În timp ce Germania rămâne epicentrul industriei auto europene, producătorii din China de automobile se confruntă cu dificultăți în a câștiga încrederea pieței locale.
Deși au fost investite sume considerabile pentru expansiunea în Europa, rezultatele sunt totuși modeste, iar dealerii auto din această țară devin tot mai sceptici cu privire la potențialul acestor mărci, în pofida ofertei atrăgătoare de tehnologii avansate și prețuri competitive.
Pe fondul unei piețe în ușoară scădere, în special pe segmentul vehiculelor electrice (EV), prezența brandurilor chinezești precum BYD sau SAIC este sub așteptări. În primul trimestru din 2025, producătorii din China au însumat doar 1,5% din totalul vânzărilor de automobile din Germania, o creștere ușoară, dar insuficientă în raport cu așteptările și promisiunile.
„Mărcile chineze nu mai sunt văzute ca o salvare”, afirmă Stefan Reindl de la Institutul pentru Industria Auto, citat de revista Automobilwoche. Acesta explică faptul că marii constructori europeni au reacționat prompt, corectându-și greșelile și lipsurile și lansând modele mai accesibile și sisteme de infotainment mai performante, un domeniu unde chinezii aveau un avantaj inițial.
Spre exemplu, BYD, în încercarea de a se adapta la cerințele europene, a anunțat că va lansa versiuni hibride pentru toate modelele sale electrice până în 2026. Însă, în Germania, piața reacționează lent, astfel că, în primele patru luni ale anului, constructorul chinez a vândut sub 2.800 de vehicule, departe de obiectivul ambițios de 50.000 de unități anual. De asemenea, alți producători precum NIO, Leapmotor și Xpeng au rezultate și mai slabe, cu vânzări care abia ating câteva sute de unități.
Un obstacol major pentru constructorii chinezi îl reprezintă atașamentul cumpărătorilor față de mărcile consacrate. Potrivit analistului auto Matthias Schmidt, citat de Automotive News, identitatea, istoricul unui brand și conexiunea cu acesta continuă să aibă o influență semnificativă asupra deciziei de cumpărare în Europa. În acest context, avantajele de preț sau dotările tehnice nu sunt suficiente pentru a compensa lipsa de notorietate și incertitudinile privind valoarea de revânzare.
Această barieră culturală și comercială s-a dovedit greu de depășit. Nici lansările spectaculoase pe care mărcile chineze le-au făcut la saloanele auto europene și nici promisiunile legate de inovație nu au reușit să convingă publicul larg.
În timp ce în China mașinile inteligente și accesibile sunt tot mai numeroase, pe Bătrânul Continent, acestea par să fi sosit prea târziu, iar avantajul tehnologic s-a erodat rapid pe fondul reacției rapide a producătorilor tradiționali. Cu atâtmai mult cu cât aproape orice constructor cu vechime deține o gamă de modele mult mai solidă, atât pe segmentul EV-urilor, cât și al HEV-urilor.
Chiar dacă investițiile continuă, așteptările sunt totuși temperate. Stefan Reindl estimează că, în următorii cinci ani, producătorii chinezi ar trebui să se declare mulțumiți dacă vor avea o cotă de piață de doar 1% obținută individual.
Între timp, branduri precum MG, care este parte a grupului SAIC, conduc modest plutonul, cu puțin peste 7.000 de unități vândute între ianuarie și aprilie 2025, comparativ cu BYD, care a vândut mai puțin de 2.800 de mașini, deși așteptările vizau pragul de 50.000 în acest an.
Confruntate cu lipsa de recunoaștere, reticența dealerilor, dar și cu competiția tot mai acerbă a brandurilor europene, mărcile auto chineze se văd nevoite să-și regândească strategia de penetrare a pieței dacă doresc cu adevărat să devină o forță în industria auto continentală.