Luna trecută, Boeing sărbătorea un moment impresionant: transportarea unui miliard de pasageri cu modelul său 787 Dreamliner, o performanță remarcabilă pentru o aeronavă lansată acum doar 14 ani. Până la tragedia recentă a zborului Air India în Ahmedabad, Dreamliner-ul era un simbol al călătoriilor intercontinentale și se bucura de o reputație excelentă în materie de siguranță.
Acest model diferă complet de controversatul Boeing 737 Max, care a făcut titluri mondiale după două accidente fatale în Indonezia și Etiopia, în 2018 și 2019, soldate cu sute de victime. Cauza acelor tragedii a fost un defect software, iar modelul a fost imobilizat la sol timp de 18 luni, până la remedierea problemelor.
Până în prezent, nu există indicii care să sugereze o defecțiune tehnică a Boeing în cazul accidentului din India. O imagine completă va apărea doar după recuperarea și analiza cutiilor negre, dispozitivele electronice care înregistrează date esențiale despre zbor.
Diverse ipoteze au fost avansate privind cauzele accidentului de la Ahmedabad, însă un pilot cu care au discutat jurnaliștii BBC a subliniat că, în prezent, este rar ca o defecțiune a producătorului să fie responsabilă pentru un incident fatal. Cu excepția notabilă a cazurilor 737 Max, majoritatea tragediilor au fost cauzate de erori umane în cockpit.
Atunci când călătorești cu avionul, este aproape sigur că vei zbura cu un model Boeing sau Airbus, industria fiind practic un duopol. Cu toate acestea, numele Boeing este din nou asociat cu o tragedie aviatică, ceea ce nu face decât să adauge presiune asupra companiei.
Kelly Ortberg, CEO-ul Boeing, a transmis „cele mai profunde condoleanțe familiilor pasagerilor și echipajului” și a asigurat că firma va sprijini ancheta condusă de Biroul Indian de Investigații în Accidente Aeriene.
Reacția piețelor nu a întârziat: la închiderea burselor din New York joi, acțiunile Boeing au scăzut cu aproape 5%.
Tragedia survine într-un moment dificil pentru Boeing, care anul trecut a înregistrat pierderi de aproape un miliard de dolari pe lună, confruntându-se cu o criză de siguranță, probleme de control al calității și o grevă a angajaților ce a durat șapte săptămâni.
În 2024, după ce o ușă a unui avion Alaska Airlines s-a desprins în timpul zborului, Boeing a fost nevoit să plătească 160 milioane de dolari despăgubiri. Anterior, compania a ajuns la o înțelegere de 428 milioane de dolari cu Southwest Airlines pentru daunele financiare cauzate de imobilizarea flotei 737 Max.
Pe lângă dificultățile financiare, Boeing a fost pus sub semnul întrebării în privința practicilor de siguranță. În aprilie, compania a raportat o „îmbunătățire a performanțelor operaționale” datorită focusului continuu pe siguranță și calitate.
În 2019, un fost angajat a declarat pentru BBC că muncitorii, presați de termene, montau intenționat piese substandard pe linia de producție. John Barnett, fost manager de control al calității cu peste 30 de ani în companie, s-a sinucis în martie anul trecut. Boeing a negat acuzațiile.
Un alt denunțător, inginerul Sam Salehpour, a susținut în fața politicienilor americani că a fost hărțuit și amenințat după ce a ridicat probleme legate de siguranța avioanelor Boeing. Compania a afirmat că represaliile sunt „strict interzise” și a înregistrat o creștere de peste 500% a raportărilor angajaților de la începutul anului, semnalând un progres spre o cultură a transparenței.
Boeing a fost implicat în numeroase procese legate de accidentele din Indonezia și Etiopia. Luna trecută, firma a evitat o urmărire penală printr-un acord cu Departamentul de Justiție al SUA, în care a admis „conspirația de a obstrucționa investigația” FAA și a acceptat să plătească amenzi de peste 1,1 miliarde de dolari.
În ultimii ani, echipa de conducere a Boeing a suferit modificări importante. Kelly Ortberg, noul CEO, a revenit din pensionare acum un an pentru a încerca să salveze compania în dificultate. El a promis o îmbunătățire a culturii de siguranță și a declarat recent că este încrezător că gigantul aeronautic va reveni curând pe profit.
Astăzi, însă, Ortberg trebuie să gestioneze încă o veste tragică care pune la încercare răbdarea și strategia companiei.
Această criză adaugă un nou capitol dificil în istoria recentă a Boeing, o companie emblematică a industriei aviatiei, care continuă să lupte pentru a-și recâștiga încrederea pasagerilor, investitorilor și autorităților de reglementare.