Prima pagină » Boeing revizuiește în scădere prognoza pentru cererea globală de avioane în următorii 20 de ani: Ce înseamnă pentru industria aeronautică?

Boeing revizuiește în scădere prognoza pentru cererea globală de avioane în următorii 20 de ani: Ce înseamnă pentru industria aeronautică?

Boeing revizuiește în scădere prognoza pentru cererea globală de avioane în următorii 20 de ani: Ce înseamnă pentru industria aeronautică?
Boeing revizuiește în scădere prognoza pentru cererea globală de avioane în următorii 20 de ani: Ce înseamnă pentru industria aeronautică? Foto: Shutterstock

Boeing și-a publicat, recent, prognozele privind cererea globală de avioane comerciale pentru următorii 20 de ani, dezvăluind ajustatări semnificative, în contextul unor evoluții economice și operaționale complexe. Conform raportului, lansat înaintea Salonului Aeronautic de la Paris, cererea pentru călătoriile aeriene va crește cu peste 40% până în 2030, ceea ce va genera nevoi de livrărare a zeci de mii de aeronave noi în următoarele două decenii.

Cererea totală de avioane: Un număr ușor revizuit

Boeing estimează că între 2024 și 2044 vor fi necesare aproximativ 43.600 de avioane noi, o cifră aproape identică cu prognoza de anul trecut, care anticipa 43.975 de aeronave până în 2043. Această ușoară ajustare reflectă o scădere moderată a așteptărilor privind creșterea traficului aerian și a economiei globale.

În paralel, rivalul european Airbus și-a majorat recent estimările pentru cererea globală pe următorii 20 de ani cu 2%, anticipând livrarea a 43.420 de avioane până în 2044. Airbus susține că industria transportului aerian va depăși tensiunile comerciale actuale, iar traficul aerian va înregistra o creștere medie anuală de 3,6%.

Distribuția cererii pe tipuri de avioane

Din totalul estimat de Boeing, aproape 33.300 de aeronave vor fi de tip single-aisle (cu un singur culoar), precum Boeing 737 MAX și familia Airbus A320neo, care reprezintă aproximativ 80% din livrările actuale. În plus, se preconizează cererea pentru peste 7.800 de avioane widebody (cu două culoare), 955 de cargo-uri construite în fabrică și 1.545 de avioane regionale.

Cu toate că numărul total de livrări rămâne aproape neschimbat, Boeing a redus estimările privind creșterea traficului de pasageri de la 4,7% la 4,2% pe an, creșterea economică globală de la 2,6% la 2,3%, traficul de marfă de la 4,1% la 3,7%, iar creșterea flotei de la 3,2% la 3,1%, scrie Yahoo Finance.

Impactul volatilității comerciale și perspectivele pe termen lung

În ciuda reducerii prognozelor pentru traficul cargo, Darren Hulst, vicepreședinte pentru marketing comercial la Boeing, a declarat că volatilitatea comercială nu va afecta semnificativ cererea pe termen lung.

„Trebuie să ne amintim că, în ultimele 20, 40, 60 de ani, transportul aerian de marfă a avut o creștere constantă de aproximativ 4%, indiferent de turbulențe”, a explicat Hulst.

Provocările producției și siguranței

Industria aeronautică se confruntă cu dificultăți în a readuce producția de avioane la nivelurile dinaintea pandemiei COVID-19. Cererea a revenit rapid, însă producția este încă la jumătate sau chiar mai puțin față de perioada pre-pandemică, ceea ce a generat o lipsă estimată între 1.500 și 2.000 de aeronave.

Boeing a avut probleme majore legate de siguranța producției, în special după incidentul din 2024, când un panou al unui Boeing 737 MAX aproape nou, operat de Alaska Airlines, s-a desprins în zbor. Ca urmare, Administrația Federală a Aviației din SUA a limitat producția modelului 737 la 38 de avioane pe lună.

Deși Boeing a făcut progrese semnificative în îmbunătățirea calității producției, accidentul unui Boeing 787-8 Dreamliner al Air India, petrecut recent, a readus compania în centrul atenției și în criză. CEO-ul Kelly Ortberg și-a anulat participarea la Salonul Aeronautic de la Paris pentru a se concentra pe ancheta privind accidentul.

Creșterea traficului aerian și necesitatea flotei noi

Conform prognozei, traficul aerian global va crește cu peste 40% până în 2030, comparativ cu nivelurile de dinaintea pandemiei. În următorii 20 de ani, aproximativ 51% din cererea pentru avioane noi va fi generată de creșterea traficului, restul fiind legat de înlocuirea aeronavelor mai vechi.

Regiunile China și Asia de Sud/Sud-Est, inclusiv India, vor reprezenta jumătate din această capacitate suplimentară, în timp ce America de Nord și Eurasia vor domina cererile pentru înlocuirea flotelor existente.

Relațiile comerciale și perspectivele pentru piața chineză

China reprezintă aproximativ 10% din comenzile restante ale Boeing. Livrările către această piață au fost suspendate temporar în contextul tensiunilor comerciale și tarifare dintre SUA și China. Totuși, CEO-ul Boeing, Kelly Ortberg, a anunțat în mai că livrările vor fi reluate în această lună, semnalând o posibilă detensionare a relațiilor comerciale.

Perspective de viitor

În ciuda unor ajustări moderate în prognoze, industria aeronautică rămâne optimistă privind cererea pe termen lung pentru avioane comerciale, susținută de creșterea traficului aerian și nevoia de modernizare a flotelor. Rivalitatea dintre Boeing și Airbus continuă să modeleze piața, fiecare companie adaptându-se la provocările economice, geopolitice și operaționale.

Pe măsură ce cererea globală de călătorii aeriene se extinde, iar piețele emergente devin motoare principale ale creșterii, producătorii de aeronave trebuie să găsească echilibrul între calitate, siguranță și capacitatea de producție pentru a răspunde așteptărilor pieței în următorii douăzeci de ani.

Alte articole importante
Restricțiile de imigrație anunțate de Trump schimbă regulile pentru recrutări, călătorii și parteneriate în finanțe
Restricțiile de imigrație anunțate de Trump schimbă regulile pentru recrutări, călătorii și parteneriate în finanțe
Politicile de imigrație tot mai stricte promovate de președintele Donald Trump încep să afecteze serios industria financiară americană. De la verificări intense în tranzacții de fuziuni și achiziții, până la strategii alternative de angajare și temeri privind călătoriile internaționale, firmele de pe Wall Street resimt deja impactul unei posibile noi ere de izolaționism. Restricțiile de […]
Nvidia este prima companie care atinge o capitalizare de 4 trilioane de dolari. Acțiunile, la un maxim istoric
Nvidia este prima companie care atinge o capitalizare de 4 trilioane de dolari. Acțiunile, la un maxim istoric
Nvidia a ajuns la o capitalizare bursieră de 4 trilioane de dolari, devenind prima companie listată la bursă din lume care atinge acest prag istoric. Ascensiunea spectaculoasă subliniază explozia cererii în sectorul de tehnologie AI, în contextul în care corporația americană domină industria globală a procesoarelor grafice. Capitalizare istorică: Nvidia atinge 4 trilioane de dolari […]
Mașinile de lux pierd teren în SUA din cauza tarifelor impuse de Trump
Companii
Mașinile de lux pierd teren în SUA din cauza tarifelor impuse de Trump
Politica tarifară agresivă a administrației Trump în ceea ce privește importurile la mașinile de lux din afara SUA, afectează vânzările globale ale producătorilor auto. Mărci de prestigiu precum Mercedes-Benz, Jaguar Land Rover (JLR) și Porsche au raportat scăderi semnificative ale vânzărilor pe piața nord-americană, una dintre cele mai importante pentru segmentul premium. Politicile comerciale ale […]
Cum au recuperat consumatorii români sute de mii de euro din tranzacții internaționale eșuate
Analize
Cum au recuperat consumatorii români sute de mii de euro din tranzacții internaționale eșuate
În primele șase luni ale anului 2025, consumatorii români au reușit să recupereze peste 210.000 de euro, după ce au semnalat dificultăți întâmpinate în tranzacții cu firme din alte țări europene. Aceste cazuri au fost gestionate gratuit de Centrul European al Consumatorilor (ECC) din România, care a oferit sprijin în soluționarea litigiilor transfrontaliere, scrie Puterea.ro. […]
Topul celor mai costisitoare infracțiuni financiare în 2024. Peste 16 miliarde de dolari „evaporați” în fraude investigate de FBI
Topul celor mai costisitoare infracțiuni financiare în 2024. Peste 16 miliarde de dolari „evaporați” în fraude investigate de FBI
Numărul de infracțiuni financiare continuă să se înmulțească, provocând pierderi atât pentru persoane fizice, cât și pentru companii. În decursul anului trecut, peste 850.000 de plângeri au fost depuse la FBI, pierderile totale ridicându-se la 16,6 miliarde de dolari. Topul celor mai costisitoare infracțiuni financiare în 2024, potrivit FBI Pe măsură ce infracțiunile financiare devin […]
Grok, chatbotul lui Elon Musk, forțat să șteargă postări care îl laudau pe Hitler și conțineau comentarii antisemite
Tehnologie
Grok, chatbotul lui Elon Musk, forțat să șteargă postări care îl laudau pe Hitler și conțineau comentarii antisemite
Chatbotul Grok, dezvoltat de firma de inteligență artificială xAI a lui Elon Musk, a fost nevoit să elimine o serie de postări „inadecvate” după ce a început să facă afirmații controversate, inclusiv laude la adresa lui Adolf Hitler și comentarii antisemite în răspunsurile oferite utilizatorilor pe platforma X. Postări șocante și autoclasificare ca „MechaHitler” Printre […]