Tesla a lansat primele sale robotaxiuri autonome în Austin, Texas, declanșând o adevărată revoluție în transportul urban. Fără șofer în față, dar cu influenceri la bord și Elon Musk jubilând pe rețelele sociale, testul pilot promite o nouă eră a mobilității.
Într-un moment pe care Elon Musk l-a numit „culminarea unui deceniu de muncă”, Tesla a lansat duminică un proiect pilot în Austin, Texas, care marchează debutul primelor sale robotaxiuri autonome. Vehiculele electrice s-au plimbat prin cartierul South Congress fără niciun șofer în față, ci doar cu o persoană pe scaunul pasagerului – desemnată drept „monitor de siguranță”. Aproximativ zece mașini au fost incluse în test, iar primele curse au fost oferite la un tarif fix de 4,20 dolari, detaliu confirmat chiar de Musk pe platforma X (fostul Twitter).
Pentru acest debut, Tesla a invitat influenceri cunoscuți în lumea tehnologiei și auto să testeze și să posteze experiențele lor. Printre ei, investitorul și creatorul de conținut Sawyer Merritt a documentat întreaga sa călătorie cu robotaxiul Tesla, de la comanda efectuată prin aplicație până la sosirea la un bar local. În filmările publicate, se observă clar că mașina circulă fără niciun șofer uman activ, în timp ce pasagerul stă relaxat pe scaunul din dreapta.
Deși testul a fost un succes mediatic și un pas major pentru Tesla, drumul către o rețea complet funcțională de taxiuri autonome rămâne presărat cu obstacole, scrie Reuters. Profesorul Philip Koopman de la Carnegie Mellon University, expert în tehnologia vehiculelor autonome, a subliniat că acest pas nu este „începutul sfârșitului”, ci „sfârșitul începutului”. Altfel spus, deși testul din Austin este promițător, extinderea la scară largă poate dura ani, dacă nu decenii.
Iar semnalele de prudență nu au întârziat să apară. Chiar înainte de lansarea testului Tesla, statul Texas a adoptat o nouă legislație care impune reguli mai stricte pentru vehiculele autonome. Începând cu 1 septembrie, orice companie care vrea să opereze vehicule fără șofer pe drumurile publice din Texas va trebui să obțină un permis special de la Departamentul pentru Vehicule Motorizate.
Legea oferă autorităților posibilitatea de a revoca permisul dacă operatorul este considerat un pericol public și obligă companiile să furnizeze informații clare despre modul în care echipajele de intervenție pot acționa în caz de urgență.
Mai mulți analiști din industrie sunt de acord că succesul sau eșecul Tesla în domeniul robotaxiurilor va avea un impact direct asupra valorii companiei. În prezent, o parte semnificativă din capitalizarea bursieră a Tesla se bazează pe promisiunile legate de vehicule autonome și de dezvoltarea de roboți umanoizi. Deși compania este deja cel mai valoros producător auto din lume, păstrarea acestui statut depinde tot mai mult de reușita acestor proiecte ambițioase.
Lansarea testului din Austin vine într-un moment strategic, în contextul în care rivali precum Waymo (filială a Alphabet, compania-mamă a Google) fac progrese constante în domeniul robotaxiurilor. Musk mizează pe avantajul integrării totale – chip-urile AI și software-ul sunt dezvoltate intern de Tesla – dar provocările din viața reală rămân infrastructura, siguranța şi acceptarea publică.