Casa elvețiană de ceasuri Swatch a fost nevoită să retragă o reclamă care a stârnit indignare în rândul utilizatorilor rețelelor sociale din China. În spotul publicitar, un model făcea un gest cu ambele mâini de ridicare a colțurilor ochilor, gest considerat ofensator, fiind asociat cu o caricatură rasistă istorică ce vizează etnia asiatică.
Poza în care tânărul model își trage colțurile ochilor a fost rapid taxată ca fiind o replică a stereotipului jignitor cunoscut sub denumirea „slanted eyes” („ochi înclinați”), un simbol folosit în trecut pentru a ridiculiza asiaticii. Impactul negativ a fost imediat, iar call-urile pentru boicotarea produselor Swatch au început să circule masiv pe platformele de socializare chineze, mai ales pe Weibo.
@dailymail Watchmakers Swatch have apologized following the backlash to commercial showing a model pulling a ‘slanted eyes’ pose. In a statement posted in English and Chinese on social media, Swatch said they ‘took note of the recent concern’ and have now removed all the images world wide. #fashion #asia #news #backlash ♬ Millionaire Mindset – bitchbaby
Swatch a reacționat printr-o scurtă declarație publică:
„Am luat act de îngrijorările recente legate de modul în care a fost reprezentat un model în materialul nostru publicitar. Ne cerem scuze sincer pentru orice deranj sau neînțelegere cauzată.”
Compania a adăugat că tratează această situație cu maximă seriozitate și că toate materialele în cauză au fost eliminate la nivel global imediat ce au fost semnalate.
Cu toate acestea, scuzele Swatch nu au reușit să calmeze spiritul criticilor chinezi.
„Swatch se teme doar pentru profiturile sale,” a comentat un utilizator Weibo. „Puteți să vă cereți scuze, dar iertarea mea nu o veți primi.” Alt comentariu acid a afirmat: „Câștigă bani de pe urma noastră, dar încă îndrăznesc să discrimineze poporul chinez. Ar fi lipsă de coloana vertebrală dacă nu le-am boicota produsele în China”, scrie BBC.
China, Hong Kong și Macau generează aproximativ 27% din veniturile grupului Swatch, ceea ce arată cât de semnificativ este acest segment pentru companie. Totuși, conform agenției Reuters, vânzările în China au scăzut în ultima perioadă, parțial din cauza încetinirii economice a țării. Pe lângă brandul principal Swatch, conglomeratul mai deține și mărcile Omega, Longines și Tissot.
În ultimii ani, consumatorii chinezi s-au mobilizat frecvent pentru a sancționa brandurile internaționale care au fost considerate că jignesc cultura sau intereselor naționale chineze. Un exemplu notoriu a fost în 2021, când mii de chinezi au boicotat branduri globale precum H&M, Nike și Adidas, după ce acestea au exprimat îngrijorări privind presupuse abuzuri privind drepturile omului în provincia Xinjiang.
Anul trecut, lanțul japonez de haine Uniqlo s-a confruntat cu o mobilizare similară după ce a declarat că nu utilizează bumbac provenit din Xinjiang.
Un alt caz răsunător a avut loc în 2018, când casa de modă italiană Dolce & Gabbana a primit un val masiv de critici pentru o campanie publicitară considerată stereotipică și rasistă. Reclama în cauză arăta un model chinez încercând stângace să mănânce mâncare italiană cu bețișoare, ceea ce a fost perceput ca o batjocură la adresa culturii chineze. Drept urmare, produsele Dolce & Gabbana au fost retrase de pe platformele chineze de comerț online, iar prezentarea de modă programată la Shanghai a fost anulată.