Pe fondul incertitudinilor economice și al tensiunilor politice crescânde care îl au în prim-plan pe Donald Trump, disputa privind finanțarea tranziției către mobilitatea electrică atinge un nou punct critic.
Blocarea fondurilor federale pentru infrastructura destinată vehiculelor electrice generează reacții dure din partea statelor democrate. Acestea văd în decizia administrației Trump o frână majoră pusă inovației verzi și redresării economice durabile.
Șaisprezece state americane au dat în judecată administrația Trump pentru blocarea fondurilor destinate infrastructurii pentru vehiculele electrice, în total cinci miliarde de dolari. Decizia este considerată de unele state americane drept „încă un cadou al lui Trump pentru China”. Statul chinez domină industria globală de EV-uri, iar alte țări – în special SUA – pur și simplu nu fac suficient pentru a ține pasul.
Un nou proces federal a fost inițiat împotriva administrației Trump de „Golden State”, alături de alte 15 state și Districtul Columbia. Motivul este acela că șeful de la Casa Albă ar fi oprit ilegal accesul la miliarde de dolari destinați dezvoltării rețelei naționale de stații de încărcare pentru automobilele cu zero emisii.
Plângerea a fost depusă la o instanță federală din statul Washington, după ce, în februarie, Departamentul Transporturilor suspendase programul de finanțare și a retras aprobările pentru planurile de infrastructură ale statelor implicate.
Democrații din Senat susțin că sunt afectați peste trei miliarde de dolari, bani prevăzuți în Legea pentru Reducerea Inflației. Acesta este unul dintre pilonii programului de tranziție ecologică lansat în timpul administrației Biden, relatează agenția Reuters.
„Această decizie va sabota eforturile statelor de a dezvolta infrastructura necesară pentru vehiculele electrice, va frâna lupta împotriva schimbărilor climatice și va lovi în economiile verzi”, se arată în documentul înaintat instanței. Administrația Trump nu a comentat acuzațiile, purtătorul de cuvânt al Departamentului Transporturilor, Sean Duffy, refuzând să ofere declarații oficiale.
Mai multe companii din industria auto și din sectorul infrastructurii pentru vehicule electrice au cerut în repetate rânduri reluarea urgentă a finanțării, în contextul în care tranziția către mobilitatea electrică rămâne o prioritate pentru numeroase state.
De la revenirea sa la Casa Albă, Donald Trump a anulat o serie de măsuri climatice promovate de Joe Biden. Printre cele mai controversate decizii se numără înghețarea celor 5 miliarde de dolari din Fondul Național pentru Infrastructura Vehiculelor Electrice, eliminarea țintei ca 50% dintre vânzările auto noi să fie electrice până în 2030 și blocarea mai multor inițiative statale pentru transport durabil.
Programul federal NEVI (Infrastructura Națională pentru Vehicule Electrice) a fost instituit prin Legea privind investițiile în infrastructură și locurile de muncă (IIJA). Aceasta este cunoscută și ca Legea bipartizană privind infrastructura, susținută și semnată de președintele Joe Biden, potrivit Electrek.
Printre altele, IIJA a alocat o finanțare de cinci miliarde de dolari pentru extinderea stațiilor de încărcare. Asta pentru a le oferi mai multor americani acces la proprietatea unui vehicul electric, dar și pentru a le permite să beneficieze de economiile pe care le fac proprietarii de vehicule electrice și comunitățile cu un grad ridicat de penetrare a vehiculelor electrice.
De atunci, fiecare stat a prezentat un plan, iar acești bani au fost alocați unor proiecte din întreaga țară aflate în diferite stadii de finalizare, mai multe stații de încărcare fiind deja deschise.