Southwest Airlines a anunțat o modificare majoră în politicile sale de zbor, începând cu 27 ianuarie 2026, când va intra în vigoare o nouă regulă care îi obligă pe pasagerii plus-size care ocupă spațiul altui scaun să achiziționeze un loc suplimentar în avans. Această schimbare vine însoțită de trecerea companiei către alocarea locurilor în momentul rezervării, abandonând astfel politica veche, care permitea pasagerilor să-și aleagă locurile de la poarta de îmbarcare.
Anterior, pasagerii care aveau nevoie de mai mult spațiu puteau cumpăra un scaun în plus înainte și puteau solicita rambursarea acestuia ulterior sau puteau cere un scaun suplimentar gratuit la aeroport. Conform noii politici, rambursarea va rămâne posibilă doar dacă zborul nu este complet ocupat și ambele bilete au fost cumpărate în aceeași clasă tarifară. Această prevedere reduce semnificativ opțiunile pasagerilor.
Southwest a transmis printr-un comunicat:
„Pentru a asigura spațiul necesar, informăm clienții care au folosit anterior politica scaunului suplimentar că trebuie să-l achiziționeze încă de la rezervare.”
Această schimbare marchează o ruptură față de imaginea și identitatea istorică a Southwest, care a fost cunoscută pentru politica sa de „open seating” – permițând pasagerilor să ocupe orice loc disponibil la îmbarcare – și pentru permiterea transportului gratuit al bagajelor de cabină, care a fost eliminată în luna mai, scrie Euronews.
Deși compania promite că va rambursa scaunul suplimentar dacă zborul nu este plin, asta doar în condițiile stricte menționate, ceea ce reprezintă o schimbare semnificativă față de politica anterioară.
În cazul în care un pasager care necesită un scaun suplimentar nu și-l cumpără înainte de zbor, vor fi nevoiți să-l achiziționeze la aeroport. Dacă toate locurile sunt ocupate, pasagerul va fi reprogramat pentru un alt zbor.
Modificările făcute de Southwest survin într-un moment în care companiile aeriene low-cost din întreaga lume își regândesc modelele de business, uneori impuse de reglementările din ce în ce mai stricte privind drepturile pasagerilor și transparența tarifelor.
În Europa, organismele de reglementare au impus reguli care limitează în mod clar bagajele gratuite și introduc obligații de informare mai transparente, ceea ce poate conduce la creșterea tarifelor pentru companiile de profil.
În ultimele luni, au fost vehiculate chiar idei controversate precum introducerea de scaune „în picioare”, iar taxele ascunse au devenit o sursă recurentă de nemulțumiri pentru pasageri. Taxe suplimentare pentru selecția locului, bagaje sau modificări la rezervare sunt dezvăluite etapizat și nu în prețul de bază al biletului, ceea ce complica procesul de cumpărare.
Totuși, nu toate schimbările sunt dezavantajoase. De exemplu, Jet2, o companie cu sediul în Regatul Unit, a anunțat recent zboruri gratuite pentru copiii sub doi ani și a eliminat taxele pentru bagajele legate de echipamente pentru bebeluși.
Jason Vaughn, agent de turism din Orlando, specializat în călătorii pentru persoanele plus-size, consideră că politica Southwest va afecta negativ confortul tuturor pasagerilor.
„Cred că experiența zborului va fi mai proastă pentru toată lumea”, a declarat el, comparând schimbarea cu deciziile recente controversate ale unor branduri faimoase care au dezamăgit oameni fideli.
Comunitățile care susțineau politica veche a Southwest o considerau un exemplu de incluziune și confort, iar schimbarea este percepută ca o pierdere a identității acestui brand.
Southwest se confruntă cu presiuni din partea investitorilor pentru creșterea profitabilității și venitului. Pe lângă aceste schimbări privind locurile, compania a anunțat anul trecut că va implementa taxe pentru spațiu suplimentar pentru picioare și va introduce zboruri red-eye.
Aceste modificări vin într-un moment în care industria aeriană low-cost încearcă să se adapteze la reglementări mai stricte și la nevoile tot mai complexe ale pasagerilor.