Prima pagină » Cum influențează GenAI deciziile de cumpărare ale internauților

Cum influențează GenAI deciziile de cumpărare ale internauților

Cum influențează GenAI deciziile de cumpărare ale internauților
Fotografii: Shutterstock

Inteligența Artificială Generativă (GenAI) decide modul în care consumatorii interacționează cu brandurile și iau deciziile de cumpărare.

Un studiu recent realizat de compania globală de inovație Accenture relevă tendințe profunde care indică o schimbare majoră în comportamentul de consum la nivel mondial.

Circa trei sferturi dintre cumpărători apelează la GenAI în deciziile de cumpărare

Cum influențează GenAI deciziile de cumpărare ale internauților

În contextul avansului accelerat al tehnologiilor digitale, studiul Accenture, intitulat „Me, my brand, and AI: The new world of consumer engagement”, arată că 72% dintre utilizatorii de tehnologie apelează frecvent la instrumente bazate pe Inteligența Artificială Generativă (GenAI) atunci când fac achiziții online. Mai mult, unul din doi cumpărători activi afirmă că a achiziționat produse recomandate direct de AI, ceea ce confirmă influența tot mai mare a acestor tehnologii în deciziile de consum, transmite Agerpres.

Un alt detaliu interesant relevat de acest studiu este acela că 10% dintre respondenți consideră AI cea mai de încredere sursă atunci când trebuie să ia o decizie de cumpărare, un semnal clar că încrederea în algoritmi crește semnificativ în rândul utilizatorilor digitali.

Datele din raport indică și o deschidere largă față de automatizarea deciziilor. Astfel, 75% dintre utilizatorii activi s-ar simți confortabil să lase AI-ul să facă shopping în locul lor. Mai mult, 36% privesc GenAI ca pe „un prieten apropiat”, iar 93% sunt dispuși să utilizeze această tehnologie pentru a-și stabili obiective personale, reflectând un grad ridicat de integrare a inteligenței artificiale în viața cotidiană.

Cercetarea scoate la iveală și faptul că există o generație de consumatori foarte loială. Astfel, 80% dintre tinerii din Generația Z sunt membri în cel puțin un program de loialitate, față de doar 48% dintre consumatorii din generația Baby Boomers, ceea ce evidențiază o afinitate mai mare a tinerilor pentru relații constante cu brandurile.

O treime dintre consumatori ar renunța la brandul favorit

Pe fondul incertitudinilor sociale și economice actuale, 54% dintre respondenți spun că resimt un nivel crescut de nesiguranță și preferă brandurile care le oferă experiențe empatice, coerente și personalizate. În acest context, GenAI capătă un rol esențial, devenind un canal relevant pentru descoperirea de produse și servicii. Specialiștii avertizează că mărcile care nu adoptă aceste soluții tehnologice riscă să fie excluse din procesul decizional al consumatorilor.

Studiul de față subliniază și potențialul comercial al implicării emoționale. Cienții care se simt conectați cu un brand sunt de 1,5 ori mai angajați, de 2,3 ori mai înclinați să recomande acel brand online și de 1,7 ori mai dispuși să plătească un preț premium, dacă experiența oferită este una memorabilă.

Personalizarea devine în acest fel o monedă de schimb esențială. Un procent de 34% dintre consumatori declară că ar renunța la brandul favorit în favoarea unuia care le oferă o experiență mai adaptată nevoilor lor. Cei implicați în programe de loialitate sunt de 1,6 ori mai receptivi la deciziile de cumpărare influențate emoțional, de 1,4 ori mai dispuși să contribuie la perfecționarea produselor și serviciilor și mai înclinați să partajeze informații sau să participe activ la campanii personalizate.

Studiul Accenture a fost realizat pe un eșantion de peste 18.000 de persoane din 14 țări, inclusiv SUA, Regatul Unit, Germania, Franța, China și Australia, în perioada 6-17 ianuarie 2025. Analiza a inclus 13 industrii-cheie, de la retail alimentar, produse de beauty și fashion, până la electronice de consum, turism, servicii aviatice și hoteliere. Pentru validarea concluziilor, au fost desfășurate și interviuri AI moderate cu 300 de consumatori din 12 state, între 20 ianuarie și 4 februarie.

Alte articole importante
„Avem nevoie de politici comuniste pentru locuințe”
„Avem nevoie de politici comuniste pentru locuințe”
Avem nevoie de politici comuniste pentru locuințe? Planul radical al stângii pentru locuințele din Paris: autoritățile folosesc instrumente intervenționiste pentru a face casele accesibile. Peste 4 milioane de oameni trăiesc fie fără adăpost, fie în condiții extreme Fundația Franceză pentru Locuințe, cunoscută sub numele de Fundația Abbé Pierre, avertiza, la începutul acestui an, că Franța […]
România aruncă 2,5 milioane de tone de alimente anual
România aruncă 2,5 milioane de tone de alimente anual
România se confruntă cu o problemă majoră a risipei alimentare, aruncând anual aproximativ 2,5 milioane de tone de mâncare, echivalentul a mii de camioane pline de produse care nu mai ajung să fie consumate. Una dintre cauze principala este că România aruncă mai mult decât conștientizează. Această realitate devine și mai presantă în contextul în […]
Piloții români au cele mai mici salarii din Europa
Piloții români au cele mai mici salarii din Europa
Află de ce piloții români au salarii semnificativ mai mici decât colegii lor europeni și impactul acestora asupra industriei. Diferențele salariale majore ridică semne de întrebare privind competitivitatea României în domeniul transportului aerian și retenția personalului calificat, inclusiv a piloților români. Piloții români se află la coada clasamentului european al salariilor Deficitul de piloți afectează […]
Boom-ul AI pune miliardarii în dificultate: risc de bulă pe piață?
Tehnologie
Boom-ul AI pune miliardarii în dificultate: risc de bulă pe piață?
Boom-ul AI a schimbat radical strategiile marilor miliardari, obligându-i să-și regândească investițiile și planurile de afaceri. Însă, pe măsură ce valorile companiilor cresc vertiginos, întrebarea care se conturează este dacă acest boom este sustenabil sau doar o bulă care așteaptă să se spargă. Boom-ul AI testează limitele portofoliilor miliardarilor Săptămâna trecuta, Larry Ellison, cofondatorul Oracle, […]
Hackerii compromit sistemul Kering fără daune financiare
Companii
Hackerii compromit sistemul Kering fără daune financiare
Hackerii au atacat grupul francez Kering. Aceștia au expus datele personale ale clienților Gucci, Balenciaga și Alexander McQueen, fără a afecta însă informațiile financiare. Hackerii au atacat și au expus datele clienților unor magazine de lux Unul dintre cele mai puternice atacuri cibernetice din 2025 a lovit direct în inima industriei modei de lux. Grupul […]
Vânzarea TikTok explodează: SUA și China ajung la o înțelegere istorică
Analize
Vânzarea TikTok explodează: SUA și China ajung la o înțelegere istorică
Vânzarea TikTok a intrat într-o nouă etapă, după ce oficialii americani și chinezi au anunțat că au convenit un cadru pentru transferul platformei către o structură cu control american. Acordul a venit după luni de negocieri tensionate, în care securitatea națională și interesele comerciale au dominat discuțiile. Acord pe vânzarea TikTok, confirmat la Madrid Jamieson […]