Marile companii americane intră într-o nouă eră a austerității. În ultimele săptămâni, giganți precum Amazon, Paramount, UPS, Procter & Gamble și Target au anunțat zeci de mii de concedieri. În special în rândul angajaților de birou. Motivele vin din costurile crescute provocate de tarifele comerciale impuse de administrația Trump, încetinirea creșterii economice și expansiunea rapidă a inteligenței artificiale, care înlocuiește tot mai multe funcții.
În doar o săptămână, patru giganți, printre care Amazon, Paramount, UPS și Target au anunțat peste 31.800 de concedieri în birourile lor din SUA. Amazon a explicat că aceste tăieri fac parte dintr-un plan de reorganizare menit să „valorifice potențialul AI”.
„Trebuie să ne organizăm mai eficient pentru a profita de noile oportunități oferite de inteligența artificială”, a declarat Beth Galetti, vicepreședinte executiv la Amazon.
În același ton, Procter & Gamble a anunțat că va elimina 15% din forța sa de muncă neproductivă până în 2027, Compania mizează pe „digitalizare și automatizare” pentru a crește eficiența. CEO-ul Jon Moeller a precizat că „automatizarea va face munca mai satisfăcătoare și mai productivă”. Pe de altă parte, analiștii susțin că, în realitate, compania vizează reduceri masive de costuri.
Noua rundă de concedieri pune capăt unei perioade de aproape șase ani de stabilitate pentru angajații din domenii precum marketing, resurse umane, IT sau management. Din 2020, aceștia s-au bucurat de siguranță și venituri ridicate, fiind „clasa care a ținut economia pe linia de plutire” în timpul pandemiei și al inflației. Acum, însă, chiar această clasă este prima vizată.
Conform datelor oficiale, PIB-ul SUA a crescut cu 3,8% în al doilea trimestru din 2025. Asta după o scădere de 0,6% în primul trimestru. Însă cifrele se bazează pe un segment tot mai restrâns de consumatori.
„Este periculos că economia se sprijină pe o clasă tot mai mică de angajați bine plătiți. Dacă aceștia dispar din cauza investițiilor agresive în AI, efectele se vor resimți în toate sectoarele. Situația devine extrem de fragilă”, avertizează Allison Shrivastava, economist la platforma de joburi Indeed.
Conform unui raport al firmei de recrutare Challenger, Gray & Christmas, companiile americane au anunțat aproape un milion de concedieri în ultimele 12 luni. Este cel mai mare număr de la criza COVID-19 din 2020. În același timp, planurile de angajare au atins cel mai scăzut nivel din 2009.
Pe lângă presiunea AI, companiile se confruntă cu tarifele comerciale impuse de administrația Trump, scrie Financial Times.
Producătorii și retailerii raportează costuri în creștere și vânzări în scădere. Nestlé și Carter’s, producător de haine pentru copii, au anunțat concedieri importante în birourile centrale, invocând „efectele considerabile ale tarifelor asupra profitului”.
CFO-ul Carter’s, Richard Westenberger, a confirmat că retailerul va reduce 15% din personalul corporativ pentru a compensa impactul taxelor vamale.
Chiar și în industria sportului, presiunea economică se simte. Puma a anunțat că va renunța la 900 de angajați de birou, adică aproape unu din opt posturi, după o scădere semnificativă a vânzărilor globale.
Timp de mai multe decenii, angajații care lucrează în birouri, cu salarii mari și competențe digitale, s-au simțit protejați de crizele economice. Însă anul 2025 schimbă schimbă total perspectiva.
„Ceea ce vedem acum este începutul unei recesiuni a muncitorilor albi, o criză care lovește segmentul de angajați cu studii superioare”, spune economistul Guy Berger, consultant la compania Guild.
El explică faptul că, dincolo de concedierile mediatizate, multe companii reduc personalul în tăcere, prin neînlocuirea posturilor vacante.
„Scăderea angajărilor are un impact mult mai mare asupra pieței muncii decât tăierile bruște”, avertizează el.