Prima pagină » Piața serviciilor pentru populație, pe minus: afacerile au scăzut cu 1,2%

Piața serviciilor pentru populație, pe minus: afacerile au scăzut cu 1,2%

Piața serviciilor pentru populație, pe minus: afacerile au scăzut cu 1,2%
Fotografii: Shutterstock

Cele mai noi date publicate de Institutul Național de Statistică (INS) arată că piața serviciilor prestate pentru populație a scăzut în primele patru luni ale anului. Comparativ cu aceeași perioadă din 2024, volumul cifrei de afaceri a înregistrat o contracție de 1,2% ca serie brută și de 1,7% ca serie ajustată sezonier.

Serviciile pentru populație, scădere de 1,2% în primele patru luni

Piața serviciilor pentru populație, pe minus: afacerile au scăzut cu 1,2%

Principalii factori care au influențat negativ evoluția acestui sector îl reprezintă agențiile de turism și tur-operatorii, unde afacerile s-au prăbușit cu 15,3%, precum și activitățile de jocuri de noroc și cele recreative, care au consemnat o scădere de 10%.

Aceste cifre reflectă o ezitare a consumatorilor de a investi în vacanțe sau divertisment, probabil pe fondul inflației, incertitudinilor economice globale și a schimbărilor în comportamentul de consum.

În schimb, unele domenii din sfera serviciilor personale au cunoscut o dinamică pozitivă. Astfel, serviciile de coafură și de înfrumusețare au crescut cu 22%, semn că populația continuă să investească în îngrijirea personală. De asemenea, spălătoriile și curățătoriile chimice au înregistrat o majorare de 7,7%, în timp ce sectorul hotelurilor și restaurantelor a crescut ușor, cu doar 0,9%, semnalând o revenire timidă în zona ospitalității, se arată în raportul INS.

La nivelul lunii aprilie, cifrele arată o creștere anuală de 2,3% a cifrei de afaceri ca serie brută, cu evoluții pozitive în special în serviciile de coafură și de înfrumusețare (+14,6%), hoteluri și restaurante (+3,7%) și curățătorii textile (+2,4%). Agențiile de turism au continuat, însă, trendul descendent cu o scădere de 8,9%, iar activitățile de jocuri de noroc și recreaționale s-au diminuat cu 2,5%.

Care au fost cele mai neprofitabile sectoare

Comparativ cu martie, volumul cifrei de afaceri în cea de-a patra lună din 2025 a crescut cu 0,9% (serie brută) și cu 1,6% (serie ajustată). Cele mai dinamice creșteri lunare au fost înregistrate de sectorul hotelurilor și restaurantelor (+1,8%) și de agențiile de turism (+1,4%).

Pe de altă parte, în aprilie, au existat și domenii în scădere față de luna anterioară, cum ar fi spălătoriile textile (-4%), serviciile de coafură și înfrumusețare (-3,1%) și jocurile de noroc și activitățile recreative (-2%).

Aceste date reflectă o polarizare tot mai accentuată a pieței serviciilor prestate populației. Pe de-o parte, domenii care răspund nevoilor imediate și personale, așa cum sunt înfrumusețarea sau curățenia, înregistrează creșteri, alimentate fiind de consumul constant.

Pe de altă parte, sectoarele mai dependente de veniturile disponibile și de încrederea economică, precum turismul și divertismentul, rămân sub presiune.

Alte articole importante
KGM a lansat SUV-ul cu care vrea să detroneze Duster-ul
Companii
KGM a lansat SUV-ul cu care vrea să detroneze Duster-ul
Brandul auto KGM a lansat în România un nou model, care este propulsat de unul dintre cele mai avansate sisteme hibrid de pe piață. Acesta se numește Torres Hybrid și este un SUV care marchează tranziția companiei către o identitate reînnoită și mai orientată către tehnologiile prietenoase cu mediul. KGM a lansat SUV-ul Torres Hybrid […]
Guvernul cumpără 17 mașini Dacia. Economie de 400.000 lei lunar
Guvernul cumpără 17 mașini Dacia. Economie de 400.000 lei lunar
Guvernul a decis să renunțe la contractul cu RAAPPS și să achiziționeze 17 mașini Dacia prin leasing operațional. Decizia marchează o schimbare în modul de gestionare a parcului auto al instituțiilor publice și urmărește atât optimizarea costurilor, cât și modernizarea flotei guvernamentale cu vehicule mai eficiente și accesibile. Economii la buget: Guvernul achiziționează 17 mașini […]
Energia geotermală: cum poate tehnologia fracking susține centrele energetice pentru inteligență artificială
Analize
Energia geotermală: cum poate tehnologia fracking susține centrele energetice pentru inteligență artificială
Energia geotermală, extrasă printr-o tehnică apropiată de fracking, testată cândva în Germania, oferă o soluție promițătoare. Christian Gradl, directorul Fervo Energy, conduce cel mai vast proiect geotermal din SUA, aflat în deșertul Escalante, Utah, scrie Spiegel. Condiții extreme pentru extracția energiei geotermale Gradl stă în deșertul rece cu temperatura sub minus opt grade Celsius, în […]
România înregistrează cele mai mici câștiguri din productivitate generate de AI în Europa, potrivit FMI
Analize
România înregistrează cele mai mici câștiguri din productivitate generate de AI în Europa, potrivit FMI
România se situează printre țările europene cu cele mai reduse câștiguri din productivitate estimate în urma adoptării inteligenței artificiale (AI). Studiul Fondului Monetar Internațional (FMI) arată creșteri cumulate între 0,3% și 0,7% pe termen mediu, semnificativ sub media europeană de 1,1%. De ce sunt scăzute câștigurile din productivitate generate  de AI în România Această diferență […]
Alertă de securitate DNSC: Vulnerabilitățile zero-click critice afectează WhatsApp și sistemele Apple
Tehnologie
Alertă de securitate DNSC: Vulnerabilitățile zero-click critice afectează WhatsApp și sistemele Apple
În ultima perioadă au fost detectate atacuri periculoase care exploatează două vulnerabilități zero-click, CVE-2025-55177 și CVE-2025-43300. Acestea formează un lanț ce permite livrarea de malware fără interacțiunea utilizatorului, avertizează DNSC. Cum funcționează vulnerabilitățile zero-click în WhatsApp Atacatorul face ca aplicația WhatsApp să primească automat o imagine DNG de pe un server controlat de el. La […]
Comerțul online din România atinge 3,5% din PIB
Comerțul online din România atinge 3,5% din PIB
Comerțul online din România continuă să câștige teren, ajungând la o pondere de aproximativ 3,5% din PIB. Acest nivel marchează o creștere semnificativă față de anii anteriori și plasează țara noastră în Top 10 al Uniunii Europene, confirmând maturizarea pieței digitale și potențialul ridicat al sectorului online. România, performer în comerțul online european: aproape 3,5% […]