Waymo, compania de robotaxi deținută de Alphabet, a anunțat, marți, că a atins pragul de 10 milioane de curse robotaxi plătite, dublându-și astfel volumul în doar cinci luni. Declarația a fost făcută de co-CEO-ul Tekedra Mawakana, în cadrul conferinței Google I/O, și reflectă progresul semnificativ al companiei în direcția integrării mobilității autonome în viața cotidiană.
Compania înregistrează peste 250.000 de curse săptămânale
Potrivit datelor oficiale, Waymo efectuează în prezent peste 250.000 de curse plătite pe săptămână în piețe-cheie, precum Austin, Los Angeles, San Francisco și zona Phoenix.
„Toate acestea sunt curse plătite și reprezintă oameni care integrează cu adevărat Waymo Driver în viața lor de zi cu zi”, a subliniat Mawakana.
Expansiunea rapidă a Waymo a fost alimentată de extinderea rețelei sale în marile orașe americane și de interesul crescând pentru serviciile de mobilitate autonomă, în special în rândul clienților care caută alternative sigure și eficiente la transportul tradițional.
Extindere strategică după aprobarea serviciului în San Jose
Luni, California Public Utilities Commission (CPUC) a aprobat cererea Waymo de a-și extinde serviciul complet autonom în San Jose și aproape întreaga zonă South Bay, consolidând astfel prezența companiei în epicentrul inovației tehnologice.
„Suntem foarte încântați să anunțăm că CPUC ne-a aprobat cererea de a opera serviciul nostru comercial de transport complet autonom în South Bay și aproape în tot San Jose!”, a transmis Waymo pe platforma X.
Primarul San Jose, Matt Mahan, și-a exprimat încă de la început sprijinul pentru extinderea Waymo în oraș, subliniind că prezența companiei reflectă perfect spiritul inovator specific regiunii și că această evoluție era firesc să ajungă și în inima Silicon Valley. Pe măsură ce Waymo își extinde serviciul, California DMV evaluează noi reglementări pentru testarea și operarea vehiculelor autonome, semn al unei evoluții continue în cadrul pieței.
Pe o piață tot mai competitivă, Tesla își pregătește lansarea robotaxiului
Expansiunea Waymo are loc într-un context de competiție acerbă. Tesla, sub conducerea lui Elon Musk, intenționează să lanseze propriul serviciu robotaxi în Austin luna viitoare, cu o flotă inițială de 10 vehicule, cu promisiunea extinderii rapide la scară largă. Musk a subliniat că Tesla va extinde serviciul și în Los Angeles și San Francisco, dacă testele inițiale vor decurge fără incidente.
În timp ce Tesla pregătește lansarea propriului serviciu robotaxi, bazându-se pe un sistem autonom care pariază exclusiv pe camere și algoritmi de computer vision, Waymo a mizat pe o abordare mai complexă, integrând senzori avansați precum lidar și radar. Această diferență de viziune reflectă filosofia companiei din spatele tehnologiei: la Waymo, accentul a fost pus mereu pe siguranță, considerând-o prioritară față de alte aspecte, cum ar fi costurile.
Alphabet sub presiunea profitabilității
În timp ce extinderea și volumele sunt impresionante, Alphabet se confruntă cu provocări financiare în divizia sa Other Bets, din care face parte și Waymo. În primul trimestru, această divizie a raportat venituri în scădere cu 9%, la 450 milioane de dolari, iar pierderile operaționale au crescut la 1,23 miliarde de dolari, comparativ cu 1,02 miliarde de dolari în perioada similară a anului trecut.
Deși Waymo nu a atins încă pragul de profitabilitate, conducerea companiei și-a reafirmat angajamentul de a construi un model de afaceri sustenabil, sugerând că extinderea rețelei de servicii și consolidarea poziției pe piață sunt pași esențiali pentru a atinge acest obiectiv în viitor.
Parteneriate strategice și perspective de creștere
În aprilie, Waymo a anunțat un parteneriat preliminar cu Toyota, vizând integrarea tehnologiei robotaxi în vehicule deținute de persoane fizice, un pas care ar putea transforma radical piața mobilității autonome. Această inițiativă indică o strategie de diversificare menită să extindă prezența Waymo dincolo de flotele comerciale și să creeze noi surse de venit.
Pe termen scurt, însă, presiunea pieței și a competitorilor – în special Tesla – vor testa capacitatea Waymo de a-și menține poziția de lider și de a transforma creșterea accelerată într-un model profitabil și sustenabil.