Prima pagină » Cutremur pentru Boeing după tragedia Air India: ce înseamnă pentru viitorul gigantului aeronautic?

Cutremur pentru Boeing după tragedia Air India: ce înseamnă pentru viitorul gigantului aeronautic?

Cutremur pentru Boeing după tragedia Air India: ce înseamnă pentru viitorul gigantului aeronautic?

Luna trecută, Boeing sărbătorea un moment impresionant: transportarea unui miliard de pasageri cu modelul său 787 Dreamliner, o performanță remarcabilă pentru o aeronavă lansată acum doar 14 ani. Până la tragedia recentă a zborului Air India în Ahmedabad, Dreamliner-ul era un simbol al călătoriilor intercontinentale și se bucura de o reputație excelentă în materie de siguranță.

Dreamlinerul, departe de controversele 737 Max

Acest model diferă complet de controversatul Boeing 737 Max, care a făcut titluri mondiale după două accidente fatale în Indonezia și Etiopia, în 2018 și 2019, soldate cu sute de victime. Cauza acelor tragedii a fost un defect software, iar modelul a fost imobilizat la sol timp de 18 luni, până la remedierea problemelor.

Până în prezent, nu există indicii care să sugereze o defecțiune tehnică a Boeing în cazul accidentului din India. O imagine completă va apărea doar după recuperarea și analiza cutiilor negre, dispozitivele electronice care înregistrează date esențiale despre zbor.

Diverse ipoteze au fost avansate privind cauzele accidentului de la Ahmedabad, însă un pilot cu care au  discutat jurnaliștii BBC a subliniat că, în prezent, este rar ca o defecțiune a producătorului să fie responsabilă pentru un incident fatal. Cu excepția notabilă a cazurilor 737 Max, majoritatea tragediilor au fost cauzate de erori umane în cockpit.

Duopolul Boeing-Airbus și imaginea afectată a Boeing

Atunci când călătorești cu avionul, este aproape sigur că vei zbura cu un model Boeing sau Airbus, industria fiind practic un duopol. Cu toate acestea, numele Boeing este din nou asociat cu o tragedie aviatică, ceea ce nu face decât să adauge presiune asupra companiei.

Kelly Ortberg, CEO-ul Boeing, a transmis „cele mai profunde condoleanțe familiilor pasagerilor și echipajului” și a asigurat că firma va sprijini ancheta condusă de Biroul Indian de Investigații în Accidente Aeriene.

Reacția piețelor nu a întârziat: la închiderea burselor din New York joi, acțiunile Boeing au scăzut cu aproape 5%.

Probleme financiare și de imagine pentru Boeing

Tragedia survine într-un moment dificil pentru Boeing, care anul trecut a înregistrat pierderi de aproape un miliard de dolari pe lună, confruntându-se cu o criză de siguranță, probleme de control al calității și o grevă a angajaților ce a durat șapte săptămâni.

În 2024, după ce o ușă a unui avion Alaska Airlines s-a desprins în timpul zborului, Boeing a fost nevoit să plătească 160 milioane de dolari despăgubiri. Anterior, compania a ajuns la o înțelegere de 428 milioane de dolari cu Southwest Airlines pentru daunele financiare cauzate de imobilizarea flotei 737 Max.

Pe lângă dificultățile financiare, Boeing a fost pus sub semnul întrebării în privința practicilor de siguranță. În aprilie, compania a raportat o „îmbunătățire a performanțelor operaționale” datorită focusului continuu pe siguranță și calitate.

Controverse interne și denunțători

În 2019, un fost angajat a declarat pentru BBC că muncitorii, presați de termene, montau intenționat piese substandard pe linia de producție. John Barnett, fost manager de control al calității cu peste 30 de ani în companie, s-a sinucis în martie anul trecut. Boeing a negat acuzațiile.

Un alt denunțător, inginerul Sam Salehpour, a susținut în fața politicienilor americani că a fost hărțuit și amenințat după ce a ridicat probleme legate de siguranța avioanelor Boeing. Compania a afirmat că represaliile sunt „strict interzise” și a înregistrat o creștere de peste 500% a raportărilor angajaților de la începutul anului, semnalând un progres spre o cultură a transparenței.

Bătălii juridice și acorduri costisitoare

Boeing a fost implicat în numeroase procese legate de accidentele din Indonezia și Etiopia. Luna trecută, firma a evitat o urmărire penală printr-un acord cu Departamentul de Justiție al SUA, în care a admis „conspirația de a obstrucționa investigația” FAA și a acceptat să plătească amenzi de peste 1,1 miliarde de dolari.

Schimbări la vârful companiei și speranțe de redresare

În ultimii ani, echipa de conducere a Boeing a suferit modificări importante. Kelly Ortberg, noul CEO, a revenit din pensionare acum un an pentru a încerca să salveze compania în dificultate. El a promis o îmbunătățire a culturii de siguranță și a declarat recent că este încrezător că gigantul aeronautic va reveni curând pe profit.

Astăzi, însă, Ortberg trebuie să gestioneze încă o veste tragică care pune la încercare răbdarea și strategia companiei.

Această criză adaugă un nou capitol dificil în istoria recentă a Boeing, o companie emblematică a industriei aviatiei, care continuă să lupte pentru a-și recâștiga încrederea pasagerilor, investitorilor și autorităților de reglementare.

Alte articole importante
Tarifele la energie explodează de la 1 ianuarie. Taxa care umflă facturile românilor
Tarifele la energie explodează de la 1 ianuarie. Taxa care umflă facturile românilor
Începutul anului 2026 aduce o nouă lovitură pentru consumatorii de energie electrică din România. De la 1 ianuarie, facturile vor crește vizibil, ca urmare a majorării tarifelor de distribuție, transport și sistem, aprobate de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Datele agregate analizate de responsabilii din domeniu arată o creștere medie de peste […]
În ce merită să investiți în 2026: activul clasic care promite câștiguri mari
În ce merită să investiți în 2026: activul clasic care promite câștiguri mari
Deși în ultimii ani atenția s-a concentrat adesea pe criptomonede sau pe industrii tehnologice emergente, analiștii internaționali indică tot mai clar un alt domeniu, unul tradițional, care revine spectaculos în centrul strategiilor de investiții: aurul. Datele recente arată că aurul traversează una dintre cele mai puternice perioade de creștere din ultimele decenii, iar prognozele pentru […]
Valentin Ionescu, președintele ISF: Peste 30.000 de români au participat la programele Institutului Financiar Român. Educația financiară schimbă comportamentele de economisire și investiții
Valentin Ionescu, președintele ISF: Peste 30.000 de români au participat la programele Institutului Financiar Român. Educația financiară schimbă comportamentele de economisire și investiții
Institutul de Studii Financiare (ISF) a depășit pragul de 30.000 de participanți în programele sale educaționale derulate în 2025, consolidându-și rolul în creșterea nivelului de educație financiară din România. Potrivit lui Valentin Ionescu, președintele ISF, educația financiară are un impact direct asupra accesului la finanțare, asupra comportamentului de economisire și asupra deschiderii către antreprenoriat și […]
România închide o rană diplomatică veche de peste trei decenii. Cât trebuie să plătim SUA pentru „Afacerea bumbacului” din anii ’90
România închide o rană diplomatică veche de peste trei decenii. Cât trebuie să plătim SUA pentru „Afacerea bumbacului” din anii ’90
România face, în sfârșit, un pas decisiv pentru a închide una dintre cele mai vechi și sensibile datorii externe rămase din perioada de tranziție postcomunistă. Guvernul a aprobat cadrul legal necesar pentru achitarea unei datorii istorice către Statele Unite ale Americii, aferentă importurilor de bumbac-fibră realizate la începutul anilor ’90, într-un episod controversat cunoscut drept […]
Boom-ul AI din 2025 a generat emisii de CO2 ca orașul New York
Boom-ul AI din 2025 a generat emisii de CO2 ca orașul New York
Dezvoltarea rapidă a inteligenței artificiale în 2025 a generat emisii de CO2 comparabile cu cele ale întregului oraș New York. Impactul tehnologiilor AI asupra mediului ridică semne de întrebare privind sustenabilitatea și necesitatea unor reglementări mai stricte pentru industria digitală. Dezvoltarea inteligenței artificiale emite la fel de multe emisii CO2 ca întregul oraș New York […]
Țara din UE cu cele mai supraevaluate locuințe
Țara din UE cu cele mai supraevaluate locuințe
Un nou raport al Comisiei Europene arată că, într-o țară din UE, sunt cele mai supraevaluate locuințe din tot blocul comunitar. Această statistică evidențiază o serie de dezechilibre în ceea ce privește prețurile, în raport cu veniturile și cu costurile reale de trai. Astfel,  se creează o serie de riscuri pentru cumpărători și investitori. Care […]