În era digitală, securitatea online devine o preocupare din ce în ce mai importantă. Studiile recente arată că 65% dintre internauți cad victime ale escrocheriilor cibernetice prin e-mail, evidențiind vulnerabilitatea utilizatorilor în fața infracțiunilor online. Aceste incidente nu doar că pot duce la pierderi financiare, ci și la compromiterea datelor personale și la deteriorarea încrederii în mediul digital.
Un studiu recent realizat de platforma Malwarebytes scoate la iveală o realitate alarmantă: aproape două treimi (65%) dintre utilizatorii de internet s-au confruntat cel puțin o dată pe săptămână cu un incident cibernetic transmis prin e-mail. Mai mult decât atât, peste jumătate dintre aceștia (53%) au fost ținta unor atacuri prin apeluri telefonice sau mesaje vocale.
Potrivit cercetării, 78% dintre cei chestionați au raportat că au întâlnit sau au primit o escrocherie pe smartphone cel puțin o dată pe săptămână. Alte canale prin care utilizatorii au fost vizați includ mesajele text (50%), site-urile malițioase (49%) și platformele de social media (47%).
„Din păcate, prevenirea escrocheriilor nu se poate concentra doar pe aceste cinci canale, deoarece escrocii își schimbă tacticile în funcție de modul în care încearcă să-și păcălească victimele. De exemplu, deși oamenii au fost cel mai puțin probabil să întâlnească o escrocherie o dată pe săptămână prin platforme de cumpărare sau vânzare, cum ar fi Facebook Marketplace sau Craigslist (36%), aceste platforme au fost, desigur, cel mai probabil loc unde victimele escrocheriilor și-au avut detaliile cardului de credit și parolele furate de un escroc care se dădea drept o afacere legitimă. În timp ce 78% dintre persoane au întâlnit o escrocherie pe smartphone cel puțin o dată pe săptămână, un procent șocant de 44% dintre persoane au întâlnit o escrocherie cel puțin zilnic”, se arată în concluziile studiului de specialitate.
Malwarebytes a descoperit că 74% dintre respondenți s-au confruntat cu escrocherii de inginerie socială, iar 36% au căzut victime acestora. Cele mai frecvente tipuri de escrocherii întâlnite și experimentate au fost:
Phishing/smishing/vishing (53% au întâlnit și 19% au experimentat)
Escrocherii USPS/FedEx/poștale (42% vs 12%)
Escrocherii de impersonare (35% vs 10%)
Escrocherii pe platforme de piață sau de afaceri (33% vs 10%)
Escrocherii romantice (33% vs 10%)
„Pentru respondenții care au experimentat orice tip de escrocherie – devenind victime ale escrocheriilor – Malwarebytes a întrebat, de asemenea, unde au găsit sau întâlnit acea escrocherie. Aici, rezultatele arată o imagine mult mai intimă a locurilor unde escrocheriile sunt cel mai probabil să dăuneze publicului. De exemplu, 26% dintre victimele escrocheriilor caritabile au fost inițial păcălite pe platformele de social media. 37% dintre victimele escrocheriilor de notificare poștală au fost contactate, previzibil, prin mesaje SMS/text. Și, interesant, în ciuda frecvenței cu care escrocheriile cu criptomonede se răspândesc prin social media, cel mai probabil loc pentru ca o astfel de victimă a unei escrocherii să fie contactată a fost prin e-mail (30% pentru e-mail vs. 13% pentru social media)”, notează specialiștii.
Studiul mai arată că 17% dintre cei chestionați au fost victime ale escrocheriilor de extorcare, care includ atacuri cu ransomware, scheme de „răpire” virtuală și amenințări de a publica fotografii explicite sexual (sextortion) sau imagini deepfake.
Cele mai folosite canale pentru aceste tipuri de escrocherii au fost platformele de social media și e-mailurile, ambele cu o pondere de 17%. Pentru victimele escrocheriilor de sextortion, e-mailul a fost canalul principal (35%), iar 24% dintre victimele escrocheriilor de „răpire” virtuală au fost contactate prin mesaje text, ceea ce face ca această metodă să fie cea mai utilizată pentru transmiterea amenințărilor.
Cercetarea a fost realizată pe un eșantion de 1.300 de persoane cu vârste peste 18 ani, provenind din SUA, Marea Britanie, Austria, Germania și Elveția.
Malwarebytes Scam Guard este o companie specializată în analiza oricărui text, e-mail, număr de telefon, link, imagine sau mesaj online suspect și oferă îndrumări imediate pentru a ajuta utilizatorii să evite și să raporteze escrocheriile.
Acest studiu demonstrează cât de extinse și variate sunt metodele prin care escrocii încearcă să păcălească utilizatorii de internet, evidențiind necesitatea unei vigilențe constante și a educației digitale în epoca conectivității.