Cheltuielile online în scădere devin realitatea a tot mai multor români. Prețurile crescute afectează obiceiurile de consum, iar sectoarele de lux și tehnologie sunt primele vizate. Produsele de bază rămân protejate, însă coșul virtual suferă modificări evidente, scrie Puterea.ro.
Un raport easySales arată că aproximativ 25% dintre români și-au redus considerabil cheltuielile online, iar 39% au făcut ajustări moderate. Doar un sfert dintre respondenți nu au schimbat modul de consum. Reprezentanții companiei explică faptul că moda, bijuteriile și electronicele sunt primele eliminate din lista de achiziții.
Ciprian Cazacu, CEO și cofondator easySales, a subliniat:
„Moda şi bijuteriile (31%) şi electronicele (22%) suferă primele tăieri, în timp ce esenţialele scapă. 83% suntem mai sensibili la costurile de livrare, iar 81% vânăm reduceri”.
Datele arată și cum se traduc reducerile de cheltuieli online în bugetele lunare. O treime dintre respondenți au renunțat la sume între 101 și 250 de lei. Alți 25% și-au micșorat cheltuielile cu 251 până la 500 de lei. În plus, 18,3% dintre români au declarat că renunță la mai mult de 500 de lei lunar pentru cumpărături online.
Raportul easySales este preliminar. Datele complete urmează să fie prezentate pe 25 septembrie, în cadrul celei de-a șasea ediții a evenimentului eCommerce Talks by easySales. Întâlnirea va fi organizată la Aula Magna a Universității Politehnice din București.
Cheltuieli online reduse nu se opresc la lux și tehnologie. Tot mai multe familii din România renunță și la proteine pentru a face față scumpirilor. Un raport Eurostat arată că unul din șase români nu își permite carne sau pește o dată la două zile. România se află pe locul trei în Uniunea Europeană la acest indicator al sărăciei.
Prețurile tot mai ridicate la alimente și facturi determină cheltuieli tot mai reduse. Familiile pun mai puține produse pe masă și încearcă să supraviețuiască cu resurse tot mai limitate. Lipsa burselor pentru elevi și salariile reduse accentuează presiunea financiară.
Datele Eurostat din 2024 arată că 16,3% dintre români nu au reușit să consume proteine la fiecare două zile. Mulți aleg cartofii, mai accesibili, sau cumpără cantități reduse de carne și pește. Anul trecut procentul era chiar mai ridicat, de 23%.
Media europeană a celor care nu își permit o masă adecvată este de 8,5%, de două ori mai mică decât procentul României. Țara noastră se află pe locul trei la nivel european, depășită doar de Bulgaria, cu 18,7%, și Slovacia, cu 17,1%.