Educația intră într-o nouă eră, o dată cu integrarea aplicațiilor de inteligență artificială în activitatea didactică. Profesorii, elevii și părinții descoperă cum aceste instrumente moderne nu doar simplifică învățarea, ci o transformă într-o experiență interactivă și personalizată.
Tehnologia reconfigurează profund modul în care se desfășoară procesul educațional. Dacă odinioară lecțiile erau centrate în jurul profesorului și a tablei negre, acum scena este împărțită cu animații 3D, simulări istorice generate de AI și aplicații care oferă feedback în timp real. Elevii beneficiază de explicații pas cu pas, iar greșelile devin oportunități de învățare prin corectări personalizate, oferite de algoritmi avansați. Astfel, lecțiile se transformă în experiențe imersive, în care tehnologia nu este doar un suport, ci un partener activ în înțelegerea materiei.
Platformele educaționale asistate de AI sunt deja implementate în numeroase unități de învățământ și revoluționează pe zi ce trece modul de predare și învățare. Printre acestea, TimeLapse se remarcă prin capacitatea de a transpune elevii în contexte istorice și geografice, prin simulări cinematografice. Elevii pot urmări, într-un format interactiv, momente cheie din istorie, de la pictura Capelei Sixtine de către Michelangelo până la campaniile militare ale Ioanei d’Arc. Aplicația îi determină pe elevi să construiască narațiuni logice și coerente, și totodată le stimulează gândirea critică și înțelegerea contextelor.
Pentru disciplinele exacte, Knowmunity oferă suport detaliat în matematică și limba română, cu explicații adaptate nevoilor individuale ale fiecărui elev. În învățarea limbilor străine, profesorii folosesc platforme precum Kahoot, care implică elevii în alegeri logice și nu doar în selecții de răspunsuri, încurajând astfel un proces cognitiv mai profund. Aceste metode contribuie la un mediu educațional mai interactiv și mai motivant, în care elevii sunt mai atenți și implicați în mod constant.
Instrumente precum ChatGPT au devenit rapid preferatele elevilor, fiind utilizate nu pentru copiere, ci pentru clarificarea informațiilor și aprofundarea subiectelor. Acest tip de „meditație digitală” oferă suport accesibil și constant, fără costuri suplimentare. Totodată, dezvoltatorii acestor aplicații au integrat mecanisme care evită livrarea automată a răspunsurilor și care încearcă să orienteze elevii către înțelegerea reală a conținutului.
Versiunile gratuite ale aplicațiilor sunt, în multe cazuri, suficiente pentru sprijin educațional eficient, fiind concepute să stimuleze implicarea activă. Profesorii recuperează rapid diferențele tehnologice față de elevi și învață să utilizeze aceste platforme pentru a îmbunătăți calitatea predării. Ministrul Educației, Daniel David, subliniază necesitatea unei integrări rapide a acestor instrumente în sistemul românesc de învățământ, pentru a preveni decalajele față de alte țări.
„Dacă vom fi siguri că aceste lucruri funcționează bine, vom generaliza aceste sisteme, pentru că suntem deja într-o nouă fază în care avem o integrare puternică între oameni și sisteme de tip cyber și dacă pierdem startul vom rămâne din nou în urmă”, declară Ministrul Educației, conform Știrile ProTv.