânzările au scăzut cu 16% în aprilie, comparativ cu anul precedent.

Ce înseamnă aceste scumpiri pentru consumatori?

Pentru cumpărătorii americani, noile tarife se traduc prin prețuri mai mari la mașinile importate sau cu componente importate. În special, cei interesați de modele Buick, Hyundai sau Kia trebuie să se pregătească pentru majorări semnificative. În schimb, Tesla, Jeep și Honda vor resimți cel mai puțin impactul tarifelor.

Alte articole importante
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
În calitate de stat participant, România a avut o contribuție directă de 0,3% la programul european de dezvoltare a rachetei Ariane 6. Acest proiect de mare anvergură este menit să consolideze capacitatea de lansare spațială a continentului. Deși procentul pare modest, el reflectă implicarea constantă a țării noastre în industria aerospațială și participarea sa la […]
Bula imobiliară se fisurează în România. Clienții sunt tot mai puțini, taxele sunt în creștere
Bula imobiliară se fisurează în România. Clienții sunt tot mai puțini, taxele sunt în creștere
Piața imobiliară din România încheie anul cu o prăbușire puternică. În timp ce taxele sunt în creștere și pun presiune tot mai mare, românii se gândesc de două ori înainte să-și achiziționeze o locuință. Asta în timp ce, pe șantierele, dezvoltatorii continuă la foc continuu construcțiile.  Se sparge bula imobiliarelor: românii nu mai cumpără locuințe […]
Înmatriculările de mașini noi au crescut cu peste 36% în noiembrie
Companii
Înmatriculările de mașini noi au crescut cu peste 36% în noiembrie
În luna noiembrie, înmatriculările de mașini noi în România a înregistrat o creștere spectaculoasă, de peste 36% față de aceeași perioadă din 2024. Această evoluție semnificativă a pieței auto locale reflectă interesul tot mai mare al românilor pentru înnoirea parcului auto național, precum și dinamica pozitivă a segmentului de vehicule prietenoase cu mediul. Vânzări record […]
Economia digitalizată și limitarea plăților în numerar în România. Plafonul impus de UE de la 1 ianuarie 2027
Economia digitalizată și limitarea plăților în numerar în România. Plafonul impus de UE de la 1 ianuarie 2027
Începutul anului 2027 va fi marcat, pentru români, de regula impusă de Uniunea Europeană în ceea ce privește plățile în numerar. Deși decizia nu înseamnă eliminarea cash-ului, va exista un plafon prin care plățile vor fi limitate semnificativ. Măsura face parte din pachetul adoptat de Uniunea Europeană pentru combaterea spălării banilor și a finanțării activităților […]
O bancă americană de investiții, favorită să preia activele Lukoil într-un acord „fără bani”
O bancă americană de investiții, favorită să preia activele Lukoil într-un acord „fără bani”
Lukoil ar prefera oferta băncii americane de investiții Xtellus Partners pentru vânzarea portofoliului său internațional, evaluat la 22 de miliarde de dolari. Tranzacția ar avea loc fără numerar, printr-un schimb de titluri deținute de investitori americani. Termenul-limită impus de Trezoreria SUA pentru finalizarea vânzării a fost extins până la 17 ianuarie. Lukoil negociază o tranzacție […]
OpenAI lansează GPT-5.2 pe „cod roșu”. Răspunsul fulger la ofensiva Google Gemini 3
Tehnologie
OpenAI lansează GPT-5.2 pe „cod roșu”. Răspunsul fulger la ofensiva Google Gemini 3
OpenAI a lansat pe repede înainte GPT-5.2, cel mai avansat model al său, după ce Google a zguduit industria luna trecută cu Gemini 3. Noul model apare la numai câteva săptămâni după GPT-5.1 – cel mai scurt ciclu de lansare din istoria companiei. GPT-5.2 vine în trei versiuni și promite viteză, acuratețe și performanță fără […]