Prima pagină » Navele fără echipaj, viitorul războiului pe mări deschise

Navele fără echipaj, viitorul războiului pe mări deschise

Navele fără echipaj, viitorul războiului pe mări deschise
Navele fără echipaj, viitorul războiului pe mările deschise / Captură: War History

Nava de război autonomă Sea Hunter a Marinei SUA, propulsată de inteligență artificială, este un proiect dezvoltat în ultimii șapte ani, care a ajuns acum în faza de utilizare reală. Deși nava a fost construită în 2018, actualizările și ajustările sunt permanente, iar anul acesta, Sea Hunter a bifat o realizare de referință: a devenit prima navă care a navigat autonom, fără niciun membru la bord, din San Diego până în Pearl Harbor (Hawaii) și înapoi. Constructorul anunță deja Sea Hunter II, un proiect îmbunătățit, pornind de la „cerințele operaționale, aflate în evoluție, și de la îmbunătățirile aduse sistemului de autonomie”. 

O veste complexă ar putea să înceapă ca o ghicitoare: ce are o lungime de 40 de metri, atinge viteze de 27 de noduri, cântărește 135 de tone și are o autonomie de 10.000 de mile nautice? O navă militară de dimensiuni medii, aveți dreptate, deși cea la care se referă o analiză Market Watch are o caracteristică foarte specială: nu are nevoie de echipaj uman. Navigația este realizată de o inteligență artificială special concepută pentru astfel de misiuni, care primește date în timp real de la senzori, radare și camere video instalate pe navă. Totuși, Sea Hunter nu este concepută să înlocuiască navele cu echipaj. Armata o consideră o platformă versatilă, capabilă să ofere sprijin în timpul operațiunilor militare.

Știrile ultimelor luni devin uluitoare, desprinse, parcă, din scenariile SF de altădată: inteligența artificială reușește să contruiască sute de kilometri de autostradă, inteligența artificială ridică, în regim total autonom, case de locuit echipate total, în doar 12 ore. Ca să continuăm această tecere în revistă adăugând și aspecte devenite, între timp, banale, IA este folosită în mașini, telefoane inteligente, asistenți personali, cursuri școlare. Următorul pas vine logic: inteligența artificială este folosită în baze militare, dar acest caz este diferit. Nava Sea Hunter este concepută să facă față unor provocări complexe, precum condițiile de vânt, adâncimea apei și curenții marini, factori în permanentă schimbare, care pot influența comportamentul navei în mod imprevizibil.

După ce gestionează mediul natural, IA trebuie să mențină cursul stabilit, să evite coliziunile cu alte nave și, în cele din urmă, să îndeplinească sarcini militare. Sea Hunter este, deocamdată, un exemplu unic la nivel global. Dar achiziția ei și interesul constant al Marinei SUA pentru cercetare și dezvoltare arată limpede direcția în care se îndreaptă războiul modern: un viitor în care vehiculele cu și fără echipaj, combatanții umani și cei asistați de inteligență artificială vor colabora pentru a îndeplini obiective militare în teatrul de război.

Captură: War History

Captură: War History

O navă – cel puțin deocamdată – unică în lume

Compania care a proiectat această navă, Leidos, cu sediul în Reston, Virginia, afirmă că Sea Hunter este prima navă de acest fel: un trimaran capabil de navigație complet autonomă, conceput să petreacă săptămâni pe mare, îndeplinind misiuni precum urmărirea submarinelor inamice, detectarea torpilelor, deminarea și funcționarea ca releu de comunicații, toate acestea la o fracțiune din costul operării unei nave cu echipaj.

Costul zilnic de operare al navei Sea Hunter este de aproximativ 20.000 de dolari – de 35 de ori mai mic decât cel al unui distrugător din clasa Arleigh Burke, care se ridică la 700.000 de dolari. De asemenea, construcția este considerabil mai ieftină: 20 de milioane de dolari pentru un trimaran autonom, comparativ cu 1,6 miliarde pentru un distrugător.


În prezent, Sea Hunter nu este înarmată, dar există planuri pentru schimbarea acestui aspect. Biroul de Cercetare Navală (ONR) continuă testele pe navă pe tot parcursul anului 2019, iar dacă rezultatele vor fi satisfăcătoare, nava va fi dotată cu armament, în special rachete. Acestea vor fi operate de la distanță, de un operator uman, pentru a garanta că fiecare acțiune letală este aprobată de o decizie umană.

Captură: War History

Captură: War History

Tehnologie clasificată și un contract de 43,5 milioane de dolari, pe o durată de trei ani

Nava-drone este, fără îndoială, impresionantă. Și Marina SUA este perfect conștientă de acest lucru. După opt ani de dezvoltare, Sea Hunter a fost oficial integrată în flota SUA. Multe dintre detaliile sale sunt clasificate, de la componentele tehnologice, până la aplicațiile exacte în scenarii de luptă.

Un lucru este însă cert: chiar dacă nava în sine nu mai este o noutate absolută, sistemul său de inteligență artificială este într-o continuă evoluție. Actualizările și ajustările sunt permanente, iar în ianuarie anul acesta, Sea Hunter a bifat o realizare de referință: a devenit prima navă care a navigat autonom, fără niciun membru la bord, din San Diego până în Pearl Harbor (Hawaii) și înapoi.

Pentru a demonstra încrederea în proiect, Marina americană a acordat companiei Leidos un contract de 43,5 milioane de dolari, pe o durată de trei ani, pentru dezvoltarea unei a doua nave, o soră a Sea Hunter, denumită sugestiv Sea Hunter II.
Într-un comunicat de presă, Leidos a precizat: „Sora navei Sea Hunter va fi dezvoltată pornind de la lecțiile învățate în timpul construcției primei nave, de la cerințele operaționale, aflate în evoluție, și de la îmbunătățirile aduse sistemului de autonomie”.

Cum sistemul IA de la bord poate fi transferat și altor nave, presupunem că testele pe Sea Hunter vor continua și că platforma este într-un proces activ de modernizare.

Alte articole importante
Informațiile genetice – o nouă resursă comună. Se pregătește „Genomoteca Vieții”
Informațiile genetice – o nouă resursă comună. Se pregătește „Genomoteca Vieții”
Biologia traversează o perioadă de transformare profundă. În ultimii cinci ani, noi tehnici de secvențiere au făcut ca citirea fragmentelor lungi de ADN să fie mult mai simplă și mai ieftină, ceea ce le-a permis oamenilor de știință să înregistreze genomuri complete, fără lacune și cu un grad mult mai mic de incertitudine, în comparație […]
Chery scrie istorie: Primul producător chinez cu peste 5 milioane de mașini exportate
Companii
Chery scrie istorie: Primul producător chinez cu peste 5 milioane de mașini exportate
Grupul Chery marchează o performanță istorică , devenind primul producător chinez care depășește pragul de 5 milioane de vehicule exportate. Această realizare confirmă ascensiunea globală a brandului asiatic și consolidarea sa pe piețele internaționale. Chery, primul constructor auto chinez care exportă peste 5 milioane de vehicule Până la data de 31 iulie 2025, Chery înregistra […]
SEO în 2025: Schimbări majore și strategii pentru a rămâne vizibil în Google
Tehnologie
SEO în 2025: Schimbări majore și strategii pentru a rămâne vizibil în Google
În 2025, SEO nu mai înseamnă doar cuvinte-cheie și backlink-uri, ci o înțelegere profundă a intenției utilizatorului, a comportamentului online și a modului în care algoritmii AI filtrează conținutul. Pe o piață digitală tot mai competitivă, adaptarea conținutului devine esențială pentru a rămâne vizibil și relevant în rezultatele căutărilor pe internet. Revoluția SEO în 2025: […]
Despăgubirile CASCO au depășit 2,3 miliarde lei în 2024: creștere de 9%
Despăgubirile CASCO au depășit 2,3 miliarde lei în 2024: creștere de 9%
Despăgubirile achitate de companiile de asigurări în baza polițelor CASCO au înregistrat o creștere semnificativă în 2024, depășind pragul de 2,3 miliarde de lei. Suma reprezintă o creștere de 9% față de anul anterior și reflectă atât intensificarea riscurilor, cât și o utilizare tot mai activă a acestor polițe pentru protejarea vehiculelor. Despăgubirile CASCO în […]
Salariile în UE în 2025: Unde se câștigă cel mai bine. România, la coada clasamentului
Salariile în UE în 2025: Unde se câștigă cel mai bine. România, la coada clasamentului
În 2025, diferențele în ceea ce privește salariile din statele membre ale UE rămân mari, reflectând dezechilibre economice profunde între Vest și Est. De la peste 50 de euro pe oră în țările din fruntea clasamentului până la puțin peste 10 euro în cele mai slab plătite economii, harta salariilor orare din blocul comunitar conturează […]
Fuziune bombă în industria cafelei: Lavazza și Dallmayr pregătesc un imperiu european de 5 miliarde de euro
Companii
Fuziune bombă în industria cafelei: Lavazza și Dallmayr pregătesc un imperiu european de 5 miliarde de euro
O posibilă fuziune între două giganți ai industriei cafelei ar putea schimba radical piața europeană a acestei băuturi iubite. Celebrele branduri Lavazza din Italia și Dallmayr din Germania sunt în negocieri preliminare pentru a crea o companie pan-europeană cu vânzări anuale combinate de aproape 5 miliarde de euro, potrivit unui articol publicat de prestigiosul cotidian […]