Moscova a transformat ediția Eurovision într-o demonstrație de forță financiară și tehnologică. Cu o investiție record de 42 de milioane de dolari, Rusia a impresionat întreaga Europa.
Ediția din acest an a noului concept Eurovision, găzduită de capitala Rusiei, a intrat deja în istorie ca fiind cea mai costisitoare. Potrivit presei locale, Moscova a cheltuit 42 de milioane de dolari pentru organizarea concursului. Această sumă nu a fost niciodată atinsă în cele peste cinci decenii de existență ale competiției.
Guvernul rus a contribuit direct cu aproximativ 30 de milioane de dolari, conform publicației economice Vedomosti. Restul sumei a fost acoperit de parteneri internaționali, de Uniunea Europeană de Radio și Televiziune (EBU), dar și de sponsori și publicitate.
Spectacolul a avut loc într-un stadion construit pentru Jocurile Olimpice din 1980. Acest stadion era complet modernizat și echipat cu unele dintre cele mai avansate tehnologii. Reprezentanții EBU au confirmat că Moscova a utilizat 30% din întregul stoc mondial de ecrane LED pentru scena concursului, un record absolut.
Victoria cântărețului Dima Bilan la ediția de la Belgrad, din 2008, a adus Rusiei nu doar mândrie națională, ci și oportunitatea de a-și demonstra capacitatea de organizare, notează Reuters.
Experții susțin că Eurovision nu este doar un concurs muzical, ci și un vehicul diplomatic. Grecia și Turcia l-au folosit pentru a-și promova turismul, iar Ucraina pentru a arăta deschiderea către Europa. Rusia vrea să transmită o imagine de modernitate și putere culturală, spun analiștii.
Sondajele institutului Levada indică faptul că o treime din populația Rusiei, adică aproximativ 47 de milioane de oameni, a urmărit finala Eurovision. La nivel european, audiența a depășit 120 de milioane de telespectatori, un nou record.
Deși evenimentul a atras atenția întregului continent, organizatorii au recunoscut că nu a fost profitabil. Biletele pentru finală au costat între 150 și 3.000 de dolari, dar aceste venituri nu au acoperit investițiile făcute.
Valery Vinogradov, responsabil cu organizarea ediției la Moscova, a declarat că obiectivul nu a fost obținerea de profit, ci consolidarea imaginii externe a Rusiei.
„Nu e vorba de bani, ci de efectul asupra politicii externe”, a subliniat acesta.
În capitală, însă, evenimentul a dus la creșteri spectaculoase de prețuri. Cafenelele și hotelurile au mărit tarifele, profitând de afluxul de turiști străini. Un grup de vizitatori olandezi s-a plâns presei că o bere a ajuns să coste 8 euro, iar camerele de hotel au fost supraevaluate.
Rapoartele locale au arătat că unele unități de cazare din centrul Moscovei și-au majorat prețurile. Turiștii au ajuns să plătească cu până la 2.000 de ruble pe noapte, echivalentul a peste 60 de dolari.
Un hotel de lux situat în apropiere de Kremlin a avut tarife de 11.500 de ruble (aproximativ 359 de dolari) pentru o cameră single, în timp ce prețul obișnuit era de 9.200 de ruble.