Prima pagină » Rasism ambalat în sticlă de gel de duș. Campanie retrasă forțat în UK, după ce pielea neagră a fost prezentată ca defect

Rasism ambalat în sticlă de gel de duș. Campanie retrasă forțat în UK, după ce pielea neagră a fost prezentată ca defect

Rasism ambalat în sticlă de gel de duș. Campanie retrasă forțat în UK, după ce pielea neagră a fost prezentată ca defect
Campanie retrasă forțat în UK, după ce pielea neagră a fost prezentată ca defect. Foto: Captură TikTok

Un spot publicitar pentru gelul de duș Sanex a fost interzis în Regatul Unit după ce a fost acuzat că sugerează că pielea neagră este „o problemă”, iar pielea albă este „superioară”. Reclama a fost analizată și criticată de Advertising Standards Authority (ASA), după ce au fost primite două plângeri care au semnalat faptul că mesajul promoțional promovează stereotipuri negative la adresa persoanelor cu nuanțe închise ale pielii.

În spotul, difuzat pentru prima oară în luna iunie, o voce spunea: „Pentru cei care se pot scărpina zi și noapte. Pentru cei cărora pielea li se usucă chiar și la contactul cu apa,” însoțită de imagini cu o femeie de culoare care avea urme roșii de scărpinare și o altă femeie cu aspect de piele crăpată, ca o mască de lut uscat, scrie TheGuardian.

Contraste între pielea neagră și cea albă în reclamă

După aceste secvențe, spotul prezenta o femeie albă care lua un duș folosind gelul Sanex, cu mesajul: „Încearcă noua terapie pentru piele Sanex, cu complexul său patentat de aminoacizi. Hidratează 24 de ore.” La final, apărea textul și aceeași voce care spunea: „Ușurarea ar putea fi la fel de simplă ca un duș.”

@c4news A TV ad for Sanex shower gel has been banned for suggesting that white skin is superior to black skin. Colgate Palmolive, who make Sanex, said they only intended to show a diverse range of users. But, the Advertising Standards Agency said that, as the ad represented black skin as itchy or dry and white skin as smooth, it had included a racial stereotype and was likely to cause serious offence. #Sanex #Banned #TV #UK #C4News ♬ original sound – Channel 4 News

Reprezentanții Colgate-Palmolive, compania-mamă a brandului Sanex în UK, parte a unui grup american cu o valoare de piață de 68 miliarde dolari, au susținut că reclamă nu promovează stereotipuri rasiale negative și că nu este probabil să provoace ofense serioase la scară largă. Compania a explicat că spotul arată un efect „înainte și după” și că modelele prezentate demonstrează că produsul este potrivit pentru toți oamenii, iar când apare modelul cu pielea mai închisă la culoare, tonul pielii nu era accentul principal.

De asemenea, Clearcast, instituția care aprobă sau respinge reclamele difuzate la televizor, a susținut că spotul Sanex nu repetă stereotipuri rasiale negative și că promovează caracterul inclusiv al produsului.

Posibila comparație negativă între culorile pielii

Totuși, ASA a contrazis aceste afirmații, precizând că folosirea unui contrast între diferite culori de piele pentru a reprezenta o stare „înainte și după” creează o comparație negativă. Autoritatea de reglementare a afirmat că „spotul este structurat astfel încât pielea neagră … este prezentată ca fiind problematică și inconfortabilă, în timp ce pielea albă, ilustrată mai netedă și curată după utilizare, apare a fi schimbată cu succes și rezolvată.”

Deși ASA a recunoscut că această percepție nu a fost intenționată și poate că unii spectatori nu au observat-o, concluzia sa a fost că reclama „are mari șanse să întărească stereotipul rasial negativ și ofensator conform căruia pielea neagră este o problemă, iar pielea albă este superioară.”

Autoritatea a afirmat că reclama conține un stereotip rasial și, prin urmare, ar putea cauza ofense serioase.

Măsuri cerute față de reclama controversată

ASA a transmis companiei Colgate-Palmolive că spoturile respective nu mai pot fi difuzate în forma actuală „pentru a evita producerea de ofense serioase pe criterii rasiale.” Contactați pentru comentarii, reprezentanții Colgate-Palmolive nu au furnizat declarații până acum.

Contextul mai larg al reglementărilor publicitare

Recent, ASA a făcut un apel către industria publicitară să înceteze folosirea imaginii modelelor extrem de slabe în reclame. În anul 2024, autoritatea a primit 61 de plângeri legate de dimensiunea corpului modelelor din reclame, iar 45% dintre cetățeni sunt preocupați de promovarea unor imagini idealizate, nerealiste, mai ales în cazul femeilor.

Alte articole importante
UE schimbă regulile transferurilor bancare. Ce se va schimba din octombrie 2025
UE schimbă regulile transferurilor bancare. Ce se va schimba din octombrie 2025
Începând de joi, 9 octombrie 2025, UE schimbă regulile transferurilor bancare. Conform noilor acte normative, toate instituțiile financiare din zona SEPA (Single Euro Payments Area) vor fi obligate să ofere transferuri instantanee, cu aceleași costuri ca cele obișnuite și cu un nivel ridicat de siguranță, prin verificarea automată a datelor între IBAN și numele beneficiarului. […]
Ce energii alimentează motorul lumii. Cât ocupă combustibilii fosili și cât regenerabilele în mixul energetic mondial
Analize
Ce energii alimentează motorul lumii. Cât ocupă combustibilii fosili și cât regenerabilele în mixul energetic mondial
Motorul lumii se bazează pe cantități uriașe de energie, iar combustibilii fosili sunt în centrul discuțiilor despre modul în care această energie este produsă și distribuită. Pe măsură ce societățile evoluează, atenția rămâne asupra echilibrului dintre sursele tradiționale și alternative, care definesc mixul energetic global. În anul 2024, cererea globală de energie a atins un […]
Calvin Klein deschide în Tokyo un mega-magazin cu un concept inovator care combină moda, arta și interacțiunea socială
Companii
Calvin Klein deschide în Tokyo un mega-magazin cu un concept inovator care combină moda, arta și interacțiunea socială
În continuarea expansiunii globale a brandului, casa americană de design Calvin Klein, parte a grupului PVH Corp., anunță inaugurarea celui mai amplu magazin de lifestyle din Tokyo, Japonia, caracterizat printr-un concept original și experiență premium pentru clienți. Un flagship spectaculos în inima cartierului Harajuku Magazinul emblematic va fi deschis oficial pe 29 august, fiind situat […]
Un expert care a studiat sute de copii cu performanțe remarcabile a dezvăluit secretul succesului lor
Analize
Un expert care a studiat sute de copii cu performanțe remarcabile a dezvăluit secretul succesului lor
Un expert care a studiat sute de copii cu performanțe remarcabile a dezvăluit secretul succesului lor, evidențiind că cheia nu stă doar în rezultatele academice sau în activitățile suplimentare, ci în modul în care acești copii își percep propria valoare și încrederea în sine, elemente esențiale pentru menținerea performanțelor pe termen lung. Pe măsură ce […]
Creștere alarmantă a cazurilor de „psihoză AI” în rândul utilizatorilor. Semnalul de alarmă tras de MIcrosoft
Tehnologie
Creștere alarmantă a cazurilor de „psihoză AI” în rândul utilizatorilor. Semnalul de alarmă tras de MIcrosoft
Mustafa Suleyman, responsabilul cu inteligența artificială (AI) la Microsoft, își exprimă îngrijorarea tot mai mare legată de fenomenul numit „psihoză AI”, o stare în care oamenii încep să creadă că instrumentele AI ar avea conștiință, deși tehnologia nu are nimic în comun cu conștiința umană. Pe platforma X, Suleyman a subliniat că astfel de percepții […]
Viața „în oglindă” – cea mai mare amenințare de până acum asupra umanității?
Viața „în oglindă” – cea mai mare amenințare de până acum asupra umanității?
„Anul acesta am fost martor la ceva ce nu m-aș fi așteptat să văd vreodată în cariera mea științifică: peste 150 de oameni de știință, factori de decizie, finanțatori de cercetare și experți în etică s-au reunit la Institut Pasteur din Paris pentru a încerca să prevină o amenințare globală care încă nu există. În […]