Prima pagină » Rasism ambalat în sticlă de gel de duș. Campanie retrasă forțat în UK, după ce pielea neagră a fost prezentată ca defect

Rasism ambalat în sticlă de gel de duș. Campanie retrasă forțat în UK, după ce pielea neagră a fost prezentată ca defect

Rasism ambalat în sticlă de gel de duș. Campanie retrasă forțat în UK, după ce pielea neagră a fost prezentată ca defect
Campanie retrasă forțat în UK, după ce pielea neagră a fost prezentată ca defect. Foto: Captură TikTok

Un spot publicitar pentru gelul de duș Sanex a fost interzis în Regatul Unit după ce a fost acuzat că sugerează că pielea neagră este „o problemă”, iar pielea albă este „superioară”. Reclama a fost analizată și criticată de Advertising Standards Authority (ASA), după ce au fost primite două plângeri care au semnalat faptul că mesajul promoțional promovează stereotipuri negative la adresa persoanelor cu nuanțe închise ale pielii.

În spotul, difuzat pentru prima oară în luna iunie, o voce spunea: „Pentru cei care se pot scărpina zi și noapte. Pentru cei cărora pielea li se usucă chiar și la contactul cu apa,” însoțită de imagini cu o femeie de culoare care avea urme roșii de scărpinare și o altă femeie cu aspect de piele crăpată, ca o mască de lut uscat, scrie TheGuardian.

Contraste între pielea neagră și cea albă în reclamă

După aceste secvențe, spotul prezenta o femeie albă care lua un duș folosind gelul Sanex, cu mesajul: „Încearcă noua terapie pentru piele Sanex, cu complexul său patentat de aminoacizi. Hidratează 24 de ore.” La final, apărea textul și aceeași voce care spunea: „Ușurarea ar putea fi la fel de simplă ca un duș.”

@c4news A TV ad for Sanex shower gel has been banned for suggesting that white skin is superior to black skin. Colgate Palmolive, who make Sanex, said they only intended to show a diverse range of users. But, the Advertising Standards Agency said that, as the ad represented black skin as itchy or dry and white skin as smooth, it had included a racial stereotype and was likely to cause serious offence. #Sanex #Banned #TV #UK #C4News ♬ original sound – Channel 4 News

Reprezentanții Colgate-Palmolive, compania-mamă a brandului Sanex în UK, parte a unui grup american cu o valoare de piață de 68 miliarde dolari, au susținut că reclamă nu promovează stereotipuri rasiale negative și că nu este probabil să provoace ofense serioase la scară largă. Compania a explicat că spotul arată un efect „înainte și după” și că modelele prezentate demonstrează că produsul este potrivit pentru toți oamenii, iar când apare modelul cu pielea mai închisă la culoare, tonul pielii nu era accentul principal.

De asemenea, Clearcast, instituția care aprobă sau respinge reclamele difuzate la televizor, a susținut că spotul Sanex nu repetă stereotipuri rasiale negative și că promovează caracterul inclusiv al produsului.

Posibila comparație negativă între culorile pielii

Totuși, ASA a contrazis aceste afirmații, precizând că folosirea unui contrast între diferite culori de piele pentru a reprezenta o stare „înainte și după” creează o comparație negativă. Autoritatea de reglementare a afirmat că „spotul este structurat astfel încât pielea neagră … este prezentată ca fiind problematică și inconfortabilă, în timp ce pielea albă, ilustrată mai netedă și curată după utilizare, apare a fi schimbată cu succes și rezolvată.”

Deși ASA a recunoscut că această percepție nu a fost intenționată și poate că unii spectatori nu au observat-o, concluzia sa a fost că reclama „are mari șanse să întărească stereotipul rasial negativ și ofensator conform căruia pielea neagră este o problemă, iar pielea albă este superioară.”

Autoritatea a afirmat că reclama conține un stereotip rasial și, prin urmare, ar putea cauza ofense serioase.

Măsuri cerute față de reclama controversată

ASA a transmis companiei Colgate-Palmolive că spoturile respective nu mai pot fi difuzate în forma actuală „pentru a evita producerea de ofense serioase pe criterii rasiale.” Contactați pentru comentarii, reprezentanții Colgate-Palmolive nu au furnizat declarații până acum.

Contextul mai larg al reglementărilor publicitare

Recent, ASA a făcut un apel către industria publicitară să înceteze folosirea imaginii modelelor extrem de slabe în reclame. În anul 2024, autoritatea a primit 61 de plângeri legate de dimensiunea corpului modelelor din reclame, iar 45% dintre cetățeni sunt preocupați de promovarea unor imagini idealizate, nerealiste, mai ales în cazul femeilor.

Alte articole importante
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Italia pune din nou pe şine un nou simbol al eleganței și nostalgiei anilor ’50-’60. Trenul La Dolce Vita Orient Express, un hotel de lux pe șine, promite o experiență unică între design retro, gastronomie de top și peisaje spectaculoase. Preţurile încep de la 3.500 de euro de persoană. Călătoria începe la Roma, în stil […]
Mii de români, vizați de fraude online cu reduceri false și site-uri fantomă de Black Friday
Mii de români, vizați de fraude online cu reduceri false și site-uri fantomă de Black Friday
Sezonul reducerilor de Black Friday nu aduce doar chilipiruri, ci și un val de fraude online. Experții în securitate cibernetică avertizează că infractorii digitali exploatează febra cumpărăturilor și pun în scenă scheme sofisticate pentru a fura datele bancare ale utilizatorilor. Site-urile clonă, link-urile capcană și ofertele „prea bune ca să fie adevărate” fac parte din […]
România are printre cele mai mici prețuri la gaze din UE
România are printre cele mai mici prețuri la gaze din UE
România se menține printre țările din UE cu cele mai mici prețuri la gaze naturale, în ciuda fluctuațiilor de pe piața energetică. Această situație reflectă atât politicile interne de reglementare, cât și resursele proprii de producție care oferă un grad ridicat de independență energetică. România, în topul țărilor din UE cu cele mai mici tarife […]
Volkswagen lovită în plin de impactul tarifelor lui Trump
Companii
Volkswagen lovită în plin de impactul tarifelor lui Trump
Grupul Volkswagen se confruntă cu un deficit estimat la 5,8 miliarde de dolari din cauza noilor tarife vamale impuse de administrația Trump. După publicarea rezultatelor financiare trimestriale, acțiunile companiei au crescut temporar cu până la 2%, pentru ca apoi să scadă cu 1,2%. Lovitură pentru Volkswagen: tarifele lui Trump aduc pierderi de 5,8 miliarde $ […]