Un studiu recent arată că majoritatea companiilor obțin ROI pozitiv din inteligența artificială. Totodată, această cercetare arată și care sunt modelele cel mai des utilizate în cadrul companiilor și, deopotrivă, modelele care au fost, din diverse motive, abandonate.
Wharton Human-AI Research a realizat un amplu studiu cu privire la utilizarea inteligenței artificiale în organizații. Din răspunsurile oferite de liderii de business incluși în această cercetare, aproape 75% dintre organizații obțin ROI pozitiv din AI. Studiul arată, totodată, ce instrumente AI sunt adoptate rapid de companii și care au adopție limitată.
În ciuda așteptărilor, Claude de la Anthropic se situează surprinzător de jos în clasamentele de utilizare. ChatGPT domină detașat, fiind folosit mult mai mult decât orice alt model, ceea ce îi surprinde chiar și pe experți.
ROI-ul pozitiv arată că investițiile în AI funcționează, dar alegerea unui instrument specific depinde de multe variabile. Deloc surprinzător, adopția AI depinde mai mult de integrarea în fluxul de lucru pe care companiile îl au deja decât de performanța percepută a instrumentului.
Managerii trebuie să aleagă AI-ul care se potrivește cel mai bine infrastructurii proprii și culturii organizaționale. Abordarea strategică a adoptării AI rămâne cheia pentru maximizarea eficienței și competitivității, mai scrie sursa citată.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/11/Inteligenta-artificiala-in-companii.png)
Microsoft Copilot conduce în fața modelelor de la Google, probabil datorită integrării cu software-ul de lucru existent în multe companii, comentează Business Insider. Vechea dominație a sistemelor de operare Windows aduce încă beneficii evidente, în special în procesul de adoptare a AI.
Integrarea nativă a instrumentului face diferența, pentru că promite să crească utilizarea fără efort suplimentar pentru firme. Această strategie de integrare în ecosistemul de birou asigură un avantaj competitiv real.
Datele arată că 67% dintre companii folosesc ChatGPT, iar 58% utilizează Copilot, în timp ce Perplexity și DeepSeek rămân la 18%. Alte instrumente, precum Gemini, Meta AI sau chatboții personalizați, se situează între 20–21% adopție, ceea ce arată o utilizare moderată.
Amazon Q se apropie de 23%, în timp ce Claude rămâne la doar 25%. Aceste cifre reflectă preferințele și integrarea practică a acestor modele și nicidecum potențialul lor tehnologic.