Cele mai noi date publicate de Institutul Național de Statistică (INS) arată că piața serviciilor prestate pentru populație a scăzut în primele patru luni ale anului. Comparativ cu aceeași perioadă din 2024, volumul cifrei de afaceri a înregistrat o contracție de 1,2% ca serie brută și de 1,7% ca serie ajustată sezonier.
Principalii factori care au influențat negativ evoluția acestui sector îl reprezintă agențiile de turism și tur-operatorii, unde afacerile s-au prăbușit cu 15,3%, precum și activitățile de jocuri de noroc și cele recreative, care au consemnat o scădere de 10%.
Aceste cifre reflectă o ezitare a consumatorilor de a investi în vacanțe sau divertisment, probabil pe fondul inflației, incertitudinilor economice globale și a schimbărilor în comportamentul de consum.
În schimb, unele domenii din sfera serviciilor personale au cunoscut o dinamică pozitivă. Astfel, serviciile de coafură și de înfrumusețare au crescut cu 22%, semn că populația continuă să investească în îngrijirea personală. De asemenea, spălătoriile și curățătoriile chimice au înregistrat o majorare de 7,7%, în timp ce sectorul hotelurilor și restaurantelor a crescut ușor, cu doar 0,9%, semnalând o revenire timidă în zona ospitalității, se arată în raportul INS.
La nivelul lunii aprilie, cifrele arată o creștere anuală de 2,3% a cifrei de afaceri ca serie brută, cu evoluții pozitive în special în serviciile de coafură și de înfrumusețare (+14,6%), hoteluri și restaurante (+3,7%) și curățătorii textile (+2,4%). Agențiile de turism au continuat, însă, trendul descendent cu o scădere de 8,9%, iar activitățile de jocuri de noroc și recreaționale s-au diminuat cu 2,5%.
Comparativ cu martie, volumul cifrei de afaceri în cea de-a patra lună din 2025 a crescut cu 0,9% (serie brută) și cu 1,6% (serie ajustată). Cele mai dinamice creșteri lunare au fost înregistrate de sectorul hotelurilor și restaurantelor (+1,8%) și de agențiile de turism (+1,4%).
Pe de altă parte, în aprilie, au existat și domenii în scădere față de luna anterioară, cum ar fi spălătoriile textile (-4%), serviciile de coafură și înfrumusețare (-3,1%) și jocurile de noroc și activitățile recreative (-2%).
Aceste date reflectă o polarizare tot mai accentuată a pieței serviciilor prestate populației. Pe de-o parte, domenii care răspund nevoilor imediate și personale, așa cum sunt înfrumusețarea sau curățenia, înregistrează creșteri, alimentate fiind de consumul constant.
Pe de altă parte, sectoarele mai dependente de veniturile disponibile și de încrederea economică, precum turismul și divertismentul, rămân sub presiune.