Prima pagină » 65% dintre internauți cad victime escrocheriilor cibernetice prin e-mail

65% dintre internauți cad victime escrocheriilor cibernetice prin e-mail

65% dintre internauți cad victime escrocheriilor cibernetice prin e-mail
Foto: Freepik

În era digitală, securitatea online devine o preocupare din ce în ce mai importantă. Studiile recente arată că 65% dintre internauți cad victime ale escrocheriilor cibernetice prin e-mail, evidențiind vulnerabilitatea utilizatorilor în fața infracțiunilor online. Aceste incidente nu doar că pot duce la pierderi financiare, ci și la compromiterea datelor personale și la deteriorarea încrederii în mediul digital.

Un studiu recent realizat de platforma Malwarebytes scoate la iveală o realitate alarmantă: aproape două treimi (65%) dintre utilizatorii de internet s-au confruntat cel puțin o dată pe săptămână cu un incident cibernetic transmis prin e-mail. Mai mult decât atât, peste jumătate dintre aceștia (53%) au fost ținta unor atacuri prin apeluri telefonice sau mesaje vocale.

Escrocheriile atacă pe toate fronturile digitale

Potrivit cercetării, 78% dintre cei chestionați au raportat că au întâlnit sau au primit o escrocherie pe smartphone cel puțin o dată pe săptămână. Alte canale prin care utilizatorii au fost vizați includ mesajele text (50%), site-urile malițioase (49%) și platformele de social media (47%).

„Din păcate, prevenirea escrocheriilor nu se poate concentra doar pe aceste cinci canale, deoarece escrocii își schimbă tacticile în funcție de modul în care încearcă să-și păcălească victimele. De exemplu, deși oamenii au fost cel mai puțin probabil să întâlnească o escrocherie o dată pe săptămână prin platforme de cumpărare sau vânzare, cum ar fi Facebook Marketplace sau Craigslist (36%), aceste platforme au fost, desigur, cel mai probabil loc unde victimele escrocheriilor și-au avut detaliile cardului de credit și parolele furate de un escroc care se dădea drept o afacere legitimă. În timp ce 78% dintre persoane au întâlnit o escrocherie pe smartphone cel puțin o dată pe săptămână, un procent șocant de 44% dintre persoane au întâlnit o escrocherie cel puțin zilnic”, se arată în concluziile studiului de specialitate.

Ingineria socială – arma preferată a escrocilor

Malwarebytes a descoperit că 74% dintre respondenți s-au confruntat cu escrocherii de inginerie socială, iar 36% au căzut victime acestora. Cele mai frecvente tipuri de escrocherii întâlnite și experimentate au fost:

  • Phishing/smishing/vishing (53% au întâlnit și 19% au experimentat)

  • Escrocherii USPS/FedEx/poștale (42% vs 12%)

  • Escrocherii de impersonare (35% vs 10%)

  • Escrocherii pe platforme de piață sau de afaceri (33% vs 10%)

  • Escrocherii romantice (33% vs 10%)

Unde se ascund cele mai periculoase escrocherii?

„Pentru respondenții care au experimentat orice tip de escrocherie – devenind victime ale escrocheriilor – Malwarebytes a întrebat, de asemenea, unde au găsit sau întâlnit acea escrocherie. Aici, rezultatele arată o imagine mult mai intimă a locurilor unde escrocheriile sunt cel mai probabil să dăuneze publicului. De exemplu, 26% dintre victimele escrocheriilor caritabile au fost inițial păcălite pe platformele de social media. 37% dintre victimele escrocheriilor de notificare poștală au fost contactate, previzibil, prin mesaje SMS/text. Și, interesant, în ciuda frecvenței cu care escrocheriile cu criptomonede se răspândesc prin social media, cel mai probabil loc pentru ca o astfel de victimă a unei escrocherii să fie contactată a fost prin e-mail (30% pentru e-mail vs. 13% pentru social media)”, notează specialiștii.

Extorcarea digitală – o amenințare în creștere

Studiul mai arată că 17% dintre cei chestionați au fost victime ale escrocheriilor de extorcare, care includ atacuri cu ransomware, scheme de „răpire” virtuală și amenințări de a publica fotografii explicite sexual (sextortion) sau imagini deepfake.

Cele mai folosite canale pentru aceste tipuri de escrocherii au fost platformele de social media și e-mailurile, ambele cu o pondere de 17%. Pentru victimele escrocheriilor de sextortion, e-mailul a fost canalul principal (35%), iar 24% dintre victimele escrocheriilor de „răpire” virtuală au fost contactate prin mesaje text, ceea ce face ca această metodă să fie cea mai utilizată pentru transmiterea amenințărilor.

Despre studiu și Malwarebytes Scam Guard

Cercetarea a fost realizată pe un eșantion de 1.300 de persoane cu vârste peste 18 ani, provenind din SUA, Marea Britanie, Austria, Germania și Elveția.

Malwarebytes Scam Guard este o companie specializată în analiza oricărui text, e-mail, număr de telefon, link, imagine sau mesaj online suspect și oferă îndrumări imediate pentru a ajuta utilizatorii să evite și să raporteze escrocheriile.

Acest studiu demonstrează cât de extinse și variate sunt metodele prin care escrocii încearcă să păcălească utilizatorii de internet, evidențiind necesitatea unei vigilențe constante și a educației digitale în epoca conectivității.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Cât ajunge să plătească un român pentru factura la curent în Italia, Spania sau Marea Britanie
Cât ajunge să plătească un român pentru factura la curent în Italia, Spania sau Marea Britanie
Prețurile la electricitate diferă masiv între statele europene. Un român stabilit în străinătate poate ajunge să plătească pentru factura la curent de la jumătate, până la dublu față de factura din țară. În funcție de sistemul energetic, politicile fiscale și infrastructura națională, costurile variază considerabil. Potrivit celor mai recente analize ale Eurostat din 2024-2025, Spania […]
HONOR lansează MagicOS 10, primul sistem de operare din lume cu inteligență artificială evolutivă
Tehnologie
HONOR lansează MagicOS 10, primul sistem de operare din lume cu inteligență artificială evolutivă
Compania HONOR a lansat MagicOS 10, primul sistem de operare cu agent AI auto-evolutiv. Noua platformă trece de la un sistem clasic la un ecosistem inteligent, capabil să învețe, să acționeze și să se adapteze. În paralel, brandul chinez a anunțat extinderea strategiei sale 1×3×N și lansarea platformei HONOR AI Connect. Noua platformă va crea […]
Cele mai înfiorătoare locuri din lume. De la „Poarta Iadului” la insula păpușilor moarte
Cele mai înfiorătoare locuri din lume. De la „Poarta Iadului” la insula păpușilor moarte
Lumea ascunde locuri înfiorătoare care par desprinse dintr-un coșmar. Fie că este vorbim despre osuarul tapetat cu oase umane din Cehia sau despre craterul care arde de cinci decenii în mijlocul deșertului turkmen, fiecare dintre aceste destinații are o poveste la granița dintre mister, groază și fascinație. Sedlec Ossuary – Catedrala din oase, din Cehia […]
Dacia va lansa un model complet nou, rival pentru Skoda Octavia
Companii
Dacia va lansa un model complet nou, rival pentru Skoda Octavia
Dacia se pregătește să revină pe segmentul break-urilor, pregătind un model complet nou, care va rivaliza cu Skoda Octavia, etalonul clasei. Viitorul automobil va fi încadrat în clasa compactă și va oferi un spațiu generos, un design modern și tehnologii actualizate. Dacia va dezvălui în 2026 break-ul cunoscut acum sub numele de cod C-Neo Dacia […]
ANALIZĂ
Europa antreprenorială: În ce țări prosperă firmele și în ce țări de abia supraviețuiesc
Europa antreprenorială: În ce țări prosperă firmele și în ce țări de abia supraviețuiesc
Europa antreprenorială este un teren plin de oportunități și provocări, unde modul în care prosperă firmele variază semnificativ de la o țară la alta. Conducerea unei afaceri implică riscuri și recompense, iar unele țări europene sunt mai dificile pentru antreprenori. Companiile creează locuri de muncă și stimulează economiile locale. Mai multe firme înseamnă mai multe […]
ANALIZĂ
Marile mistere și cele mai cumplite temeri care vin o dată cu Inteligența Artificială Generală
Marile mistere și cele mai cumplite temeri care vin o dată cu Inteligența Artificială Generală
Ideea că mașinile vor deveni mai inteligente decât oamenii s-a transformat într-un mit colectiv, care domină întreaga industrie tehnologică. Deși conceptul AGI pare nou, cu mai puțin de 20 de ani de istorie, mitologia din spate lui datează, de fapt, de la începuturile informaticii. Turing, de pildă, se întreba dacă mașinile pot gândi, anticipând că, […]