Prima pagină » Încrederea clienților în mărcile auto din China pe cea mai mare piață europeană scade semnificativ

Încrederea clienților în mărcile auto din China pe cea mai mare piață europeană scade semnificativ

Încrederea clienților în mărcile auto din China pe cea mai mare piață europeană scade semnificativ

În timp ce Germania rămâne epicentrul industriei auto europene, producătorii din China de automobile se confruntă cu dificultăți în a câștiga încrederea pieței locale.

Deși au fost investite sume considerabile pentru expansiunea în Europa, rezultatele sunt totuși modeste, iar dealerii auto din această țară devin tot mai sceptici cu privire la potențialul acestor mărci, în pofida ofertei atrăgătoare de tehnologii avansate și prețuri competitive.

Mașinile produse în China au avut o cotă de piață de doar 1,5%

Pe fondul unei piețe în ușoară scădere, în special pe segmentul vehiculelor electrice (EV), prezența brandurilor chinezești precum BYD sau SAIC este sub așteptări. În primul trimestru din 2025, producătorii din China au însumat doar 1,5% din totalul vânzărilor de automobile din Germania, o creștere ușoară, dar insuficientă în raport cu așteptările și promisiunile.

„Mărcile chineze nu mai sunt văzute ca o salvare”, afirmă Stefan Reindl de la Institutul pentru Industria Auto, citat de revista Automobilwoche. Acesta explică faptul că marii constructori europeni au reacționat prompt, corectându-și greșelile și lipsurile și lansând modele mai accesibile și sisteme de infotainment mai performante, un domeniu unde chinezii aveau un avantaj inițial.

Spre exemplu, BYD, în încercarea de a se adapta la cerințele europene, a anunțat că va lansa versiuni hibride pentru toate modelele sale electrice până în 2026. Însă, în Germania, piața reacționează lent, astfel că, în primele patru luni ale anului, constructorul chinez a vândut sub 2.800 de vehicule, departe de obiectivul ambițios de 50.000 de unități anual. De asemenea, alți producători precum NIO, Leapmotor și Xpeng au rezultate și mai slabe, cu vânzări care abia ating câteva sute de unități.

Brandurile europene vs. competiția chineză

Un obstacol major pentru constructorii chinezi îl reprezintă atașamentul cumpărătorilor față de mărcile consacrate. Potrivit analistului auto Matthias Schmidt, citat de Automotive News, identitatea, istoricul unui brand și conexiunea cu acesta continuă să aibă o influență semnificativă asupra deciziei de cumpărare în Europa. În acest context, avantajele de preț sau dotările tehnice nu sunt suficiente pentru a compensa lipsa de notorietate și incertitudinile privind valoarea de revânzare.

Această barieră culturală și comercială s-a dovedit greu de depășit. Nici lansările spectaculoase pe care mărcile chineze le-au făcut la saloanele auto europene și nici promisiunile legate de inovație nu au reușit să convingă publicul larg.

În timp ce în China mașinile inteligente și accesibile sunt tot mai numeroase, pe Bătrânul Continent, acestea par să fi sosit prea târziu, iar avantajul tehnologic s-a erodat rapid pe fondul reacției rapide a producătorilor tradiționali. Cu atâtmai mult cu cât aproape orice constructor cu vechime deține o gamă de modele mult mai solidă, atât pe segmentul EV-urilor, cât și al HEV-urilor.

Perspectivele pentru viitor rămân rezervate

Chiar dacă investițiile continuă, așteptările sunt totuși temperate. Stefan Reindl estimează că, în următorii cinci ani, producătorii chinezi ar trebui să se declare mulțumiți dacă vor avea o cotă de piață de doar 1% obținută individual.

Între timp, branduri precum MG, care este parte a grupului SAIC, conduc modest plutonul, cu puțin peste 7.000 de unități vândute între ianuarie și aprilie 2025, comparativ cu BYD, care a vândut mai puțin de 2.800 de mașini, deși așteptările vizau pragul de 50.000 în acest an.

Confruntate cu lipsa de recunoaștere, reticența dealerilor, dar și cu competiția tot mai acerbă a brandurilor europene, mărcile auto chineze se văd nevoite să-și regândească strategia de penetrare a pieței dacă doresc cu adevărat să devină o forță în industria auto continentală.

Alte articole importante
China cumpără aur din Rusia: vânzările din noiembrie au doborât un record istoric
China cumpără aur din Rusia: vânzările din noiembrie au doborât un record istoric
Volumul total al livrărilor de aur rusesc către China s-a ridicat la 1,9 miliarde de dolari în 11 luni ale anului 2025. Pentru prima dată în istoria comerțului dintre Beijing și Moscova, vânzările de metal prețios au atins astfel de volume. Exporturile de aur în 2024 a fost de doar 223 de milioane de dolari […]
DECLARAȚII EXCLUSIVE
Mariana Rufa, directoarea Asociației Businessului European: „România, pentru Republica Moldova, este cel mai important partener din punct de vedere comercial”
Mariana Rufa, directoarea Asociației Businessului European: „România, pentru Republica Moldova, este cel mai important partener din punct de vedere comercial”
Integrarea economică dintre România și Republica Moldova nu este doar o consecință naturală a proximității geografice, ci rezultatul unui proces mai amplu de aliniere legislativă europeană, spune Mariana Rufa, directoarea Asociației Businessului European (EBA). Cadrul legislativ este dublat de politici de convergență instituțională și decizii strategice de investiții, adaugă executivul EBA, într-un interviu acordat în […]
Europa riscă să piardă investiţii-cheie în industria auto. Avertisment dur de la CEO-ul Stellantis
Companii
Europa riscă să piardă investiţii-cheie în industria auto. Avertisment dur de la CEO-ul Stellantis
Directorul general al grupului Stellantis, Antonio Filosa, avertizează că noul pachet de măsuri pentru industria auto, prezentat recent de Comisia Europeană, riscă să descurajeze investiţiile majore ale producătorilor în Europa. Declaraţiile au fost făcute într-un interviu acordat publicaţiei Financial Times şi vin într-un moment de tensiune maximă pentru sectorul auto european, aflat la intersecţia dintre […]
ANALIZĂ
China accelerează cursa pentru cipuri AI proprii. Alternativa locală la Nvidia, pas decisiv pentru controlul infrastructurilor critice
Tehnologie
China accelerează cursa pentru cipuri AI proprii. Alternativa locală la Nvidia, pas decisiv pentru controlul infrastructurilor critice
Anunțul Moore Threads Technology privind lansarea unei noi generații de cipuri pentru inteligență artificială marchează un nou pas în strategia Chinei de a-și reduce dependența de tehnologiile occidentale critice. Compania, fondată de un fost executiv Nvidia, vine cu o arhitectură proprie care promite creșteri semnificative de performanță și eficiență energetică, scrie Bloomberg. Și asta într-un […]
ANALIZĂ
Giganții tech critică politicile de reglementare pentru AI promovate de „țarul cripto” de la Casa Albă
Giganții tech critică politicile de reglementare pentru AI promovate de „țarul cripto” de la Casa Albă
Efortul administrației Trump de a centraliza reglementarea inteligenței artificiale la nivel federal a declanșat o reacție neașteptată chiar în interiorul industriei tech pe care încearcă să o protejeze. Printr-un ordin executiv conceput pentru a bloca inițiativele statelor americane, Casa Albă riscă să transforme politica AI dintr-un exercițiu de coordonare economică într-un conflict politic deschis, scrie […]
Elon Musk, aproape să devină primul trilionar din istorie. Averea lui ajunge la 750 miliarde dolari
Elon Musk, aproape să devină primul trilionar din istorie. Averea lui ajunge la 750 miliarde dolari
Averea lui Elon Musk a urcat spectaculos, până aproape de 750 de miliarde de dolari, după ce o instanță americană a restabilit pachetul său salarial uriaș de la Tesla. Decizia, combinată cu evaluările în creștere ale SpaceX și xAI, îl apropie pe Musk de un prag istoric. Ar putea deveni primul trilionar al lumii. Victorie […]