Regele Charles a făcut peste 1 milion de lire sterline prin vânzarea de terenuri destinate unei secțiuni a proiectului britanic de cale ferată HS2, care nu va fi construită. HS2, prescurtare pentru High Speed 2, era proiectat să conecteze Londra cu Birmingham, Manchester și Leeds, reducând timpul de călătorie și sprijinind economia locală.
Regele Charles a făcut 1.132.400 de lire sterline prin vânzarea de terenuri pentru lucrări de drumuri în apropierea unui viitor nod feroviar la Crewe, Cheshire, scrie The Guardian.
Această tranzacție a fost posibilă deși Duchy of Lancaster susține că „nu se bazează pe banii contribuabililor.” Duchy of Lancaster, administrat de monarhi de secole, există pentru a asigura venituri private familiei regale. Acesta include și domeniul Crewe Hall, achiziționat în 1936.
Proiectul HS2 a fost important pentru Crewe. Ar fi adus aproximativ 6,3 milioane de pasageri suplimentari până în 2036. De asemenea, un impuls economic de circa 750 milioane lire anual.
Regele Charles a obținut terenurile vândute între 2012 și 2017, în perioada domniei Reginei Elisabeta a II-a. În Crewe, Duchy a putut negocia prețul liber. Aceasta se datorează scutirii în mare măsură de legile privind achizițiile obligatorii. Documentele Land Registry arată că un teren a fost vândut pentru 800.000 de lire plus TVA. Terenurile vândute au inclus cel puțin trei parcele înainte de suspendarea fazei nordice a HS2 în 2023.
Regele Charles a obținut aceste venituri fără a plăti impozit pe moștenire la preluarea domeniului în 2022. Duchy of Lancaster este scutit de impozitul pe profit și pe câștigurile de capital. Anul trecut, proprietatea a generat un venit de 26,5 milioane lire. Regele Charles a plătit voluntar un impozit pe această sumă.
În iulie 2025, Duchy a anunțat că va revizui politicile după criticile legate de câștigurile realizate din tranzacții cu organizații finanțate de contribuabili și caritate. Ancheta comună Channel 4 Dispatches și Sunday Times a dezvăluit, printre altele, un contract de 15 ani cu un NHS trust. Acesta avea o valoare de 11,4 milioane lire, pentru parcare de ambulanțe pe teren Duchy în sudul Londrei.
HS2 a fost propus prima dată de Partidul Laburist în 2009 și anunțat oficial în 2012. Drumuri precum A500 trebuiau realiniate pentru poduri feroviare. Cheshire East Council a colaborat cu guvernul central pentru modernizarea drumurilor. Aceasta includea transformarea A500 într-un drum dublu, esențial pentru acces la nodul feroviar.
Land Registry arată că departamentul de transport a achiziționat mai multe parcele în 2012, iar unele au fost transferate ulterior consiliului local. În 2014, consiliul a plătit 800.000 de lire pentru un teren Duchy pentru construirea unui drum alternativ spre gara Crewe. Drumul a fost inaugurat în 2015 și denumit după David Whitby.
În 2018, consiliul a modernizat un sens giratoriu la Crewe Green, lărgind intersecții și construind piste pentru pietoni și biciclete. Anul următor, consiliul a achiziționat teren Duchy pentru 14.400 lire. În 2023, premierul Rishi Sunak a anunțat anularea fazei nordice HS2, costurile ajungând la aproximativ 71 miliarde lire. Cheshire East a primit ulterior un pachet de finanțare de 25,3 milioane lire.
Un purtător de cuvânt al Duchy a declarat:
„Achiziția și vânzarea de active imobiliare fac parte din activitățile de rutină. Plățile sunt reinvestite în domeniu, nu ca venit distribuibil pentru Regele Charles.”