Procurorii din Brazilia au inițiat marți o acțiune în justiție împotriva producătorului auto chinez BYD , acuzând compania de trafic de persoane și de impunerea unor condiții de muncă asemănătoare sclaviei pentru angajații implicați în construcția unei fabrici în cea mai mare piață a sa din afara Chinei.
În cadrul procesului, procurorii solicită daune morale în valoare de 257 milioane reais (aproximativ 45 milioane de dolari) de la BYD și de la două firme contractante, JinJiang și Tecmonta, conform unui comunicat emis de biroul procurorilor pentru muncă. Pe lângă aceasta, se cer compensații individuale pentru muncitorii afectați.
De asemenea, procurorii doresc ca firmele să fie obligate să respecte o serie de reglementări privind drepturile angajaților și propun o amendă de 50.000 de reais pentru fiecare încălcare, sumă care urmează să fie înmulțită cu numărul lucrătorilor afectați, scrie Reuters.
În replică, BYD a transmis că este dedicată respectării drepturilor omului și că respectă legislația braziliană și normele internaționale privind protecția muncii. Compania a mai precizat într-un comunicat că a colaborat cu procurorii și că va răspunde oficial în documentele depuse în instanță.
În luna decembrie a anului trecut, procurorii au anunțat că 220 de muncitori chinezi angajați prin intermediul subcontractorilor BYD în statul Bahia, Brazilia, au fost descoperiți în condiții de muncă „asemănătoare sclaviei”. De asemenea, aceștia au fost identificați ca victime ale traficului internațional de persoane.
Fabio Leal, procuror adjunct pentru muncă, a declarat într-un interviu că negocierile cu cele trei companii au început la sfârșitul lunii decembrie, însă nu s-a ajuns la un acord. El a refuzat să ofere detalii suplimentare privind motivele eșecului discuțiilor.
Leal a explicat că lucrătorii au fost aduși ilegal în Brazilia și li s-au promis condiții de muncă care nu au fost respectate. Toți muncitorii chinezi s-au întors deja în țara lor de origine, iar eventualele despăgubiri rezultate din proces vor fi plătite acolo, însă companiile din Brazilia vor trebui să prezinte dovezi privind efectuarea acestor plăți.
Procurorul a adăugat că, deși acum procesul va fi gestionat prin instanță, există încă posibilitatea unui acord amiabil.
„Acțiunea noastră în justiție este foarte bine fundamentată, având la bază o cantitate substanțială de probe adunate pe parcursul investigației,” a subliniat Fabio Leal.
Această acțiune judiciară marchează un moment important în lupta pentru respectarea drepturilor muncitorilor în industria auto din Brazilia și evidențiază provocările legate de condițiile de muncă în cadrul investițiilor străine. Rămâne de urmărit modul în care BYD și subcontractorii săi vor răspunde în instanță și ce impact va avea acest proces asupra relațiilor comerciale dintre Brazilia și China.