Un dealer major al gigantului chinez BYD s-a prăbușit spectaculos în provincia Shandong, lăsând în urmă peste 20 de magazine goale și mii de clienți disperați. Criza surprinde slăbiciunile ascunse ale pieței auto din China, unde competiția acerbă și expansiunea necontrolată devin un pericol real.
Criza dealerului Qiancheng Holdings, unul dintre cei mai mari parteneri comerciali ai BYD din estul Chinei, zguduie din temelii piața auto a celei mai mari economii din Asia. Potrivit Jinan Times, ziar deținut de guvernul local, cel puțin 20 de magazine ale Qiancheng din patru orașe, inclusiv Jinan și Weifang, au fost găsite abandonate sau închise. Aproape 1.000 de clienți, care aveau încă garanții și servicii post-vânzare în derulare, au rămas în aer.
Într-o scrisoare publicată pe 17 aprilie, Qiancheng a acuzat modificările de politică făcute de BYD că au pus o presiune uriașă asupra fluxului său de numerar. În spatele ușilor închise, cu datorii acumulate și o rețea de magazine rămase fără susținere, compania pare să fi clacat sub povara propriilor ambiții.
Deși Qiancheng și-a arătat cu degetul partenerul de afaceri, BYD a respins aceste acuzații. Într-un articol din Cover News, un reprezentant anonim al departamentului de PR al BYD a afirmat că nu modificările de politică au fost de vină, ci „extinderea prea rapidă și agresivă” a dealerului Qiancheng. Practic, BYD spune că dealerul și-a tăiat singur craca de sub picioare.
Deși a subliniat că va sprijini Qiancheng în rezolvarea crizei, BYD nu a oferit claritate asupra modului în care va garanta drepturile celor peste 1.000 de clienți rămași fără garanții și fără suport tehnic. Situația a dat naștere la grupuri de protecție a drepturilor clienților, care caută acum soluții și compensații.
Această prăbușire spectaculoasă a Qiancheng Holdings nu este un incident izolat, ci reflectă presiunea uriașă cu care se confruntă piața auto chineză. Pe fondul încetinirii consumului și a trecerii industriei la vânzări directe, dealerii tradiționali devin veriga slabă din lanț. Chiar și pentru giganți precum BYD, care domină sectorul vehiculelor electrice în China și deține o rețea proprie restrânsă, dealerii rămân esențiali – iar problemele acestora pot declanșa valuri de neîncredere.
Cu o cifră de afaceri anuală de 3 miliarde de yuani și 1.200 de angajați, Qiancheng Holdings părea un partener de neclintit pentru BYD. Falimentul său subit nu doar că afectează mii de clienți, ci și imaginea de stabilitate pe care BYD a încercat să o cultive la nivel global, notează Reuters.