Inteligența Artificială Generativă (GenAI) decide modul în care consumatorii interacționează cu brandurile și iau deciziile de cumpărare.
Un studiu recent realizat de compania globală de inovație Accenture relevă tendințe profunde care indică o schimbare majoră în comportamentul de consum la nivel mondial.
În contextul avansului accelerat al tehnologiilor digitale, studiul Accenture, intitulat „Me, my brand, and AI: The new world of consumer engagement”, arată că 72% dintre utilizatorii de tehnologie apelează frecvent la instrumente bazate pe Inteligența Artificială Generativă (GenAI) atunci când fac achiziții online. Mai mult, unul din doi cumpărători activi afirmă că a achiziționat produse recomandate direct de AI, ceea ce confirmă influența tot mai mare a acestor tehnologii în deciziile de consum, transmite Agerpres.
Un alt detaliu interesant relevat de acest studiu este acela că 10% dintre respondenți consideră AI cea mai de încredere sursă atunci când trebuie să ia o decizie de cumpărare, un semnal clar că încrederea în algoritmi crește semnificativ în rândul utilizatorilor digitali.
Datele din raport indică și o deschidere largă față de automatizarea deciziilor. Astfel, 75% dintre utilizatorii activi s-ar simți confortabil să lase AI-ul să facă shopping în locul lor. Mai mult, 36% privesc GenAI ca pe „un prieten apropiat”, iar 93% sunt dispuși să utilizeze această tehnologie pentru a-și stabili obiective personale, reflectând un grad ridicat de integrare a inteligenței artificiale în viața cotidiană.
Cercetarea scoate la iveală și faptul că există o generație de consumatori foarte loială. Astfel, 80% dintre tinerii din Generația Z sunt membri în cel puțin un program de loialitate, față de doar 48% dintre consumatorii din generația Baby Boomers, ceea ce evidențiază o afinitate mai mare a tinerilor pentru relații constante cu brandurile.
Pe fondul incertitudinilor sociale și economice actuale, 54% dintre respondenți spun că resimt un nivel crescut de nesiguranță și preferă brandurile care le oferă experiențe empatice, coerente și personalizate. În acest context, GenAI capătă un rol esențial, devenind un canal relevant pentru descoperirea de produse și servicii. Specialiștii avertizează că mărcile care nu adoptă aceste soluții tehnologice riscă să fie excluse din procesul decizional al consumatorilor.
Studiul de față subliniază și potențialul comercial al implicării emoționale. Cienții care se simt conectați cu un brand sunt de 1,5 ori mai angajați, de 2,3 ori mai înclinați să recomande acel brand online și de 1,7 ori mai dispuși să plătească un preț premium, dacă experiența oferită este una memorabilă.
Personalizarea devine în acest fel o monedă de schimb esențială. Un procent de 34% dintre consumatori declară că ar renunța la brandul favorit în favoarea unuia care le oferă o experiență mai adaptată nevoilor lor. Cei implicați în programe de loialitate sunt de 1,6 ori mai receptivi la deciziile de cumpărare influențate emoțional, de 1,4 ori mai dispuși să contribuie la perfecționarea produselor și serviciilor și mai înclinați să partajeze informații sau să participe activ la campanii personalizate.
Studiul Accenture a fost realizat pe un eșantion de peste 18.000 de persoane din 14 țări, inclusiv SUA, Regatul Unit, Germania, Franța, China și Australia, în perioada 6-17 ianuarie 2025. Analiza a inclus 13 industrii-cheie, de la retail alimentar, produse de beauty și fashion, până la electronice de consum, turism, servicii aviatice și hoteliere. Pentru validarea concluziilor, au fost desfășurate și interviuri AI moderate cu 300 de consumatori din 12 state, între 20 ianuarie și 4 februarie.