Un spot publicitar pentru gelul de duș Sanex a fost interzis în Regatul Unit după ce a fost acuzat că sugerează că pielea neagră este „o problemă”, iar pielea albă este „superioară”. Reclama a fost analizată și criticată de Advertising Standards Authority (ASA), după ce au fost primite două plângeri care au semnalat faptul că mesajul promoțional promovează stereotipuri negative la adresa persoanelor cu nuanțe închise ale pielii.
În spotul, difuzat pentru prima oară în luna iunie, o voce spunea: „Pentru cei care se pot scărpina zi și noapte. Pentru cei cărora pielea li se usucă chiar și la contactul cu apa,” însoțită de imagini cu o femeie de culoare care avea urme roșii de scărpinare și o altă femeie cu aspect de piele crăpată, ca o mască de lut uscat, scrie TheGuardian.
După aceste secvențe, spotul prezenta o femeie albă care lua un duș folosind gelul Sanex, cu mesajul: „Încearcă noua terapie pentru piele Sanex, cu complexul său patentat de aminoacizi. Hidratează 24 de ore.” La final, apărea textul și aceeași voce care spunea: „Ușurarea ar putea fi la fel de simplă ca un duș.”
@c4news A TV ad for Sanex shower gel has been banned for suggesting that white skin is superior to black skin. Colgate Palmolive, who make Sanex, said they only intended to show a diverse range of users. But, the Advertising Standards Agency said that, as the ad represented black skin as itchy or dry and white skin as smooth, it had included a racial stereotype and was likely to cause serious offence. #Sanex #Banned #TV #UK #C4News ♬ original sound – Channel 4 News
Reprezentanții Colgate-Palmolive, compania-mamă a brandului Sanex în UK, parte a unui grup american cu o valoare de piață de 68 miliarde dolari, au susținut că reclamă nu promovează stereotipuri rasiale negative și că nu este probabil să provoace ofense serioase la scară largă. Compania a explicat că spotul arată un efect „înainte și după” și că modelele prezentate demonstrează că produsul este potrivit pentru toți oamenii, iar când apare modelul cu pielea mai închisă la culoare, tonul pielii nu era accentul principal.
De asemenea, Clearcast, instituția care aprobă sau respinge reclamele difuzate la televizor, a susținut că spotul Sanex nu repetă stereotipuri rasiale negative și că promovează caracterul inclusiv al produsului.
Totuși, ASA a contrazis aceste afirmații, precizând că folosirea unui contrast între diferite culori de piele pentru a reprezenta o stare „înainte și după” creează o comparație negativă. Autoritatea de reglementare a afirmat că „spotul este structurat astfel încât pielea neagră … este prezentată ca fiind problematică și inconfortabilă, în timp ce pielea albă, ilustrată mai netedă și curată după utilizare, apare a fi schimbată cu succes și rezolvată.”
Deși ASA a recunoscut că această percepție nu a fost intenționată și poate că unii spectatori nu au observat-o, concluzia sa a fost că reclama „are mari șanse să întărească stereotipul rasial negativ și ofensator conform căruia pielea neagră este o problemă, iar pielea albă este superioară.”
Autoritatea a afirmat că reclama conține un stereotip rasial și, prin urmare, ar putea cauza ofense serioase.
ASA a transmis companiei Colgate-Palmolive că spoturile respective nu mai pot fi difuzate în forma actuală „pentru a evita producerea de ofense serioase pe criterii rasiale.” Contactați pentru comentarii, reprezentanții Colgate-Palmolive nu au furnizat declarații până acum.
Recent, ASA a făcut un apel către industria publicitară să înceteze folosirea imaginii modelelor extrem de slabe în reclame. În anul 2024, autoritatea a primit 61 de plângeri legate de dimensiunea corpului modelelor din reclame, iar 45% dintre cetățeni sunt preocupați de promovarea unor imagini idealizate, nerealiste, mai ales în cazul femeilor.