Deși inteligența artificială transformă rapid economia globală, majoritatea companiilor din România rămân la început de drum în procesul de adoptare. Un studiu realizat de Rogalski Damaschin și Reveal Marketing Research arată că aproape jumătate dintre firmele românești nu au implementat deloc soluții bazate pe AI. Liderii de afaceri manifestă, în general, prudență sau chiar rezistență în fața schimbării.
Potrivit studiului „AI în Business, Comunicare și Research”, realizat în perioada august-septembrie 2025, 41% dintre companiile din România nu folosesc deloc inteligența artificială în activitatea lor. Alte 37% o utilizează doar parțial, în câteva procese interne, iar 14% o folosesc pentru proiecte punctuale.
Deși tehnologia AI este accesibilă, România se află încă într-un stadiu incipient al digitalizării bazate pe automatizare și analiză inteligentă.
„Revoluția AI va fi o realitate în următorii 5-10 ani și va schimba lumea, așa cum s-a întâmplat și în cazul altor mari revoluții tehnologice. Datele pe care le-am obținut arată însă, că noi, ca organizații și profesioniști, nu suntem încă pregătiți pentru această schimbare.
Adopția AI va necesita dezvoltarea de competențe noi și echipe specializate, ceea ce, în acest moment, poate fi o oportunitate pentru branduri de a învăța, de a experimenta și de a seta standardele pentru integrarea și utilizarea responsabilă și creativă a AI în România”, spune Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research.
În timp ce marile corporații testează deja instrumente complexe, IMM-urile se limitează la experimente izolate. De cele mai multe ori fără o strategie clară.
Cercetarea arată că majoritatea companiilor românești folosesc AI doar pentru eficientizarea activităților zilnice, nu pentru inovație sau decizii strategice.
Cele mai comune aplicații sunt:
traducerile automate (49%)
generarea de idei noi (31%)
analiza de date (22%)
personalizarea conținutului (22%)
generarea de texte (21%)
În jur de 10% dintre angajați folosesc AI ca asistent pentru scrierea de cod sau dezvoltare software. În spatele acestei rețineri stau mai mulți factori precum lipsa cunoștințelor tehnice, temerile legate de securitatea datelor, dar și reticența liderilor.
Doar 13% dintre managerii intervievați s-au declarat entuziasmați de ideea integrării AI în activitatea companiei, în timp ce 34% sunt precauți, iar 14% se opun complet.
Una dintre concluziile studiului vizează absența unei guvernanțe clare privind utilizarea AI. Doar o parte dintre marile companii au început să desemneze responsabili sau să elaboreze politici interne privind folosirea inteligenței artificiale.
24% dintre respondenți au declarat că în compania lor nu există nicio persoană desemnată să supervizeze procesele AI, iar alți 26% nu știu dacă această funcție există.
„Rezultatele studiului confirmă că România se află într-o etapă de început, în care companiile experimentează și testează AI. În această fază, comunicarea are un rol esențial, pentru că dincolo de tehnologie, adevărata provocare este pregătirea umană. AI nu poate înlocui cunoștințele tacite acumulate în timp, intuițiile sau capacitatea oamenilor de a construi relații de încredere.
De aceea, brandurile care vor ști să îmbine inteligența artificială cu inteligența umană vor fi cele care vor câștiga pe termen lung, prin transparență, relevanță și printr-o comunicare autentică în ecosistemele digitale în care trăim deja”, a declarat Alina Damaschin, Managing Partner Rogalski Damaschin.