O instituție-cheie în siguranța zborurilor din România se află în centrul unui scandal financiar și administrativ de proporții. Curtea de Conturi a descoperit că Autoritatea Aeronautică Civilă Română a plătit aproape 1 milion de lei pentru hărțuire morală fără a cerceta vinovații, iar peste 7,8 milioane de lei din profitul net n-au mai ajuns la bugetul de stat.
Un raport al Curții de Conturi scoate la iveală o situație revoltătoare în care Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) a fost obligată să plătească aproape 1 milion de lei ca despăgubire pentru hărțuire morală, în urma unei hotărâri judecătorești definitive. Instanța a constatat că un angajat a fost expus unui comportament abuziv și degradant la locul de muncă, afectându-i profund demnitatea profesională, notează Puterea.
Problema nu se oprește însă la plata în sine, ci la modul complet lipsit de responsabilitate în care conducerea instituției a tratat acest caz. În primul rând, suma a fost înregistrată greșit în contabilitate – nu ca un prejudiciu, ci direct ca o cheltuială curentă, încălcând normele legale și mascând astfel realitatea financiară a instituției.
Însă ce e și mai grav este, faptul că, conducerea nu a inițiat nicio cercetare administrativă pentru a identifica cine sunt responsabilii pentru această situație. În ciuda unei decizii judiciare clare care confirmă existența unui act de hărțuire morală, nimeni din interiorul instituției nu a fost anchetat sau sancționat.
Al doilea episod al scandalului implică o sumă chiar mai mare: 7,8 milioane de lei pe care AACR era obligată să îi vireze la bugetul de stat din profitul net obținut în anul 2022. Conform Ordonanței Guvernului nr. 64/2001, toate companiile și regiile cu capital de stat sunt obligate să vireze 50% din profitul net către stat.
AACR a realizat un profit net de aproape 15,8 milioane de lei în acel an, însă a ales să păstreze întreaga sumă, motivând că în 2020 a înregistrat pierderi de aproximativ 15 milioane de lei și că ar fi necesară compensarea acestora.
Această justificare a fost însă respinsă de auditorii publici. Curtea de Conturi a arătat că AACR avea rezerve contabile de peste 34 de milioane de lei, din care putea acoperi pierderile din anii anteriori fără a încălca obligația legală de plată către buget.
Mai mult, AACR nu a solicitat nici măcar o derogare oficială din partea Guvernului, așa cum prevede legea în cazurile excepționale.
Curtea de Conturi a emis o listă clară de măsuri care trebuie luate urgent:
Rectificarea înregistrărilor contabile pentru despăgubirea de hărțuire;
Inițierea unei anchete administrative pentru identificarea vinovaților;
Virarea sumei restante către bugetul statului, plus eventualele penalități de întârziere;
Revizuirea completă a politicilor contabile și financiare ale instituției.
În plus, conducerea AACR riscă răspunderea patrimonială pentru prejudiciile cauzate dacă se dovedește că a acționat deliberat sau din neglijență. Iar Ministerul Transporturilor, în subordinea căruia se află instituția, poate fi tras la răspundere pentru lipsa de supraveghere.