Prima pagină » Elon Musk anunță lansarea primelor robotaxiuri Tesla, la Austin. Gigantul accelerează strategia de mobilitate autonomă

Elon Musk anunță lansarea primelor robotaxiuri Tesla, la Austin. Gigantul accelerează strategia de mobilitate autonomă

Elon Musk anunță lansarea primelor robotaxiuri Tesla, la Austin. Gigantul accelerează strategia de mobilitate autonomă

Tesla a lansat primele sale robotaxiuri autonome în Austin, Texas, declanșând o adevărată revoluție în transportul urban. Fără șofer în față, dar cu influenceri la bord și Elon Musk jubilând pe rețelele sociale, testul pilot promite o nouă eră a mobilității.

Primele robotaxiuri Tesla pe străzile din Texas: fără șofer, cu pasageri plătitori

Într-un moment pe care Elon Musk l-a numit „culminarea unui deceniu de muncă”, Tesla a lansat duminică un proiect pilot în Austin, Texas, care marchează debutul primelor sale robotaxiuri autonome. Vehiculele electrice s-au plimbat prin cartierul South Congress fără niciun șofer în față, ci doar cu o persoană pe scaunul pasagerului – desemnată drept „monitor de siguranță”. Aproximativ zece mașini au fost incluse în test, iar primele curse au fost oferite la un tarif fix de 4,20 dolari, detaliu confirmat chiar de Musk pe platforma X (fostul Twitter).

Pentru acest debut, Tesla a invitat influenceri cunoscuți în lumea tehnologiei și auto să testeze și să posteze experiențele lor. Printre ei, investitorul și creatorul de conținut Sawyer Merritt a documentat întreaga sa călătorie cu robotaxiul Tesla, de la comanda efectuată prin aplicație până la sosirea la un bar local. În filmările publicate, se observă clar că mașina circulă fără niciun șofer uman activ, în timp ce pasagerul stă relaxat pe scaunul din dreapta.

Tesla intră pe un teritoriu riscant, cu reglementări în plină transformare

Deși testul a fost un succes mediatic și un pas major pentru Tesla, drumul către o rețea complet funcțională de taxiuri autonome rămâne presărat cu obstacole, scrie Reuters. Profesorul Philip Koopman de la Carnegie Mellon University, expert în tehnologia vehiculelor autonome, a subliniat că acest pas nu este „începutul sfârșitului”, ci „sfârșitul începutului”. Altfel spus, deși testul din Austin este promițător, extinderea la scară largă poate dura ani, dacă nu decenii.

Iar semnalele de prudență nu au întârziat să apară. Chiar înainte de lansarea testului Tesla, statul Texas a adoptat o nouă legislație care impune reguli mai stricte pentru vehiculele autonome. Începând cu 1 septembrie, orice companie care vrea să opereze vehicule fără șofer pe drumurile publice din Texas va trebui să obțină un permis special de la Departamentul pentru Vehicule Motorizate.

Legea oferă autorităților posibilitatea de a revoca permisul dacă operatorul este considerat un pericol public și obligă companiile să furnizeze informații clare despre modul în care echipajele de intervenție pot acționa în caz de urgență.

Miza uriașă pentru Tesla: viitorul companiei atârnă de robotaxiuri

Mai mulți analiști din industrie sunt de acord că succesul sau eșecul Tesla în domeniul robotaxiurilor va avea un impact direct asupra valorii companiei. În prezent, o parte semnificativă din capitalizarea bursieră a Tesla se bazează pe promisiunile legate de vehicule autonome și de dezvoltarea de roboți umanoizi. Deși compania este deja cel mai valoros producător auto din lume, păstrarea acestui statut depinde tot mai mult de reușita acestor proiecte ambițioase.

Lansarea testului din Austin vine într-un moment strategic, în contextul în care rivali precum Waymo (filială a Alphabet, compania-mamă a Google) fac progrese constante în domeniul robotaxiurilor. Musk mizează pe avantajul integrării totale – chip-urile AI și software-ul sunt dezvoltate intern de Tesla – dar provocările din viața reală rămân infrastructura, siguranța şi acceptarea publică.

Alte articole importante
Trucul cărucioarelor de la Lidl. Cum te convinge retailerul să cumperi mai mult
Trucul cărucioarelor de la Lidl. Cum te convinge retailerul să cumperi mai mult
Puțini cumpărători își dau seama că, dincolo de aranjarea produselor pe rafturi sau de promoțiile atractive, există și detalii aparent banale care le influențează alegerile. În magazinele Lidl, trucul din spatele designului și dimensiunii cărucioarelor are un scop clar: să te facă să umpli mai mult spațiu decât ai planificat inițial, iar acest lucru se […]
Un supermarket își plătește clienții de fiecare dată când aceștia îi dau în vileag pe hoții de la raft
Un supermarket își plătește clienții de fiecare dată când aceștia îi dau în vileag pe hoții de la raft
Un lanț de retail din Regatul Unit a lansat un program cu totul neobișnuit, menit să reducă fenomenul furturilor din supermarket: clienții care semnalează hoții primesc instant o recompensă de 1 liră sterlină, sumă care le este adăugată pe cardul de fidelitate și poate fi folosită imediat pentru cumpărături. Cum funcționează sistemul de recompense Iceland, […]
Acțiunile companiilor implicate în integrarea AI scad pe bursele europene
Companii
Acțiunile companiilor implicate în integrarea AI scad pe bursele europene
Acțiunile companiilor implicate în domeniul AI au înregistrat scăderi semnificative la bursele din Europa pe fondul lansării unor modele avansate care au stârnit incertitudine în rândul investitorilor. Investitorii au reacționat prudent după lansarea unor noi modele avansate de AI, care au ridicat atât așteptările privind inovația, cât și temerile legate de costuri ridicate și competiția […]
Cum a pierdut fondul suveran saudit 8 miliarde de dolari în 2024
Cum a pierdut fondul suveran saudit 8 miliarde de dolari în 2024
Fondul suveran saudit a raportat o scădere a investițiilor în așa-numitele sale gigaproiecte, ajungând la o depreciere de 8 miliarde de dolari la finalul anului 2024. Aceste pierderi au survenit în ciuda faptului că activele administrate au atins aproape un trilion de dolari, conform raportului anual al Fondului suveran Public Investment Fund (PIF) al Arabiei […]
România investește cel mai puțin în publicitate pe internet din întreaga UE. Eurostat arată decalajul
Analize
România investește cel mai puțin în publicitate pe internet din întreaga UE. Eurostat arată decalajul
Conform datelor cele mai recente comunicate de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat) pentru anul trecut, mai puțin de un sfert dintre firmele din România (22,8%) au apelat la publicitate pe internet în anul precedent. Această pondere situează România în rândul ultimelor poziții în Uniunea Europeană, alături de Polonia (23,2%) și Portugalia (23,6%), pe un total […]
Germania și Marea Britanie pregătesc primul tren direct pe sub Canalul Mânecii
Germania și Marea Britanie pregătesc primul tren direct pe sub Canalul Mânecii
Călătoriile dintre Germania și Marea Britanie ar putea deveni mai accesibile ca niciodată. Guvernele de la Berlin și Londra au anunțat oficial formarea unui grup de lucru pentru lansarea unei legături feroviare directe pe sub Canalul Mânecii, proiect cu potențial economic și turistic uriaș. Dacă totul merge conform planului, primele trenuri ar putea circula în […]