Rusia introduce amenzi pentru orice formă de publicitate pe Instagram, inclusiv pentru „mențiuni gratuite” ale brandurilor.
Conform publicației Mash și Shot, procesul a fost îndreptat împotriva blogăriței și avocatei Evgenia Tutushkina pentru un clip în care recomanda un hotel din regiunea Krasnodar și includea un cod promoțional.
Postarea apăruse la începutul lui iulie 2025, cu înainte ca legea ce interzice reclame pe resurse „indesirabile” să intre în vigoare.
Aceasta se referă la faptul că platforme precum Instagram și Facebook au fost declarate „indesirabile” în Rusia.
Potrivit lui Tutushkina, instanța i-a aplicat o amendă de 30.000 de ruble. Ea susține că a publicat recomandarea hotelului gratuit și nu a fost plătită, scrie MoscowTimes.
Începând cu 1 septembrie 2025, legea rusă ce interzice publicitatea pe platforme „indesirabile” și „extremiste” a intrat în aplicare. Legea prevede sancțiuni pentru persoane fizice până la 2.500 de ruble, pentru oficiali până la 20.000 de ruble și pentru entități juridice până la 500.000 de ruble.
Potrivit unor surse, amenzile pot merge chiar până la 500.000 de ruble pentru publicitate pe platformele interzise.
Legea urmărește toate formele de promovare, inclusiv materiale native sau integrări subtile, pe site-uri catalogate drept „extremiste” sau „indesirabile”.
În cazul Tutushkina, instanța rusă a considerat că reclama în clip intră sub incidența legii recente. Deși influencerița a afirmat că nu a fost plătită pentru promovare, autoritățile au considerat că prezența codului promoțional a echivalat cu o campanie publicitară.
Răspunzând întrebărilor, un purtător de cuvânt al Mossos d’Esquadra a spus că nu comentează cazuri individuale. Similar, autoritățile ruse au precizat că investigațiile sunt confidențiale.
Guvernul rus a declarat drept extremiste organizațiile care dețin platforme ca Meta. Reţelele Instagram şi Facebook au fost declarate indezirabile. Această politică face parte dintr-un control mai amplu al spațiului digital. Acolo, publicitatea pe rețele interzise poate fi interpretată ca „finanțarea extremismului”.
Legea are impact direct asupra influencerilor ruși și platformelor de marketing digital. Orice postare cu cod promoțional sau colaborare plătită pe platforme interzise poate atrage amenzi mari.
Strategiile de marketing trebuie adaptate rapid. Brandurile internaționale ce activează în spațiul rusesc vor avea nevoie să colaboreze cu platforme locale sau alternative legale.
Monitorizarea reclamelor și a postărilor promoționale devine mult mai strictă. Platformele și utilizatorii trebuie să evalueze dacă conținutul lor este catalogat drept publicitate sau integrare comercială.
De asemenea, autoritățile pot extinde sancțiunile, iar specialiștii avertizează că viitoarele cazuri și interpretări ale legii vor influența semnificativ ecosistemul de marketing digital rus.