China lansează satelitul de comunicaţii ChinaSat-9C şi îşi consolidează supremaţia pe orbită geostaţionară. ChinaSat-9C (Zhongxing-9C), cel mai recent satelit de comunicaţii al Chinei, a fost lansat vineri seara de la Centrul de Lansare Xichang, provincia Sichuan.
Evenimentul marchează un punct crucial în strategia Beijingului de extindere şi modernizare a infrastructurii spațiale şi de consolidare a capacităţilor de difuzare şi conectivitate globală, scrie gov.cn.
Racheta purtătoare Long March-3B a decolat la ora locală 20:37 (14:37 CEST), plasând cu succes ChinaSat-9C pe orbita de transfer geostaţionar (GTO). China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC) a confirmat succesul misiunii la mai puţin de o oră după lansare, dezvăluind şi denumirea oficială a încărcăturii, scrie spacenews.com.
Observatorii de la U.S. Space Force au detectat după lansare două obiecte pe orbită: ChinaSat-9C şi treapta superioară a rachetei purtătoare. Aceasta din urmă a fost urmărită pe o traiectorie neobişnuită, 218 km x 12.430 km, semn că misiunea a implicat manevre şi strategii de inserare complexă, a căror natură va fi confirmată după analize orbitale detaliate.
ChinaSat-9C va prelua poziţia 92,2° Est pe orbita geostaţionară, ocupată anterior de ChinaSat-9, lansat acum 17 ani şi construit de Thales Alenia Space. Noul satelit utilizează platforma DFH-4E, variantă avansată a DFH-4, şi aduce îmbunătăţiri semnificative la nivel de capacitate de încărcare şi eficienţă energetică.
Cu o masă de 5.500 kg şi o durată de viaţă estimată la 15 ani, ChinaSat-9C va asigura o acoperire regională extinsă şi de înaltă calitate, incluzând transmisii TV şi radio şi servicii de internet de mare viteză, inclusiv suport pentru rezoluţii 4K şi 8K.
Terra, văzută din spațiu/ Sursa: Shutterstock
China deţine în prezent peste 30 de sateliţi din familia ChinaSat, plasaţi pe orbita geostaţionară şi utilizaţi intens pentru difuzare, comunicaţii şi servicii de internet. Aceştia fac parte dintr-o strategie mai largă de construire a unei reţele de sateliţi multifuncţionale, complementată de:
Constelaţii de sateliţi LEO (Low Earth Orbit) şi MEO (Medium Earth Orbit);
Sateliţii de relay Tianlian (GEO), vitali pentru misiunile spaţiale cu echipaj şi robotizate;
Infrastructură comercială de lansare şi transport spaţial.
Lansarea ChinaSat-9C este a 35-a misiune spaţială a Chinei în 2025 şi a treia din luna iunie, după o primă jumătate de an intensă, marcată de:
Shenzhou-20, misiune cu echipaj uman la staţia spaţială Tiangong;
Tianwen-2, misiune de prelevare de mostre de pe un asteroid apropiat Pământului.
De asemenea, Tianzhou-9, o misiune cargo de realimentare şi echipare a staţiei Tiangong, este programată după 14 iulie şi va fi lansată de la centrul spaţial Wenchang.
Dincolo de misiunile guvernamentale şi ştiinţifice, China investeşte masiv şi în segmentul comercial spaţial. Companiile CAS Space şi Landspace fac paşi importanţi spre primele lansări ale rachetelor Kinetica-2 şi Zhuque-3, după testele de foc static finalizate cu succes. Ambele vor transporta nave-cargo low-cost şi reprezintă pariul Chinei pe dezvoltarea unei economii spaţiale competitive şi autonome.
Lansarea lui ChinaSat-9C confirmă maturitatea şi ambiţia programului spaţial chinez, care şi-a consolidat prezenţa pe toate orbitele şi şi-a diversificat capabilităţile, de la comunicaţii şi navigaţie la explorare şi transport comercial.
Pe măsură ce competiţia internaţională se intensifică, capacitatea de a lansa şi opera constelaţii de sateliţi performante şi adaptabile va deveni un factor decisiv de putere şi influenţă globală.