Prima pagină » Cum influențează GenAI deciziile de cumpărare ale internauților

Cum influențează GenAI deciziile de cumpărare ale internauților

Cum influențează GenAI deciziile de cumpărare ale internauților
Fotografii: Shutterstock

Inteligența Artificială Generativă (GenAI) decide modul în care consumatorii interacționează cu brandurile și iau deciziile de cumpărare.

Un studiu recent realizat de compania globală de inovație Accenture relevă tendințe profunde care indică o schimbare majoră în comportamentul de consum la nivel mondial.

Circa trei sferturi dintre cumpărători apelează la GenAI în deciziile de cumpărare

Cum influențează GenAI deciziile de cumpărare ale internauților

În contextul avansului accelerat al tehnologiilor digitale, studiul Accenture, intitulat „Me, my brand, and AI: The new world of consumer engagement”, arată că 72% dintre utilizatorii de tehnologie apelează frecvent la instrumente bazate pe Inteligența Artificială Generativă (GenAI) atunci când fac achiziții online. Mai mult, unul din doi cumpărători activi afirmă că a achiziționat produse recomandate direct de AI, ceea ce confirmă influența tot mai mare a acestor tehnologii în deciziile de consum, transmite Agerpres.

Un alt detaliu interesant relevat de acest studiu este acela că 10% dintre respondenți consideră AI cea mai de încredere sursă atunci când trebuie să ia o decizie de cumpărare, un semnal clar că încrederea în algoritmi crește semnificativ în rândul utilizatorilor digitali.

Datele din raport indică și o deschidere largă față de automatizarea deciziilor. Astfel, 75% dintre utilizatorii activi s-ar simți confortabil să lase AI-ul să facă shopping în locul lor. Mai mult, 36% privesc GenAI ca pe „un prieten apropiat”, iar 93% sunt dispuși să utilizeze această tehnologie pentru a-și stabili obiective personale, reflectând un grad ridicat de integrare a inteligenței artificiale în viața cotidiană.

Cercetarea scoate la iveală și faptul că există o generație de consumatori foarte loială. Astfel, 80% dintre tinerii din Generația Z sunt membri în cel puțin un program de loialitate, față de doar 48% dintre consumatorii din generația Baby Boomers, ceea ce evidențiază o afinitate mai mare a tinerilor pentru relații constante cu brandurile.

O treime dintre consumatori ar renunța la brandul favorit

Pe fondul incertitudinilor sociale și economice actuale, 54% dintre respondenți spun că resimt un nivel crescut de nesiguranță și preferă brandurile care le oferă experiențe empatice, coerente și personalizate. În acest context, GenAI capătă un rol esențial, devenind un canal relevant pentru descoperirea de produse și servicii. Specialiștii avertizează că mărcile care nu adoptă aceste soluții tehnologice riscă să fie excluse din procesul decizional al consumatorilor.

Studiul de față subliniază și potențialul comercial al implicării emoționale. Cienții care se simt conectați cu un brand sunt de 1,5 ori mai angajați, de 2,3 ori mai înclinați să recomande acel brand online și de 1,7 ori mai dispuși să plătească un preț premium, dacă experiența oferită este una memorabilă.

Personalizarea devine în acest fel o monedă de schimb esențială. Un procent de 34% dintre consumatori declară că ar renunța la brandul favorit în favoarea unuia care le oferă o experiență mai adaptată nevoilor lor. Cei implicați în programe de loialitate sunt de 1,6 ori mai receptivi la deciziile de cumpărare influențate emoțional, de 1,4 ori mai dispuși să contribuie la perfecționarea produselor și serviciilor și mai înclinați să partajeze informații sau să participe activ la campanii personalizate.

Studiul Accenture a fost realizat pe un eșantion de peste 18.000 de persoane din 14 țări, inclusiv SUA, Regatul Unit, Germania, Franța, China și Australia, în perioada 6-17 ianuarie 2025. Analiza a inclus 13 industrii-cheie, de la retail alimentar, produse de beauty și fashion, până la electronice de consum, turism, servicii aviatice și hoteliere. Pentru validarea concluziilor, au fost desfășurate și interviuri AI moderate cu 300 de consumatori din 12 state, între 20 ianuarie și 4 februarie.

Alte articole importante
DECLARAȚII EXCLUSIVE
Mariana Rufa, directoarea Asociației Businessului European: „România, pentru Republica Moldova, este cel mai important partener din punct de vedere comercial”
Mariana Rufa, directoarea Asociației Businessului European: „România, pentru Republica Moldova, este cel mai important partener din punct de vedere comercial”
Integrarea economică dintre România și Republica Moldova nu este doar o consecință naturală a proximității geografice, ci rezultatul unui proces mai amplu de aliniere legislativă europeană, spune Mariana Rufa, directoarea Asociației Businessului European (EBA). Cadrul legislativ este dublat de politici de convergență instituțională și decizii strategice de investiții, adaugă executivul EBA, într-un interviu acordat în […]
Europa riscă să piardă investiţii-cheie în industria auto. Avertisment dur de la CEO-ul Stellantis
Companii
Europa riscă să piardă investiţii-cheie în industria auto. Avertisment dur de la CEO-ul Stellantis
Directorul general al grupului Stellantis, Antonio Filosa, avertizează că noul pachet de măsuri pentru industria auto, prezentat recent de Comisia Europeană, riscă să descurajeze investiţiile majore ale producătorilor în Europa. Declaraţiile au fost făcute într-un interviu acordat publicaţiei Financial Times şi vin într-un moment de tensiune maximă pentru sectorul auto european, aflat la intersecţia dintre […]
ANALIZĂ
China accelerează cursa pentru cipuri AI proprii. Alternativa locală la Nvidia, pas decisiv pentru controlul infrastructurilor critice
Tehnologie
China accelerează cursa pentru cipuri AI proprii. Alternativa locală la Nvidia, pas decisiv pentru controlul infrastructurilor critice
Anunțul Moore Threads Technology privind lansarea unei noi generații de cipuri pentru inteligență artificială marchează un nou pas în strategia Chinei de a-și reduce dependența de tehnologiile occidentale critice. Compania, fondată de un fost executiv Nvidia, vine cu o arhitectură proprie care promite creșteri semnificative de performanță și eficiență energetică, scrie Bloomberg. Și asta într-un […]
ANALIZĂ
Giganții tech critică politicile de reglementare pentru AI promovate de „țarul cripto” de la Casa Albă
Giganții tech critică politicile de reglementare pentru AI promovate de „țarul cripto” de la Casa Albă
Efortul administrației Trump de a centraliza reglementarea inteligenței artificiale la nivel federal a declanșat o reacție neașteptată chiar în interiorul industriei tech pe care încearcă să o protejeze. Printr-un ordin executiv conceput pentru a bloca inițiativele statelor americane, Casa Albă riscă să transforme politica AI dintr-un exercițiu de coordonare economică într-un conflict politic deschis, scrie […]
Piața muncii în 2025: ce joburi caută românii și ce salarii se oferă
Companii
Piața muncii în 2025: ce joburi caută românii și ce salarii se oferă
Un top realizat de o platformă de recrutare din România arată ce joburi au căutat românii în 2025. Piața muncii a avut un lider clar: jobul de șofer. Potrivit datelor centralizate de eJobs, această meserie a generat peste 1,35 milioane de căutări în acest an, mai mult decât orice altă poziție. Cu toate acestea, interesul […]
ANALIZĂ
Ce se schimbă de la 1 ianuarie 2026 pentru investitorii români pe piața de capital
Ce se schimbă de la 1 ianuarie 2026 pentru investitorii români pe piața de capital
Impozitul pe dividende va crește la 16% începând de la 1 ianuarie 2026, iar investitorii români care tranzacționează pe piața de capital se vor confrunta cu un regim fiscal complex, în funcție de tipul de intermediar utilizat. Legea 239/2025, care introduce al doilea pachet de măsuri fiscale al guvernului Bolojan, a fost publicată în Monitorul […]