Timpii mari de așteptare și ofertele generoase de buy-back indică o cerere în creștere pentru noul model iPhone, scrie Financial Times. „Nu-mi amintesc ultima dată când am văzut cozi la magazinul Apple cum am văzut anul acesta”, spun analiștii pieței.
Noul iPhone 17, lansat de Apple, a declanșat cea mai puternică frenezie a vânzărilor de smartphone-uri pe care le-a înregistrat compania de la anul crizei sanitare și până acum. Am putea spune, deci, că cea mai amplă reproiectare din ultimii ani a produsului emblematic al companiei Apple s-a dovedit un succes.
Se pare că reviziurea dispozitivului a fost, mai degrabă, un impuls de start. Ulterior, interesul s-a dovedit a fi mai puternic decât s-ar fi așteptat cineva înainte de lansarea din septembrie. O spun surse din industrie care monitorizează lanțul de aprovizionare al Apple, o spun operatorii de telefonie mobilă și, nu în ultimul rând, o arată durata de așteptare până la livrare. Analiștii prevăd că veniturile din smartphone-uri vor reveni la o creștere de 4% în ultimul exercițiu financiar și probabil că vor ajunge la 209,3 miliarde de dolari, conform datelor Visible Alpha. Rata de creștere ar urma să se apropie de 5% în anul fiscal 2026, când veniturile din iPhone-uri vor atinge 218,9 miliarde de dolari.
Această evoluție a consolidat încrederea pieței. Un câștig valoros, având în vedere că Apple intră în sezonul crucial al vânzărilor de sărbători. Viitorul apropiat pare roz pentru compania americană, în pofida întârzierilor în lansarea funcțiilor bazate pe inteligență artificială. Succesul Apple sfidează și tarifele impuse de Donald Trump, care au afectat prețul acțiunilor gigantului din Silicon Valley în ultimul an.
„Este corect să spunem că lansarea iPhone 17 a fost o surpriză în raport cu așteptările pe care le avea Wall Street la sfârșitul lunii august, înainte de lansare”, a declarat Gene Munster, de la Deepwater Asset Management.
Veniturile din smartphone-uri ale Apple au scăzut cu 2% în exercițiul financiar 2023, care se încheie în septembrie, și au rămas stabile anul trecut, după ce consumatorii au cheltuit masiv pe produse electronice de consum în timpul pandemiei.
Îmbunătățirile semnificative din acest an, aduse camerelor, ecranelor și bateriilor iPhone-ului, par să-i convingă pe tot mai mulți clienți să-și înlocuiască dispozitivele vechi. Pe baza datelor din magazinele Apple, precum și a informațiilor de la operatorii de telefonie, analiștii Bank of America au declarat săptămâna aceasta că timpii de livrare afișați pentru iPhone 17 sunt mai mari decât în anii anteriori, ceea ce „ar putea indica o cerere solidă”.
„Când timpii de așteptare sunt mai lungi, de obicei e vorba de un ciclu de produs mai bun”, a spus Munster. Timpul de așteptare pentru noul iPhone este cu aproximativ 13% mai mare decât anul trecut, a adăugat el, semnalând o posibilă „nouă fază de upgrade”, poate mai amplă.
Pe 30 octombrie, Apple va raporta rezultatele pentru sezonul fiscal care se încheie în septembrie, incluzând primele săptămâni de vânzări ale iPhone 17.
„Este clar că acesta este un trimestru foarte puternic pentru Apple”, a declarat Francisco Jeronimo de la IDC. „Nu-mi amintesc ultima dată când am văzut cozi la magazinul Apple cum am văzut anul acesta”.
Verificările efectuate în lanțul de aprovizionare al Apple sugerează că au crescut puternic comenzile pentru iPhone 17, „mult mai puternic” decât pentru modelul iPhone 16 de anul trecut. Între exercițiile financiare 2024 și 2026, numărul de unități vândute este estimat la aproximativ 235 de milioane, potrivit datelor Visible Alpha. Până în 2027, analiștii prevăd că produsul emblematic al companiei va depăși 240 de milioane de unități vândute, urmând să ajungă la aproape 260 de milioane până la sfârșitul deceniului. În piață circulă deja zvonuri despre lansarea unui iPhone pliabil anul viitor.
Apple nu mai publică cifre privind unitățile vândute și preferă să direcționeze atenția investitorilor către venituri, cu atât mai mult cu cât mizează în mare parte pe baza de utilizatori deja existenți. Noua gamă de iPhone-uri este susținută de programe generoase de buy-back. Modelul de bază a beneficiat și de politicile de subvenționare guvernamentală din China pentru telefoanele mai ieftine.
iPhone-urile continuă să aducă mai mult de jumătate din veniturile anuale totale ale Apple, de aproximativ 390 de miliarde de dolari. Un model de succes ar putea ajuta compania să depășească un an 2025 dificil, marcat de tensiuni comerciale – care i-au perturbat lanțurile globale de aprovizionare. Acțiunile Apple au atins un nou vârf anual în septembrie, în jurul lansării iPhone 17, dar au scăzut recent, odată cu piața în ansamblu, după ce Donald Trump a amenințat cu tarife de 100% pentru China.
În ciuda speculațiilor privind creșterea costurilor generate de tarife, Apple a ales să nu majoreze prețurile noului dispozitiv.
Unii analiști avertizează, însă, că așteptările pieței pentru noul iPhone ar putea fi exagerate. La începutul acestei luni, banca de investiții Jefferies a retrogradat acțiunile Apple la categoria „subperformează”, invocând „așteptări excesive” privind cererea pentru iPhone 17.