Soluțiile digitale pentru construcția și managementul autostrăzilor, un domeniu esențial al infrastructurilor naționale, devin un punct central în strategiile de dezvoltare în mai multe țări, printre care Marea Britanie sau Statele Unite. Proiectele de infrastructură gestionate de AI au costuri mai mici, grad mai ridicat de eficiență și siguranță, iar lucrările finale au standarde mai ridicate de execuție. Mulți decidenți s-au lansat în această cursă după succesul Chinei, care a reușit să finalizeze primul proiect de reasfaltare rutieră desfășurat integral cu utilaje autonome. Într-o demonstrație sincron impresionantă, echipamentele implicate în acest demers au acționat coordonate de inteligența artificială, fără supravegherea unor operatori umani. Adoptarea unor proiecte similare în Europa ar necesita, însă, investiții substanțiale în rețele de comunicații, reglementări și infrastructură de suport pentru AI. Demonstrația de forță tehnologică oferită de China ar putea servi, însă, drept model și motivație pentru accelerarea acestor tranziții.
Succesul Chinei i-a motivat pe mulți să investească în dezvoltarea acestor capacități. Performanțele echipei chineze, larg mediatizate la nivel global, au fost clare: un tronson de 158 km de pe autostrada Beijing–Hong Kong–Macao a fost modernizat cu ajutorul unei flote de roboți și drone, echipamente coordonate exclusiv de inteligență artificială, marcând, astfel, o premieră globală cu implicații semnificative pentru viitorul construcțiilor. Acest primul proiect din lume de construcție rutieră complet autonomă a redefinit standardele generale în infrastructură, scrie Highways Industry, și a deshis drumul către viitorul acestui sector strategic, respectiv o posibilă tranziție globală spre automatizarea completă a marilor lucrări de infrastructură.
Captură: Highways & Construction
China a avut succes înlocuind oamenii cu o flotă impresionantă de vehicule autonome, care au lucrat în formație, coordonate cu precizie de centrimetru de sisteme complexe de ghidaj și comunicare. Un partener-cheie în acest demers a fost producătorul chinez de utilaje grele Sany, care a furnizat un set complet de echipamente autonome specializate: un finisor de asfalt fără operator, cu o lățime record de 20 de metri, șase cilindri vibrocompresori de 13 tone cu dublu tambur și trei compactoare pe roți, de 30 de tone. Toate dispozitivele angrenate în acest proiect au operat în formație sincronizată de tip 1+3+3+3, coordonată, prin algoritmi avansați, de sistemul de poziționare Beidou, care are o precizie la nivel de centimetru. Coordonarea a fost posibilă grație unei rețele de comunicații cu latență redusă, care a permis planificarea și ajustarea traseelor în timp real.
Elementul central al proiectului a fost finisorul SAP200C-10, care a reușit, în premieră mondială, să toarne un strat de asfalt cu lățimea de 19,25 metri dintr-o singură trecere. Această performanță a redus semnificativ numărul de îmbinări ale autostrăzii, sporind, astfel, atât netezimea și durabilitatea drumului, cât și viteza de execuție.
Captură: Highways & Construction
Un alt beneficiu major în cazul acestui proiect coordonat de inteligența artificială a fost creșterea nivelului de siguranță în perimetrul de șantier. Fiecare echipament a fost dotat cu sisteme sofisticate de protecție: garduri electronice, butoane de oprire de urgență și senzori pentru detectarea obstacolelor. Aceste funcții le-au permis utilajelor să reacționeze dinamic la schimbările din mediu sau la prezența unor pericole, eliminând, în același timp, nevoia de intervenție umană în zone periculoase.
Utilajele au executat compactarea marginilor cu o precizie ridicată, fără a necesita cilindri suplimentari, performanță posibilă grație algoritmilor de urmărire avansați. Rezultatul: zero erori de tăiere a marginilor, siguranță crescută și costuri mai mici.
Prin reducerea prezenței umane pe șantier, proiectul a crescut considerabil eficiența și siguranța, în timp ce costurile au scăzut considerabil, începând cu cele pentru forța de muncă.
Captură: Highways & Construction
După ce China a stabilit aceste noi standarde, și Regatul Unit a explorat utilizarea tehnologiilor inteligente în infrastructură, însă la o scară mai redusă. Proiecte precum Connected and Autonomous Plant (CAP) testează utilaje semi-autonome, iar Highways Drone Services (HDS) utilizează drone pentru monitorizarea șantierelor, în special pentru a reduce expunerea angajaților la riscuri. Totuși, Regatul Unit nu a adoptat încă pe scară largă construcțiile complet autonome.
Desigur, Regatul Unit se mândrește și cu unele proiecte alternative, cum ar fi prima super-autostradă a dronelor, dezvoltată de compania Altitude Angel, un proiect care urmează să fie inaugurat în această vară. Este vorba de o rețea de 265 de kilometri de șosea, între Coventry și Milton Keynes. Acest proiect inovator, parte a unei investiții semnificative în domeniul aerospațial, are ca scop îmbunătățirea intervențiilor de urgență, a transporturilor de organe și a activităților de cartografiere și inspecție, printr-un sistem de 30 de turnuri „Arrow”, care vor controla de la sol zborurile dronelor pe acest traseu.
Inițiativa, fără îndoială de pionierat, a fost, totuși, întâmpinată cu critici. Oponenții indică posibile probleme legate de intimitatea și siguranța persoanelor care locuiesc sub traseul super-autostrăzii. În plus, localnicii se tem anticipat de prezența dronelor, care ar putea să bâzâie, oricât de autonom, pe cerul lor, aducând o serie de noi provocări, de la poluare fonică, până la perspectiva neliniștitoare a unei supravegheri constante a spațiilor învecinate.