Prima pagină » CNA impune avertismente obligatorii, care delimitează predicțiile bazate pe horoscop și numerologie de cele științifice

CNA impune avertismente obligatorii, care delimitează predicțiile bazate pe horoscop și numerologie de cele științifice

CNA impune avertismente obligatorii, care delimitează predicțiile bazate pe horoscop și numerologie de cele științifice
Spațiul cosmic. Foto: Shutterstock

Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) obligă posturile TV și radio să includă la începutul emisiunilor de horoscop, astrologie și numerologie o avertizare că „Informațiile din acest program nu au bază științifică”. Măsura, susținută de Ministerul Educației și adoptată cu majoritate, urmărește protejarea publicului împotriva dezinformării.

Consiliul Național al Audiovizualului a adoptat o decizie ce schimbă regulile pentru emisiunile care abordează horoscopul, astrologia și numerologia în televiziuni și radio. Potrivit noii reglementări, toate programele care promovează astfel de practici vor trebui să includă, la începutul difuzării, o mențiune clară prin care să avertizeze publicul.

Noul articol introdus de CNA:

„Programele audiovizuale în care se recomandă publicului comportamente inspirate de astrologie, horoscop, numerologie sau altele similare trebuie semnalate la începutul difuzării, prin menţiunea „Informaţiile din aceast program nu au bază ştiinţifică.” Textul a fost propus în această formă de Mircea Toma, membru CNA, la recomandarea Ministerului Educaţiei, precizează paginademedia.ro.

Protecția consumatorului și informarea corectă

Această măsură a fost inițiată la propunerea Ministerului Educației și susținută de membri CNA, printre care și Mircea Toma, care a susținut explicit că publicul trebuie informat transparent pentru a nu fi indus în eroare de conținut care nu are suport științific.

Vicepreședintele CNA, Valentin Jucan, a subliniat la finalul ședinței că noul Cod de Reglementare în Audiovizual reprezintă „o muncă amplă, dificilă, dar necesară pentru a aduce legislația mai aproape de realitatea media și pentru a proteja publicul de dezinformare”.

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Reacții contradictorii în CNA

Decizia a fost adoptată cu 7 voturi „pentru” și 3 „împotrivă”. Printre opozanți s-a numărat Georgică Severin, membru CNA, care a criticat inițiativa drept o „măsură abuzivă, care depășește competențele Consiliului” și care ar putea declanșa un conflict între profesioniștii din astrologie și comunitățile științifice.

Severin a atras atenția că o astfel de restricție poate fi percepută ca o formă de cenzură sau discriminare a unor practici culturale și spirituale populare în România.

Noua reglementare face parte dintr-un pachet mai amplu de schimbări ale Codului de Reglementare în Audiovizual, care include și reglementarea conținutului online — o zonă tot mai relevantă pentru CNA.

Pe lângă măsura privind horoscopul și numerologia, noile reguli vizează restricționarea publicității la jocurile de noroc, interzicerea promovării acestora prin intermediul celebrităților și influencerilor, precum și limitarea reclamelor agresive pentru suplimente alimentare și diverse dispozitive medicale neavizate.

Impactul asupra publicului și industriei media

Horoscopul și numerologia se bucură de o popularitate semnificativă în România, cu un public fidel care urmărește zilnic previziunile și interpretările. Noua obligație legală de a avertiza asupra lipsei unui suport științific ar putea schimba percepția consumatorilor și ar putea reduce impactul acestor programe.

Pentru radiodifuzori, aplicarea noii reguli înseamnă adaptarea formatelor și respectarea cu strictețe a avertismentelor, sub risc de sancțiuni în cazul neconformării.

De asemenea, această schimbare poate genera o dezbatere amplă în rândul astrologilor, numerologilor și specialiștilor din domeniul spiritual, care pot vedea în acest demers o tentativă de marginalizare sau chiar o formă de discriminare a credințelor și practicilor lor. Totuși, această decizie reflectă o tendință globală de responsabilizare a mass-media în combaterea pseudoștiințelor și dezinformării, mai ales în domenii sensibile legate de credințe și stil de viață.

Prin aplicarea acestor reglementări, România se aliniază unor practici din alte state europene, unde autoritățile media impun tot mai des măsuri de avertizare și etichetare a conținutului cu caracter ezoteric sau nevalidat științific.

Uranus FOTO Shutterstock

Uranus FOTO Shutterstock

Când spiritualitatea întâlnește legea

  • Regiunea SAMEA

Astrologia ocupă un loc aparte în viaţa şi cultura a numeroase ţări din regiunea SAMEA (Asia de Sud-Est, Orientul Mijlociu şi Africa), unde este percepută drept o practică spirituală şi simbolică, strâns legată de tradiţii şi credinţe transmise de-a lungul generaţiilor.

Cu toate acestea, chiar şi într-un context unde astrologia are o prezenţă şi o influenţă semnificativă, există şi bariere legislative şi de reglementare care complică furnizarea şi promovarea acestor servicii. Aceste restricţii legale limitează deseori posibilitatea practicanţilor de a-şi desfăşura activitatea deschis şi de a-şi promova serviciile, mai ales în ţările unde regulile media şi publicitare sunt deosebit de riguroase. Astfel, chiar şi pe pieţe unde astrologia este apreciată şi căutată, adaptarea la cadrele legislative şi culturale locale devine esenţială, scrie bonafideresearch.com.

  • Federația Rusă

Parlamentarii ruşi au elaborat un proiect de lege care interzice publicitatea pentru „practici mistice, vindecare energetică şi consiliere spirituală”. Proiectul, iniţiat de Nina Ostanina, preşedinta Comitetului pentru Familie, Maternitate şi Copilărie al Dumei de Stat, vizează 37 de profesii şi activităţi, între care astrologi, vrăjitori, alchimişti, cititori de tarot, specialişti feng shui sau chiar nutriţionişti fără studii medicale, scrie meduza.io.

Iniţiatorii legii susţin că restricţiile sunt necesare pentru a proteja cetăţenii de servicii „lipsite de fundament ştiinţific” şi percepute drept „înşelătoare şi dăunătoare”. Astfel, statul îşi propune să limiteze „dezinformarea, manipularea şi impactul negativ” asupra sănătăţii fizice şi psihice a populaţiei.

Duma de Stat a Rusiei a propus interzicerea totală a difuzării horoscoapelor şi a oricărei forme de „predicţii realizate de astrologi şi ghicitori” în toate canalele media. Anunţul a fost făcut public de vicepreşedintele Dumei de Stat, Boris Aleksandrovici Cernîşov.

Cernîşov a subliniat că presa ar trebui să pună accent pe proiecte educaţionale, poveşti de succes şi „realizările ştiinţei şi culturii”, şi nu pe „promovarea magiei şi superstiţiilor”, scrie rzn.info.

De ce cred unii europeni că astrologia este ştiinţă

Mulţi europeni şi nord‑americani citesc horoscopul din ziare şi reviste, unii doar de divertisment, alţii considerând că astrologia poate oferi explicaţii reale despre evenimente şi personalitate. Un studiu european analizează de ce unii percep astrologia drept ştiinţă şi cum o raportează la alte domenii ale cunoaşterii.

Sunt testate trei ipoteze:

  1. unii europeni nu au atins nivelul de alfabetizare ştiinţifică necesară pentru a distinge ştiinţa de pseudoştiinţă,
  2. există confuzii legate de natura şi scopul astrologiei;
  3. Conform teoriei lui Adorno, adepţii valorilor autoritare tind să creadă mai mult în afirmaţiile astrologice.

Rezultatele confirmă toate cele trei ipoteze, se evidențiază în Allum, Nick, What Makes Some People Think Astrology is Scientific? (2010). Science Communication, pp. 1-26, 2010, Disponibil la SSRN: https://ssrn.com/abstract=1860385.

Oamenii au tendinţa de a crede că o afirmaţie vagă sau banală despre personalitatea lor este adevărată, dacă au impresia că provine dintr-o procedură sistematică şi adaptată special pentru ei. De exemplu, cu cât o predicţie astrologică sau un horoscop include mai multe detalii legate de data şi locul naşterii, cu atât tind să o considere mai credibilă. Totuşi, fenomenul biasului de confirmare îi determină să ignore informaţiile care ar putea pune la îndoială validitatea acestor predicţii.
Biasul de confirmare este tendinţa de a selecta, interpreta şi reţine informaţiile care confirmă sau consolidează convingerile şi valorile existente. Altfel spus, oamenii dau mai multă atenţie şi credibilitate datelor care le susţin opiniile şi tind să ignore sau să minimalizeze informaţiile care le contrazic chiar dacă se bazează pe informații adevărate.
Alte articole importante
Sălile de păcănele ar putea dispărea din orașe. O propunere legislativă schimbă complet regulile jocurilor de noroc
Sălile de păcănele ar putea dispărea din orașe. O propunere legislativă schimbă complet regulile jocurilor de noroc
Sălile de păcănele și cazinourile din România ar putea funcționa doar în stațiunile turistice. Un proiect de lege depus la Senat propune o modificare amplă a cadrului legal privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc. Potrivit inițiatorilor, scopul este de a reorganiza industria într-un mod controlat și de a limita accesul persoanelor vulnerabile la aceste […]
ANALIZĂ
Hotelurile din România, scumpe ca la Viena și Varșovia: industria ospitalității explodează în 2025
Hotelurile din România, scumpe ca la Viena și Varșovia: industria ospitalității explodează în 2025
România a înregistrat al treilea cel mai mare avans al industriei hoteliere din Uniunea Europeană în prima jumătate a lui 2025. Creșterea de 19% a cifrei de afaceri nu a fost însă susținută de un număr mai mare de turiști, ci de scumpirea accelerată a cazării. În pofida tarifelor record, Bucureștiul se aliniază la prețurile […]
Polonezii Iceye, vedete europene ale tehnologiei spațiale de apărare
Polonezii Iceye, vedete europene ale tehnologiei spațiale de apărare
Compania europeană de sateliți de apărare Iceye caută finanțare, la o evaluare de 2,5 miliarde de dolari. Investitorii se grăbesc să capitalizeze creșterea cheltuielilor de apărare în Europa, urmărind companiile relevante din sector. Iceye, vedeta tehnologiei de apărare europeană Start-up-ul european de sateliți Iceye explorează o nouă rundă de finanțare, evaluată la aproximativ 2,5 miliarde […]
Produsele vegane nu vor mai putea fi numite „burger” sau „șnițel”. UE le-a pus gând rău producătorilor de profil
Produsele vegane nu vor mai putea fi numite „burger” sau „șnițel”. UE le-a pus gând rău producătorilor de profil
În Parlamentul European se dezbate o posibilă interdicție pentru denumirile produselor vegane care conțin termeni asociați cărnii. Printre acestea, denumiri precum „cârnat”, „șnițel” sau „burger” ar putea fi interzise pentru alternativele la carne. Dezbaterea a pornit intens după o propunere legislativă care vizează limitarea unor termeni tradiționali pentru produsele vegane. Un purtător de cuvânt de […]
Cum se schimbă industria luxului: de ce aleg bogații experiențele în locul obiectelor scumpe
Cum se schimbă industria luxului: de ce aleg bogații experiențele în locul obiectelor scumpe
Industria luxului se schimbă radical. În timp ce vânzările de bunuri personale de lux scad, hotelurile de cinci stele, zborurile la clasa întâi și vacanțele exclusiviste atrag sume uriașe. Estimările arată că până în 2028, cheltuielile globale pentru ospitalitate de lux vor depăși 390 de miliarde de dolari, față de mai puțin de 240 de […]
ANALIZĂ
Prețurile la locuințe explodează în Europa. Unde au crescut cel mai mult și unde se află România în clasament
Prețurile la locuințe explodează în Europa. Unde au crescut cel mai mult și unde se află România în clasament
În al doilea trimestru al anului 2025, prețurile la locuințe în UE au continuat să crească anual, marcând a șaptea creștere consecutiv. Datele Eurostat – prețurile la locuințe Potrivit Eurostat, prețurile au urcat cu 5,4% față de perioada similară din 2024. Șapte țări au înregistrat creșteri de peste 10%. Portugalia (+17,1%), Bulgaria (+15,5%) și Ungaria […]