Toyota, liderul mondial în industria auto, se confruntă cu cele mai mari pierderi din sector ca urmare a conflictului comercial declanșat de președintele american Donald Trump.
Măsurile impuse recent de administrația de la Washington asupra importurilor de mașini și componente auto au produs efecte majore asupra marilor producători.
După cum se arată într-o Bloomberg, General Motors a fost forțată să-și reducă estimările anuale de profit cu cinci miliarde de dolari. De asemenea, Ford și-a suspendat complet previziunile, avertizând că noile tarife ar putea eroda până la 1,5 miliarde de dolari din profitul operațional.
În cazul celor de la Toyota, scăderea rapidă a profitului cu 1,2 miliarde de dolari în doar două luni reflectă impactul uriaș pe care îl are politica administrației Trump asupra unei companii care, deși și-a crescut producția pe teritoriul SUA, depinde încă de importuri.
Pentru anul fiscal ce se va încheia în martie 2026, constructorul niponestima anterior un profit operațional de 3.800 miliarde de yeni (26,1 miliarde de dolari), mult sub așteptările pieței. Între timp, Trump a criticat gigantul japonez pentru volumele mari de autovehicule fabricate în afara Statelor Unite, dar vândute pe piața americană, care însumează circa 1,2 milioane de unități anual.
Directorul general Koji Sato a declarat recent că incertitudinea privind măsurile tarifare face imposibilă anticiparea impactului exact sau luarea unor decizii strategice clare. Totodată, potrivit unui negociator japonez, un important producător nipon ar pierde aproximativ un milion de dolari pe oră din cauza noilor taxe. Cel mai probabil, acesta se referea chiar la Toyota, deși oficial nu a fost confirmat.
Începând cu data de 3 aprilie, SUA percep un tarif de 25% pentru cele mai multe importuri auto, iar din 3 mai, aceleași tarife se aplică și pentru majoritatea componentelor auto. În acest context, Japonia încearcă să evite o escaladare a tensiunilor comerciale, însă nu are o marjă mare de manevră, date fiind interesele strategice uriașe ale industriei auto pentru economia națională.
Alți constructori din această țară, precum Nissan, Honda și Mazda, își modifică deja strategiile, de la oprirea comenzilor SUV-urilor din Mexic, până la relocarea producției sau sistarea exporturilor către anumite piețe.
În ciuda dificultăților, Toyota anunță că își va continua operațiunile actuale, concentrându-se pe eficientizarea costurilor și pe monitorizarea atentă a politicilor comerciale americane.
În anul precedent, marca niponă a vândut peste zece milioane de vehicule la nivel global. Mai puțin de un sfert dintre acestea au ajuns pe piața din Statele Unite, o dependență care poate deveni un factor decisiv în actualul climat tarifar tensionat.