Prima pagină » Cum influențează GenAI deciziile de cumpărare ale internauților

Cum influențează GenAI deciziile de cumpărare ale internauților

Cum influențează GenAI deciziile de cumpărare ale internauților
Fotografii: Shutterstock

Inteligența Artificială Generativă (GenAI) decide modul în care consumatorii interacționează cu brandurile și iau deciziile de cumpărare.

Un studiu recent realizat de compania globală de inovație Accenture relevă tendințe profunde care indică o schimbare majoră în comportamentul de consum la nivel mondial.

Circa trei sferturi dintre cumpărători apelează la GenAI în deciziile de cumpărare

Cum influențează GenAI deciziile de cumpărare ale internauților

În contextul avansului accelerat al tehnologiilor digitale, studiul Accenture, intitulat „Me, my brand, and AI: The new world of consumer engagement”, arată că 72% dintre utilizatorii de tehnologie apelează frecvent la instrumente bazate pe Inteligența Artificială Generativă (GenAI) atunci când fac achiziții online. Mai mult, unul din doi cumpărători activi afirmă că a achiziționat produse recomandate direct de AI, ceea ce confirmă influența tot mai mare a acestor tehnologii în deciziile de consum, transmite Agerpres.

Un alt detaliu interesant relevat de acest studiu este acela că 10% dintre respondenți consideră AI cea mai de încredere sursă atunci când trebuie să ia o decizie de cumpărare, un semnal clar că încrederea în algoritmi crește semnificativ în rândul utilizatorilor digitali.

Datele din raport indică și o deschidere largă față de automatizarea deciziilor. Astfel, 75% dintre utilizatorii activi s-ar simți confortabil să lase AI-ul să facă shopping în locul lor. Mai mult, 36% privesc GenAI ca pe „un prieten apropiat”, iar 93% sunt dispuși să utilizeze această tehnologie pentru a-și stabili obiective personale, reflectând un grad ridicat de integrare a inteligenței artificiale în viața cotidiană.

Cercetarea scoate la iveală și faptul că există o generație de consumatori foarte loială. Astfel, 80% dintre tinerii din Generația Z sunt membri în cel puțin un program de loialitate, față de doar 48% dintre consumatorii din generația Baby Boomers, ceea ce evidențiază o afinitate mai mare a tinerilor pentru relații constante cu brandurile.

O treime dintre consumatori ar renunța la brandul favorit

Pe fondul incertitudinilor sociale și economice actuale, 54% dintre respondenți spun că resimt un nivel crescut de nesiguranță și preferă brandurile care le oferă experiențe empatice, coerente și personalizate. În acest context, GenAI capătă un rol esențial, devenind un canal relevant pentru descoperirea de produse și servicii. Specialiștii avertizează că mărcile care nu adoptă aceste soluții tehnologice riscă să fie excluse din procesul decizional al consumatorilor.

Studiul de față subliniază și potențialul comercial al implicării emoționale. Cienții care se simt conectați cu un brand sunt de 1,5 ori mai angajați, de 2,3 ori mai înclinați să recomande acel brand online și de 1,7 ori mai dispuși să plătească un preț premium, dacă experiența oferită este una memorabilă.

Personalizarea devine în acest fel o monedă de schimb esențială. Un procent de 34% dintre consumatori declară că ar renunța la brandul favorit în favoarea unuia care le oferă o experiență mai adaptată nevoilor lor. Cei implicați în programe de loialitate sunt de 1,6 ori mai receptivi la deciziile de cumpărare influențate emoțional, de 1,4 ori mai dispuși să contribuie la perfecționarea produselor și serviciilor și mai înclinați să partajeze informații sau să participe activ la campanii personalizate.

Studiul Accenture a fost realizat pe un eșantion de peste 18.000 de persoane din 14 țări, inclusiv SUA, Regatul Unit, Germania, Franța, China și Australia, în perioada 6-17 ianuarie 2025. Analiza a inclus 13 industrii-cheie, de la retail alimentar, produse de beauty și fashion, până la electronice de consum, turism, servicii aviatice și hoteliere. Pentru validarea concluziilor, au fost desfășurate și interviuri AI moderate cu 300 de consumatori din 12 state, între 20 ianuarie și 4 februarie.

Alte articole importante
Chinezii de la Changan vor veni în Europa cu investiții de peste 2,4 miliarde de euro
Companii
Chinezii de la Changan vor veni în Europa cu investiții de peste 2,4 miliarde de euro
Producătorul de automobile Changan se pregătește de lansarea pe piața din Europa cu o investiție de peste 2,4 miliarde de euro. Gigantul auto susținut de statul chinez vizează lansarea mai multor mărci în cinci țări de pe „Bătrânul Continent”, urmând strategia de extindere la nivel global. China trimite în Europa un nou producător auto: Changan […]
BYD bifează o bornă istorică: 13 milioane de modele NEV fabricate
Companii
BYD bifează o bornă istorică: 13 milioane de modele NEV fabricate
BYD a devenit primul producător auto din lume care depășește pragul istoric de 13 milioane de modele NEV fabricate. Performanța consolidează poziția constructorului chinez în fruntea tranziției către mobilitatea electrică la nivel global. BYD atinge pragul de 13 milioane de vehicule NEV produse – nou record BYD (Build Your Dreams), cel mai mare producător mondial […]
Drona care zboară prin aer și înoată sub apă. Un student din Republica Moldova rescrie regulile ingineriei
Tehnologie
Drona care zboară prin aer și înoată sub apă. Un student din Republica Moldova rescrie regulile ingineriei
Drona care zboară prin aer și înoată sub apă pare desprinsă dintr-un film SF, dar a devenit realitate grație unui student român din Republica Moldova. Andrei Copaci, alături de trei colegi de la Universitatea Aalborg Esbjerg din Danemarca, Pawel Kowalczyk, Krzysztof Sierocki și Mikolaj Dzwigalo, a dus la bun sfârșit o misiune considerată aproape imposibilă: […]
Val de schimbări fiscale de la 1 august: TVA mai mare, accize majorate și contribuții extinse la sănătate
Analize
Val de schimbări fiscale de la 1 august: TVA mai mare, accize majorate și contribuții extinse la sănătate
De la 1 august, România intră într-o nouă etapă marcată de schimbări fiscale semnificative, care vor afecta atât consumatorii, cât și mediul de afaceri. De la majorarea TVA și accize, până la extinderea contribuțiilor la sănătate, noul pachet legislativ rescrie regulile fiscale într-un efort de a crește veniturile bugetare. Începând cu luna viitoare, România intră […]
Stellantis revine la motoare pe benzină în SUA, pe fondul politicilor anti-EV ale lui Trump
Companii
Stellantis revine la motoare pe benzină în SUA, pe fondul politicilor anti-EV ale lui Trump
Stellantis își reconfigurează strategia în SUA, mizând tot mai mult pe modele echipate cu motoare pe benzină, în contextul noilor politici anti-vehicule electrice promovate de administrația Trump. Gigantul auto european încearcă astfel să reducă pierderile financiare și să răspundă cererii reale a pieței, într-un climat marcat de renunțarea la standardele stricte privind eficiența consumului. Strategie […]
Restricția de 100 ml pentru lichide, pe cale să dispară în Europa – Ce înseamnă pentru pasageri
Restricția de 100 ml pentru lichide, pe cale să dispară în Europa – Ce înseamnă pentru pasageri
Călătorii din Uniunea Europeană se pregătesc pentru o schimbare istorică a regulilor de securitate din aeroporturi. După aproape două decenii în care pasagerii au fost obligați să transporte lichidele în recipiente de maximum 100 ml, autoritățile europene au aprobat tehnologia care va permite transportul unor volume mai mari în bagajul de mână. Implementarea se va […]