Constructorul european Airbus își întărește poziția în Asia de sud-est printr-un nou acord major cu o cunoscută companie aeriană, care vizează achiziția a 150 de avioane A321neo.
Comanda reflectă competiția acerbă dintre Airbus și Boeing într-un context global marcat de nevoia de eficiență și sustenabilitate în aviație.
Grupul aeronautic european Airbus își consolidează prezența în Asia de Sud-Est printr-un nou parteneriat strategic cu VietJet, cel mai mare operator aerian privat din Vietnam. Cele două companii au semnat, în cadrul Salonului Aeronautic de la Bourget, un memorandum de înțelegere, care prevede achiziția a 100 de aeronave A321neo, cu o opțiune suplimentară pentru încă 50 de unități, potrivit Airbus.com.
Deși valoarea oficială a contractului nu a fost dezvăluită, estimările bazate pe prețurile de catalog sugerează o sumă în jur de 9,4 miliarde de dolari. Airbus nu mai publică prețuri standard, subliniind că valoarea finală depinde de versiune, configurație și condiții comerciale confidențiale.
„Aceste avioane moderne și eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil au fost esențiale pentru dezvoltarea VietJet”, a declarat Nguyen Thi Phuong Thao, președinta companiei vietnameze, confirmând extinderea flotei cu modele noi, mai prietenoase cu mediul.
În prezent, VietJet operează o flotă formată aproape exclusiv din avioane Airbus, cu excepția a două aeronave regionale chineze. Acest lucru întărește statutul companiei europene de furnizor principal pentru piața vietnameză, unde deține o cotă estimată la 86% din flota aeriană comercială.
Această comandă vine la câteva săptămâni după ce VietJet a semnat un alt acord cu Airbus pentru 20 de aeronave A330-900 „wide-body”, într-un proces accelerat de extindere și de modernizare. Vietnamul se află sub presiunea Washingtonului de a echilibra balanța comercială prin achiziții mai consistente de echipamente fabricate în Statele Unite, transmite Reuters.
Airbus a profitat din plin de ediția din acest an a salonului aeronautic de la Bourget, unde a anunțat comenzi ferme și pentru 107 avioane din partea companiilor AviLease (Arabia Saudită), LOT (Polonia) și ANA (Japonia), consolidându-și în acest fel portofoliul global în ciuda climatului economic incert.
În schimb, Boeing, principalul rival al lui Airbus, a anunțat că se va concentra pe „sprijinirea clienților existenți”, evitând comenzi publice de amploare. Această decizie vine pe fondul tragediei aviatice produsă în India, unde un avion Boeing 787 operat de Air India s-a prăbușit într-o zonă rezidențială, provocând moartea a cel puțin 279 de persoane. Incidentul a atras din nou atenția asupra provocărilor de siguranță cu care se confruntă compania americană.