Prima pagină » Problemele de la Unilever se extind. Fondatorul Ben & Jerry’s renunță, acuzând restrângerea misiunii sociale

Problemele de la Unilever se extind. Fondatorul Ben & Jerry’s renunță, acuzând restrângerea misiunii sociale

Problemele de la Unilever se extind. Fondatorul Ben & Jerry’s renunță, acuzând restrângerea misiunii sociale
Probleme la Unilever. Fondatorul Ben & Jerry’s renunță. Foto: Claj Wiki/Freepik

Problemele de la Unilever au explodat public după ce Jerry Greenfield, cofondator al Ben & Jerry’s, a decis să părăsească brandul după aproape 50 de ani. El a acuzat compania-mamă că a redus la tăcere misiunea socială a brandului.

Într-o scrisoare publicată de partenerul său, Ben Cohen, Greenfield a declarat că nu mai poate „cu bună credință” continua ca angajat, scrie TheGuardian.

Problemele de la Unilever, legate de pierderea independenței

Greenfield a subliniat că înțelegerea de vânzare din 2000 prevedea protejarea misiunii sociale. Totuși, el consideră că independența s-a pierdut complet.

„Este profund dezamăgitor să ajungi la concluzia că acea independență, baza vânzării noastre către Unilever, a dispărut”, a afirmat Greenfield. El a adăugat că „dacă firma nu putea apăra lucrurile în care am crezut, atunci nu merita să existe ca firmă”.

Decizie dureroasă pentru fondator, după problemele de la Unilever

Deși el și Cohen nu mai au control asupra operațiunilor, Greenfield a rămas angajat pentru a susține misiunea socială. Totuși, el a numit plecarea sa „una dintre cele mai grele și dureroase decizii” din viața sa. Plecarea lui marchează un nou episod tensionat în conflictul dintre Unilever și brandul de înghețată.

Conflictul privind teritoriile palestiniene

Disputa a început după ce Unilever a renunțat la acordul care permitea Ben & Jerry’s să vândă înghețată în teritoriile palestiniene ocupate. Decizia a fost intens criticată în Israel. Ulterior, Unilever a vândut divizia Ben & Jerry’s din Israel unui operator local, ceea ce a determinat compania de înghețată să dea în judecată corporația-mamă. Procesul s-a încheiat cu o înțelegere în 2022.

Problemele de la Unilever au crescut: Procese și acuzații ulterioare

În 2023, Ben & Jerry’s a deschis un nou proces împotriva Unilever, acuzând-o că amenință cu desființarea consiliului și cu acțiuni legale împotriva directorilor. Acuzațiile vizau declarațiile publice de susținere pentru palestinienii din Gaza. Între timp, Unilever pregătește listarea separată a diviziei de înghețată Magnum Ice Cream Company, cu sediul principal la Amsterdam și listări secundare la Londra și New York.

Scrisoarea deschisă către investitori

Înainte de prima prezentare publică a noii companii, Cohen și Greenfield au transmis o scrisoare deschisă către consiliu și investitori. Ei au cerut ca brandul să fie „eliberat” și au susținut că eliminarea misiunii sociale a diminuat valoarea afacerii. Cei doi au încercat chiar să recâștige controlul, evaluând o potențială răscumpărare între 1,5 și 2,5 miliarde de dolari. Propunerea a fost însă respinsă de Unilever. „Problema este că Unilever și Magnum nu vor să vândă, așa că nu permit investitorilor să vadă datele financiare”, a declarat Cohen.

Reacția companiei și tensiunile interne

Un purtător de cuvânt al TMICC a transmis că firma va fi „recunoscătoare pentru totdeauna” lui Greenfield, dar „nu este de acord cu perspectiva lui”. Reprezentanții au adăugat că au încercat să poarte un „dialog constructiv” cu ambii fondatori pentru a consolida brandul. Între timp, Cohen a fost arestat în mai, în timpul unui protest împotriva blocadei din Gaza, desfășurat în cadrul unei audieri în Senatul SUA.

Originea și creșterea Ben & Jerry’s

Ben & Jerry’s a fost fondată în 1978, după ce Greenfield și Cohen au urmat un curs prin corespondență de 5 dolari despre fabricarea înghețatei. Cei doi prieteni, care se cunoșteau din școala din Merrick, Long Island, au deschis prima lor gelaterie într-o benzinărie renovată din Burlington, Vermont. Misiunea lor declarată era „să promoveze drepturile omului și demnitatea”.

Un brand cu identitate socială puternică

Încă din 1985, compania a donat aproximativ 8% din profiturile anuale înainte de taxe pentru cauze caritabile. Brandul a câștigat rapid notorietate prin denumiri excentrice precum Cherry Garcia sau Cool Britannia. Creșterea spectaculoasă a atras atenția giganților din industria bunurilor de larg consum. În anul 2000, Unilever a cumpărat afacerea pentru 326 de milioane de dolari. Tranzacția a inclus o clauză care asigura un consiliu independent pentru menținerea valorilor sociale.

Avertismentul specialiștilor în litigii

„Oricât ar încerca o companie odinioară independentă să își păstreze identitatea și principiile, cumpărătorul corporatist va dicta în cele din urmă direcția”, a explicat Nick Stockley, partener și specialist în soluționarea litigiilor la firma de avocatură Mayo Wynne Baxter, referitor la prblemele de la Unilever.

Alte articole importante
Bulgaria atrage investiții grecești: +466% înainte de euro
Bulgaria atrage investiții grecești: +466% înainte de euro
Investițiile grecești în Bulgaria au crescut cu 466% în ultimii cinci ani. Acest lucru denotă un semn al încrederii regionale în aderarea la moneda europeană unică. Grecia, partener strategic în tranziția Bulgariei către euro La expoziția HELEXPO 2025, unul dintre subiectele centrale a fost viitoarea intrare a Bulgariei în zona euro. Panelul dedicat a adus […]
Copiii Sephora: fenomenul preadolescenților care cumpără produse cosmetice, presați de influenceri
Copiii Sephora: fenomenul preadolescenților care cumpără produse cosmetice, presați de influenceri
Copiii Sephora au devenit un fenomen în magazinele cosmetice, în care preadolescenții interacționează intens cu produsele scumpe și influențele sociale digitale. Experiențe șocante cu „copiii Sephora” O anchetă TheGuardian a scos la iveală aspecte alarmante. Jessica, în vârstă de 25 de ani, povestește cum o fetiță de aproximativ 10 ani a alergat la colega ei […]
Investițiile în energie în ultimul deceniu. Cum s-a schimbat industria electricității globale și ce ramuri au fost favorizate
Analize
Investițiile în energie în ultimul deceniu. Cum s-a schimbat industria electricității globale și ce ramuri au fost favorizate
Investițiile în energie au înregistrat o creștere semnificativă în ultimul deceniu. Ele au ajuns la aproximativ 1,5 trilioane de dolari la nivel global, conform datelor IEA compilate de VisualCapitalist. Investițiile în energia solară, primul loc în topul global Ivestițiile în energie solară au înregistrat cea mai rapidă expansiune. Ele au urcat de la 142 de […]
Inflația din România ar putea coborî la 3,5% în 2026, promite BNR
Inflația din România ar putea coborî la 3,5% în 2026, promite BNR
Economistul-șef al BNR estimează că inflația va scădea sub 4% până la finele lui 2026, dacă pachetul fiscal va fi aplicat integral. Inflația ridicată, explicată prin măsuri fiscale și energetice Valentin Lazea, economistul-șef al Băncii Naționale a României (BNR), a prezentat estimări clare privind evoluția inflației. În prezent, nivelul de 9,9% este considerat foarte ridicat, […]
EXCLUSIV. Dragoș Stanca despre culisele Big Tech: Sper ca „AI-ul bun” să lupte cu „AI-ul rău”/ „Am putea greși din nou, cum am greșit la apariția rețelor sociale”
EXCLUSIV. Dragoș Stanca despre culisele Big Tech: Sper ca „AI-ul bun” să lupte cu „AI-ul rău”/ „Am putea greși din nou, cum am greșit la apariția rețelor sociale”
Inteligența artificială va schimba lumea într-un mod chiar mai radical decât au făcut-o deja rețelele sociale – și „atunci ar putea fi prea târziu”, avertizează Dragoș Stanca. Antreprenor tech & digital media, Stanca a pus în discuție riscurile dezvoltării anarhice a unei infrastructuri AI lipsite de o puternică ancoră etică, la una dintre cele mai […]
Google DeepMind anunță un salt istoric în AI
Tehnologie
Google DeepMind anunță un salt istoric în AI
Modelul Gemini 2.5 de la Google DeepMind a rezolvat o problemă reală care i-a blocat pe programatorii umani. Acest moment a fost considerat „istoric” în evoluția inteligenței artificiale. Google DeepMind a anunțat o performanță fără precedent Versiunea Gemini 2.5 a rezolvat, în mai puțin de o jumătate de oră, o problemă complexă de optimizare. Aceasta […]