Prima pagină » Swatch își cere scuze chinezilor după o reclamă controversată cu un gest de „ochi înclinați”. Casa de ceasuri, acuzată de discriminare

Swatch își cere scuze chinezilor după o reclamă controversată cu un gest de „ochi înclinați”. Casa de ceasuri, acuzată de discriminare

Swatch își cere scuze chinezilor după o reclamă controversată cu un gest de „ochi înclinați”. Casa de ceasuri, acuzată de discriminare

Casa elvețiană de ceasuri Swatch a fost nevoită să retragă o reclamă care a stârnit indignare în rândul utilizatorilor rețelelor sociale din China. În spotul publicitar, un model făcea un gest cu ambele mâini de ridicare a colțurilor ochilor, gest considerat ofensator, fiind asociat cu o caricatură rasistă istorică ce vizează etnia asiatică.

Reclama care a generat un val de critici în China

Poza în care tânărul model își trage colțurile ochilor a fost rapid taxată ca fiind o replică a stereotipului jignitor cunoscut sub denumirea „slanted eyes” („ochi înclinați”), un simbol folosit în trecut pentru a ridiculiza asiaticii. Impactul negativ a fost imediat, iar call-urile pentru boicotarea produselor Swatch au început să circule masiv pe platformele de socializare chineze, mai ales pe Weibo.

@dailymail Watchmakers Swatch have apologized following the backlash to commercial showing a model pulling a ‘slanted eyes’ pose. In a statement posted in English and Chinese on social media, Swatch said they ‘took note of the recent concern’ and have now removed all the images world wide. #fashion #asia #news #backlash ♬ Millionaire Mindset – bitchbaby

Swatch a reacționat printr-o scurtă declarație publică:

„Am luat act de îngrijorările recente legate de modul în care a fost reprezentat un model în materialul nostru publicitar. Ne cerem scuze sincer pentru orice deranj sau neînțelegere cauzată.”

Compania a adăugat că tratează această situație cu maximă seriozitate și că toate materialele în cauză au fost eliminate la nivel global imediat ce au fost semnalate.

Reacțiile nemulțumite ale publicului chinez

Cu toate acestea, scuzele Swatch nu au reușit să calmeze spiritul criticilor chinezi.

„Swatch se teme doar pentru profiturile sale,” a comentat un utilizator Weibo. „Puteți să vă cereți scuze, dar iertarea mea nu o veți primi.” Alt comentariu acid a afirmat: „Câștigă bani de pe urma noastră, dar încă îndrăznesc să discrimineze poporul chinez. Ar fi lipsă de coloana vertebrală dacă nu le-am boicota produsele în China”, scrie BBC.

Impactul economic pentru Swatch pe piața chineză

China, Hong Kong și Macau generează aproximativ 27% din veniturile grupului Swatch, ceea ce arată cât de semnificativ este acest segment pentru companie. Totuși, conform agenției Reuters, vânzările în China au scăzut în ultima perioadă, parțial din cauza încetinirii economice a țării. Pe lângă brandul principal Swatch, conglomeratul mai deține și mărcile Omega, Longines și Tissot.

Contextul boicoturilor culturale în China

În ultimii ani, consumatorii chinezi s-au mobilizat frecvent pentru a sancționa brandurile internaționale care au fost considerate că jignesc cultura sau intereselor naționale chineze. Un exemplu notoriu a fost în 2021, când mii de chinezi au boicotat branduri globale precum H&M, Nike și Adidas, după ce acestea au exprimat îngrijorări privind presupuse abuzuri privind drepturile omului în provincia Xinjiang.

Anul trecut, lanțul japonez de haine Uniqlo s-a confruntat cu o mobilizare similară după ce a declarat că nu utilizează bumbac provenit din Xinjiang.

Un alt caz răsunător a avut loc în 2018, când casa de modă italiană Dolce & Gabbana a primit un val masiv de critici pentru o campanie publicitară considerată stereotipică și rasistă. Reclama în cauză arăta un model chinez încercând stângace să mănânce mâncare italiană cu bețișoare, ceea ce a fost perceput ca o batjocură la adresa culturii chineze. Drept urmare, produsele Dolce & Gabbana au fost retrase de pe platformele chineze de comerț online, iar prezentarea de modă programată la Shanghai a fost anulată.

Alte articole importante
România, creștere moderată a costului orar al forței de muncă, dar, peste media UE
România, creștere moderată a costului orar al forței de muncă, dar, peste media UE
România a înregistrat o creștere anuală de 6,1% a costului orar cu forța de muncă în trimestrul al treilea din 2025, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Aceasta plasează țara noastră peste media Uniunii Europene (3,7%) și a zonei euro (3,3%), dar sub ritmurile înregistrate în state precum Bulgaria sau Lituania. Indicatorul, care include […]
ANAF, noi clarificări la TVA-ul „gemului bunicii”. Declarația care a inflamat opinia publică
ANAF, noi clarificări la TVA-ul „gemului bunicii”. Declarația care a inflamat opinia publică
Administrația Națională de Administrare Fiscală revine oficial asupra uneia dintre cele mai controversate declarații fiscale din ultimele luni, cunoscută deja în spațiul public drept episodul „gemul bunicii”. După ce, în urmă cu mai puțin de două luni, președintele ANAF, Adrian Nica, sugera că produsele realizate în gospodării pentru consum propriu ar putea fi luate în […]
Guvernul discută viitorul fiscalității cu marii investitori: Ilie Bolojan, consultări decisive cu Consiliul Investitorilor Străini
Guvernul discută viitorul fiscalității cu marii investitori: Ilie Bolojan, consultări decisive cu Consiliul Investitorilor Străini
Premierul Ilie Bolojan s-a întâlnit, astăzi, la Palatul Victoria, cu reprezentanții Consiliului Investitorilor Străini (CIS), în cadrul unui dialog amplu dedicat pregătirii cadrului legislativ necesar pentru elaborarea bugetului de stat pe anul 2026. Întâlnirea face parte din seria de consultări guvernamentale cu mediul de afaceri, într-un moment în care politicile fiscale sunt considerate esențiale pentru […]
Ford și-a „măcelărit” mașinile electrice din cauza lui Trump
Ford și-a „măcelărit” mașinile electrice din cauza lui Trump
Anularea de către Ford a producției și dezvoltării modelului electric F-150 Lightning nu a fost o mare surpriză.  Fabrica de vehicule electrice din Tennessee va fi transformată într-una de camioane Ford a decis să își reconsidere planurile pentru vehiculele electrice pe fondul pierderilor financiare și al politicilor președintelui american Donald Trump. Producătorul auto pariază acum […]
Războiul pentru locuințe continuă: Airbnb amendată cu 64 de milioane de euro în Spania
Războiul pentru locuințe continuă: Airbnb amendată cu 64 de milioane de euro în Spania
Airbnb a primit o amendă uriașă în Spania. Autoritățile spaniole au adoptat o abordare restrictivă în ceea ce privește locuințele pentru turiști. Spania a amendat Airbnb pentru promovarea unor cazări fără licență Autoritățile spaniole au amendat platforma online de închirieri de vacanță Airbnb cu 64 de milioane de euro, printre altele, pentru promovarea unor cazări […]
Trei sferturi dintre românii „conectați” își fac cumpărăturile online
Trei sferturi dintre românii „conectați” își fac cumpărăturile online
Cumpărăturile online au devenit o obișnuință pentru nu mai puțin de trei sferturi dintre românii conectați la internet. Datele recente arată că, în prezent, e-commerce-ul nu mai reprezintă o excepție, ci o practică larg răspândită, în mediul urban, dar și în cel rural. Aproape 75% dintre românii care au acces la internet își fac cumpărăturile […]