Pentru a atrage cât mai mulți cumpărători, producătorii de vehicule electrice se străduiesc să le aducă la același nivel cu cele pe benzină sau cu dieselurile.
După ce au reușit, în mare parte, să rezolve într-o oarecare măsură anxietatea legată de autonomie, constructorii auto își concentrează acum atenția asupra timpilor de încărcare, oferind soluții ultrarapide pentru alimentare.
Întrebarea pe care și-o pun mulți se referă la cât de benefice sunt aceste încărcări ultrarapide pentru vehiculele electrice (EV). Specialiștii trag un semnal de alarmă, spunând că utilizarea frecventă a acestor tehnologii poate reduce semnificativ durata de viață a bateriei.
Preocupările legate de efectele negative ale încărcării rapide nu se limitează doar la EV-uri. Mulți utilizatori au observat deja cum încărcarea rapidă afectează, pe termen lung, performanța telefoanelor mobile sau a altor dispozitive electronice. Deoarece majoritatea EV-urilor folosesc o chimie similară cu cea a unor astfel de device-uri, efectele adverse se răsfrâng și asupra acestei forme moderne de transport, relatează Interestingengineering.com.
O degradare semnificativă a bateriei pe fondul încărcării ultrarapide ar putea determina înlocuirea acesteia după doar câțiva ani de utilizare. Cum acumulatorul este una dintre cele mai scumpe componente ale unei mașini cu emisii zero, unii proprietari ar putea opta pentru achiziționarea unui automobil nou în detrimentul unei simple înlocuiri a bateriei. Asta duce nu doar la creșterea costurilor de întreținere, ci și la reducerea duratei de utilizare a unui mijloc de transport considerat ecologic.
Cei mai afectați de această problemă sunt operatorii de servicii de transport la cerere, care mizează pe încărcarea rapidă pentru a menține vehiculele cât mai mult pe mișcare. În medie, un EV folosit pe post de taxi parcurge în jur de 100 km pe zi, fiind dependent de soluții de reîncărcare rapidă pentru a reveni cât mai repede în trafic.
Producătorii de baterii susțin că încărcarea vehiculelor electrice poate fi deja comparabilă ca durată cu alimentarea cu combustibil. Astfel, nivelurile de peste 80% pot fi atinse în doar cinci minute, însă această performanță necesită încărcătoare de peste 500 kW. Cercetările indică faptul că orice valoare ce depășește 120 kW poate reduce durata de viață a bateriei cu până la 40%, comparativ cu încărcarea la o putere mai redusă.
În acest context, proprietarii de vehicule electrice se confruntă cu o dilemă. Vor trebui ei să reducă timpul de încărcare ori să prelungească durata de funcționare a bateriei?– potrivit unei analize realizate de CarNewsChina.
Pentru a proteja interesele consumatorilor, autoritățile ar putea impune termene de garanție mai lungi pentru componentele esențiale, precum bateriile. De exemplu, o garanție minimă care să asigure înlocuirea bateriei dacă performanța ei scade sub 80% într-un anumit interval de timp sau de kilometri parcurși ar putea oferi un plus de siguranță.
Totuși, astfel de măsuri vin la pachet cu anumite condiții. Producătorii auto leagă adesea garanțiile de reguli stricte, precum interzicerea schimbării proprietarului, necesitatea efectuării reviziilor la timp și excluderea utilizării comerciale. În aceste condiții, șoferii de ride-hailing, care apelează frecvent la încărcare rapidă, pot rămâne neprotejați.
Problema nu îi afectează doar pe utilizatorii comerciali. Proprietarii de mașini electrice pot avea surprize neplăcute dacă interpretează greșit clauzele garanției care se referă la ceea ce este cu adevărat acoperit.
Constructorii pot ajuta la rezolvarea problemei prin dezvoltarea unor încărcătoare și funcții care să minimizeze uzura bateriei în timp. La rândul lor, utilizatorii pot adopta un comportament mai prudent, apelând la încărcarea ultrarapidă doar în cazuri de urgență, nu ca soluție de încărcare zilnică.
Doar printr-o abordare echilibrată, care să implice atât inovație tehnologică, cât și educarea consumatorilor, putem face tranziția către mobilitatea electrică una sustenabilă, durabilă și eficientă pentru toți cei implicați.