Prima pagină » 4 din 10 companii românești nu folosesc deloc inteligența artificială

4 din 10 companii românești nu folosesc deloc inteligența artificială

4 din 10 companii românești nu folosesc deloc inteligența artificială
sursă foto: The Independent

Deși inteligența artificială transformă rapid economia globală, majoritatea companiilor din România rămân la început de drum în procesul de adoptare. Un studiu realizat de Rogalski Damaschin și Reveal Marketing Research arată că aproape jumătate dintre firmele românești nu au implementat deloc soluții bazate pe AI. Liderii de afaceri manifestă, în general, prudență sau chiar rezistență în fața schimbării.

România, în urmă la adoptarea AI: companiile rămân în zona de testare

Potrivit studiului „AI în Business, Comunicare și Research”, realizat în perioada august-septembrie 2025, 41% dintre companiile din România nu folosesc deloc inteligența artificială în activitatea lor. Alte 37% o utilizează doar parțial, în câteva procese interne, iar 14% o folosesc pentru proiecte punctuale.

Deși tehnologia AI este accesibilă, România se află încă într-un stadiu incipient al digitalizării bazate pe automatizare și analiză inteligentă.

Revoluția AI va fi o realitate în următorii 5-10 ani și va schimba lumea, așa cum s-a întâmplat și în cazul altor mari revoluții tehnologice. Datele pe care le-am obținut arată însă, că noi, ca organizații și profesioniști, nu suntem încă pregătiți pentru această schimbare.

Adopția AI va necesita dezvoltarea de competențe noi și echipe specializate, ceea ce, în acest moment, poate fi o oportunitate pentru branduri de a învăța, de a experimenta și de a seta standardele pentru integrarea și utilizarea responsabilă și creativă a AI în România”, spune Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research.

În timp ce marile corporații testează deja instrumente complexe, IMM-urile se limitează la experimente izolate. De cele mai multe ori fără o strategie clară.

AI-ul, folosit mai mult pentru sarcini mărunte decât pentru inovație

Cercetarea arată că majoritatea companiilor românești folosesc AI doar pentru eficientizarea activităților zilnice, nu pentru inovație sau decizii strategice.

Cele mai comune aplicații sunt:

  • traducerile automate (49%)

  • generarea de idei noi (31%)

  • analiza de date (22%)

  • personalizarea conținutului (22%)

  • generarea de texte (21%)

În jur de 10% dintre angajați folosesc AI ca asistent pentru scrierea de cod sau dezvoltare software. În spatele acestei rețineri stau mai mulți factori precum lipsa cunoștințelor tehnice, temerile legate de securitatea datelor, dar și reticența liderilor.

Doar 13% dintre managerii intervievați s-au declarat entuziasmați de ideea integrării AI în activitatea companiei, în timp ce 34% sunt precauți, iar 14% se opun complet.

Lipsă de guvernanță și lipsă de viziune: jumătate dintre companii nu știu cine gestionează AI

Una dintre concluziile studiului vizează absența unei guvernanțe clare privind utilizarea AI. Doar o parte dintre marile companii au început să desemneze responsabili sau să elaboreze politici interne privind folosirea inteligenței artificiale.

24% dintre respondenți au declarat că în compania lor nu există nicio persoană desemnată să supervizeze procesele AI, iar alți 26% nu știu dacă această funcție există.

Rezultatele studiului confirmă că România se află într-o etapă de început, în care companiile experimentează și testează AI. În această fază, comunicarea are un rol esențial, pentru că dincolo de tehnologie, adevărata provocare este pregătirea umană. AI nu poate înlocui cunoștințele tacite acumulate în timp, intuițiile sau capacitatea oamenilor de a construi relații de încredere.

De aceea, brandurile care vor ști să îmbine inteligența artificială cu inteligența umană vor fi cele care vor câștiga pe termen lung, prin transparență, relevanță și printr-o comunicare autentică în ecosistemele digitale în care trăim deja”, a declarat Alina Damaschin, Managing Partner Rogalski Damaschin.

Alte articole importante
Elon Musk, aproape să devină primul trilionar din istorie. Averea lui ajunge la 750 miliarde dolari
Elon Musk, aproape să devină primul trilionar din istorie. Averea lui ajunge la 750 miliarde dolari
Averea lui Elon Musk a urcat spectaculos, până aproape de 750 de miliarde de dolari, după ce o instanță americană a restabilit pachetul său salarial uriaș de la Tesla. Decizia, combinată cu evaluările în creștere ale SpaceX și xAI, îl apropie pe Musk de un prag istoric. Ar putea deveni primul trilionar al lumii. Victorie […]
Moneda viitorului în Europa: euro digital. Când intră în circulație moneda electronică
Moneda viitorului în Europa: euro digital. Când intră în circulație moneda electronică
Uniunea Europeană face pași concreți spre lansarea euro digital, moneda electronică emisă de Banca Centrală Europeană. Consiliul UE a stabilit recent modul de funcționare, iar primele teste ar putea începe din 2027. Lansarea efectivă depinde însă de o decizie politică sensibilă, legată de confidențialitate și control. Ce este euro digital Euro digital este o versiune […]
ANALIZĂ
Ce se schimbă de la 1 ianuarie 2026 pentru investitorii români pe piața de capital
Ce se schimbă de la 1 ianuarie 2026 pentru investitorii români pe piața de capital
Impozitul pe dividende va crește la 16% începând de la 1 ianuarie 2026, iar investitorii români care tranzacționează pe piața de capital se vor confrunta cu un regim fiscal complex, în funcție de tipul de intermediar utilizat. Legea 239/2025, care introduce al doilea pachet de măsuri fiscale al guvernului Bolojan, a fost publicată în Monitorul […]
OpenAI introduce noi setări ale nivelului de entuziasm al ChatGPT 
Tehnologie
OpenAI introduce noi setări ale nivelului de entuziasm al ChatGPT 
Noile setări permit utilizatorilor să ajusteze tonul, expresivitatea și utilizarea emoji-urilor, transferând responsabilitatea alegerii stilului de interacțiune către utilizatori OpenAI a anunțat lansarea unei funcții care permite utilizatorilor să ajusteze direct nivelul de entuziasm al ChatGPT, inclusiv gradul de căldură, expresivitatea și utilizarea emoji-urilor, într-o mișcare care transferă controlul asupra personalității asistentului AI către utilizatori […]
DECLARAȚII EXCLUSIVE
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu: IMM-urile și antreprenoriatul feminin au nevoie de acces la expertiză și informație, nu doar la capital
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu: IMM-urile și antreprenoriatul feminin au nevoie de acces la expertiză și informație, nu doar la capital
România rămâne o economie cu potențial semnificativ de creștere, însă una în care antreprenorii locali, în special IMM-urile și inițiativele antreprenoriale ale femeilor, continuă să se confrunte cu un deficit major de acces la expertiză și informație, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, în cadrul evenimentului organizat de Asociația Women for a Better Society […]
De ce AI este un coșmar pentru UE
Tehnologie
De ce AI este un coșmar pentru UE
Inteligența artificială a scos la suprafață una dintre cele mai vechi și mai profunde diferențe dintre Europa și Statele Unite. În timp ce Uniunea Europeană încearcă să controleze și să limiteze riscurile asociate noilor tehnologii prin reglementări stricte, guvernul american a ales, cel puțin la nivel federal, să lase companiile să se dezvolte aproape fără […]