În contextul tensiunilor comerciale și al politicilor tarifare impuse de președintle SUA, Donald Trump, industria auto a fost unul dintre domeniile cele mai afectate. Mai multe mărci de mașini, atât din America de Nord, cât și din Europa și Asia, sunt afectate de tarifele lui Trump, care au influențat costurile de producție și prețurile finale pentru consumatori
Lanțurile globale de aprovizionare, complexe și interconectate, fac ca orice schimbare de cost să se reflecte rapid în prețul final al vehiculului. O analiză Visual Capitalist a examinat impactul tarifelor de 25% aplicate asupra mașinilor importate în SUA din afara Americii de Nord și cum se vor traduce acestea în creșteri de prețuri pentru diferite mărci.
Pentru modelele asamblate în America de Nord, tariful de 25% se aplică doar asupra conținutului non-american al vehiculului, iar în unele cazuri există o reducere de până la 15% din prețul de listă (MSRP). Pentru modelele importate integral, tariful se aplică în proporție de 25% din valoarea totală.
Topul mărcilor de mașini care vor fi cel mai afectate de tarifele lui Trump. Foto: Visual Capitalist
Conform analizei, iată cum vor crește prețurile pentru principalele mărci auto în SUA:
Deși Buick este o marcă americană, o mare parte din modelele sale sunt produse în China și Coreea de Sud. Această dependență de producția asiatică face ca prețurile să crească cu până la 22%, cea mai mare majorare estimată dintre toate mărcile analizate.
Aceasta reflectă schimbările profunde aduse de globalizare în industria auto, chiar și pentru brandurile tradiționale americane. Buick are o prezență atât de puternică în China încât a dezvoltat un sub-brand dedicat pieței chineze.
Hyundai și Kia sunt, de asemenea, foarte vulnerabile, cu creșteri estimate între 21% și 22%. Deși ambele companii au început să construiască fabrici în SUA, o parte semnificativă a modelelor și componentelor lor este încă importată din Coreea de Sud.
Un pas important pentru Hyundai a fost deschiderea în 2024 a fabricii Metaplant America în Georgia, destinată producției vehiculelor electrice vândute în SUA, cu o capacitate de până la 500.000 de unități anual.
Tesla beneficiază de o structură integrată vertical și de o producție predominantă pe teritoriul american, în fabricile sale din Fremont și Austin. Astfel, creșterea prețurilor estimate pentru mașinile Tesla este de doar 3%, cea mai mică dintre toate mărcile.
Această situație îi poate conferi un avantaj competitiv important, în condițiile în care alte branduri vor fi nevoite să-și majoreze semnificativ prețurile. Potrivit unui raport recent al Fortune, Tesla rămâne liderul pieței de vehicule electrice din SUA, chiar dacă vânzările au scăzut cu 16% în aprilie, comparativ cu anul precedent.
Pentru cumpărătorii americani, noile tarife se traduc prin prețuri mai mari la mașinile importate sau cu componente importate. În special, cei interesați de modele Buick, Hyundai sau Kia trebuie să se pregătească pentru majorări semnificative. În schimb, Tesla, Jeep și Honda vor resimți cel mai puțin impactul tarifelor.