Gigantul berii Asahi a fost lovit de un atac cibernetic care a paralizat mii de procese interne. Atacul a forțat compania să proceseze comenzile manual, cu pix, hârtie și fax. Restaurantele și magazinele din Japonia resimt imediat efectele întreruperii activității, scrie BBC.
La restaurantul Ben Thai, din suburbia Sengawacho a Tokyo-ului, mai sunt doar patru sticle de Asahi Super Dry. Proprietara Sakaolath Sugizaki spune că furnizorul reține stocul pentru clienții mari. La sfârșitul lunii trecute, gigantul berii a oprit producția în majoritatea celor circa 30 de fabrici din Japonia. Facilitățile includ șase fabrici de bere afectate de atac. Compania a redeschis parțial unele uzine, dar sistemele informatice rămân nefuncționale.
Din cauza sistemelor inutile, comenzile se fac acum pe hârtie și prin fax. Vânzările și expedierea produselor sunt mult reduse față de normal. Gigantul berii a ajuns să anunțe șoferii prin fax când camioanele sunt gata. Un distribuitor spune că livrările sunt între 10% și 20% din cele normale.
Asahi acoperă circa 40% din piața japoneză de bere. Defecțiunile companiei afectează restaurante, baruri și retaileri la scară largă. Supermarketurile și magazinele de proximitate vând stocurile rămase. Angajații declară că nu pot plasa comenzi noi pentru produsele Asahi.
Lanțurile convenience au anunțat posibile rupturi de stocuri pentru produsele Asahi. FamilyMart a spus că gama Famimaru de ceaiuri îmbuteliate ar putea fi limitată. 7-Eleven a oprit temporar livrările produselor Asahi în Japonia. Lawson a transmis, la rândul său, estimări privind penuriile.
Problemele nu privesc doar berea Super Dry. Sunt afectate și băuturile nonalcoolice produse de Asahi. Hisako Arisawa, proprietara unui magazin, spune că primește doar câteva sticle la un ordin. Ea anticipează că întreruperile se pot prelungi o lună.
Grupul de ransomware Qilin și-a asumat responsabilitatea pentru atacul asupra gigantului berii. Qilin operează o platformă ce permite atacuri în schimbul unui procent din sume. Asahi nu a confirmat natura exactă a atacului asupra sistemelor sale. Compania a comunicat că date susceptibile a fi fost furate au fost găsite pe internet.
Secretarul-șef al Cabinetului, Yoshimasa Hayashi, a declarat că atacul este investigat.
„Vom continua să ne îmbunătățim capacitățile cibernetice,” a spus el la o conferință de presă.
Acesta este doar unul dintre numeroasele atacuri asupra firmelor mari. Jaguar Land Rover și Marks and Spencer au fost atacate anterior. Un atac ransomware din septembrie a perturbat check-in-ul în aeroporturi europene. În 2024, terminalul de containere din Nagoya a fost paralizat trei zile de un atac.
Experții avertizează că Japonia are deficit de specialiști în securitate cibernetică. Nivelul scăzut de alfabetizare digitală în business rămâne o problemă majoră. Dependența de sisteme vechi expune organizațiile la riscuri evidente, ceea ce duce la atacuri precum cel asupra gigantului berii.
Legea ACD permite schimb mai bun de informații între stat și companii. Poliția și Forțele de Autoapărare pot neutraliza serverele atacatorilor, conform noilor prevederi. Măsurile sporesc instrumentele de reacție în fața atacurilor.
Pentru restaurante mici, proprietarii rămân în incertitudine privind aprovizionarea. Sakaolath, de la Ben Thai, nu știe ce se va întâmpla la următoarea comandă. Multe afaceri locale trăiesc aceeași nesiguranță privind disponibilitatea produselor Asahi.
Asahi deține mărci importante în Europa, precum Peroni, Grolsch și Fuller’s. Firma afirmă că operațiunile europene nu au fost afectate de atac. Disfuncțiile au rămas concentrate în Japonia.