Prima pagină » CNA impune avertismente obligatorii, care delimitează predicțiile bazate pe horoscop și numerologie de cele științifice

CNA impune avertismente obligatorii, care delimitează predicțiile bazate pe horoscop și numerologie de cele științifice

CNA impune avertismente obligatorii, care delimitează predicțiile bazate pe horoscop și numerologie de cele științifice
Spațiul cosmic. Foto: Shutterstock

Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) obligă posturile TV și radio să includă la începutul emisiunilor de horoscop, astrologie și numerologie o avertizare că „Informațiile din acest program nu au bază științifică”. Măsura, susținută de Ministerul Educației și adoptată cu majoritate, urmărește protejarea publicului împotriva dezinformării.

Consiliul Național al Audiovizualului a adoptat o decizie ce schimbă regulile pentru emisiunile care abordează horoscopul, astrologia și numerologia în televiziuni și radio. Potrivit noii reglementări, toate programele care promovează astfel de practici vor trebui să includă, la începutul difuzării, o mențiune clară prin care să avertizeze publicul.

Noul articol introdus de CNA:

„Programele audiovizuale în care se recomandă publicului comportamente inspirate de astrologie, horoscop, numerologie sau altele similare trebuie semnalate la începutul difuzării, prin menţiunea „Informaţiile din aceast program nu au bază ştiinţifică.” Textul a fost propus în această formă de Mircea Toma, membru CNA, la recomandarea Ministerului Educaţiei, precizează paginademedia.ro.

Protecția consumatorului și informarea corectă

Această măsură a fost inițiată la propunerea Ministerului Educației și susținută de membri CNA, printre care și Mircea Toma, care a susținut explicit că publicul trebuie informat transparent pentru a nu fi indus în eroare de conținut care nu are suport științific.

Vicepreședintele CNA, Valentin Jucan, a subliniat la finalul ședinței că noul Cod de Reglementare în Audiovizual reprezintă „o muncă amplă, dificilă, dar necesară pentru a aduce legislația mai aproape de realitatea media și pentru a proteja publicul de dezinformare”.

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Reacții contradictorii în CNA

Decizia a fost adoptată cu 7 voturi „pentru” și 3 „împotrivă”. Printre opozanți s-a numărat Georgică Severin, membru CNA, care a criticat inițiativa drept o „măsură abuzivă, care depășește competențele Consiliului” și care ar putea declanșa un conflict între profesioniștii din astrologie și comunitățile științifice.

Severin a atras atenția că o astfel de restricție poate fi percepută ca o formă de cenzură sau discriminare a unor practici culturale și spirituale populare în România.

Noua reglementare face parte dintr-un pachet mai amplu de schimbări ale Codului de Reglementare în Audiovizual, care include și reglementarea conținutului online — o zonă tot mai relevantă pentru CNA.

Pe lângă măsura privind horoscopul și numerologia, noile reguli vizează restricționarea publicității la jocurile de noroc, interzicerea promovării acestora prin intermediul celebrităților și influencerilor, precum și limitarea reclamelor agresive pentru suplimente alimentare și diverse dispozitive medicale neavizate.

Impactul asupra publicului și industriei media

Horoscopul și numerologia se bucură de o popularitate semnificativă în România, cu un public fidel care urmărește zilnic previziunile și interpretările. Noua obligație legală de a avertiza asupra lipsei unui suport științific ar putea schimba percepția consumatorilor și ar putea reduce impactul acestor programe.

Pentru radiodifuzori, aplicarea noii reguli înseamnă adaptarea formatelor și respectarea cu strictețe a avertismentelor, sub risc de sancțiuni în cazul neconformării.

De asemenea, această schimbare poate genera o dezbatere amplă în rândul astrologilor, numerologilor și specialiștilor din domeniul spiritual, care pot vedea în acest demers o tentativă de marginalizare sau chiar o formă de discriminare a credințelor și practicilor lor. Totuși, această decizie reflectă o tendință globală de responsabilizare a mass-media în combaterea pseudoștiințelor și dezinformării, mai ales în domenii sensibile legate de credințe și stil de viață.

Prin aplicarea acestor reglementări, România se aliniază unor practici din alte state europene, unde autoritățile media impun tot mai des măsuri de avertizare și etichetare a conținutului cu caracter ezoteric sau nevalidat științific.

Uranus FOTO Shutterstock

Uranus FOTO Shutterstock

Când spiritualitatea întâlnește legea

  • Regiunea SAMEA

Astrologia ocupă un loc aparte în viaţa şi cultura a numeroase ţări din regiunea SAMEA (Asia de Sud-Est, Orientul Mijlociu şi Africa), unde este percepută drept o practică spirituală şi simbolică, strâns legată de tradiţii şi credinţe transmise de-a lungul generaţiilor.

Cu toate acestea, chiar şi într-un context unde astrologia are o prezenţă şi o influenţă semnificativă, există şi bariere legislative şi de reglementare care complică furnizarea şi promovarea acestor servicii. Aceste restricţii legale limitează deseori posibilitatea practicanţilor de a-şi desfăşura activitatea deschis şi de a-şi promova serviciile, mai ales în ţările unde regulile media şi publicitare sunt deosebit de riguroase. Astfel, chiar şi pe pieţe unde astrologia este apreciată şi căutată, adaptarea la cadrele legislative şi culturale locale devine esenţială, scrie bonafideresearch.com.

  • Federația Rusă

Parlamentarii ruşi au elaborat un proiect de lege care interzice publicitatea pentru „practici mistice, vindecare energetică şi consiliere spirituală”. Proiectul, iniţiat de Nina Ostanina, preşedinta Comitetului pentru Familie, Maternitate şi Copilărie al Dumei de Stat, vizează 37 de profesii şi activităţi, între care astrologi, vrăjitori, alchimişti, cititori de tarot, specialişti feng shui sau chiar nutriţionişti fără studii medicale, scrie meduza.io.

Iniţiatorii legii susţin că restricţiile sunt necesare pentru a proteja cetăţenii de servicii „lipsite de fundament ştiinţific” şi percepute drept „înşelătoare şi dăunătoare”. Astfel, statul îşi propune să limiteze „dezinformarea, manipularea şi impactul negativ” asupra sănătăţii fizice şi psihice a populaţiei.

Duma de Stat a Rusiei a propus interzicerea totală a difuzării horoscoapelor şi a oricărei forme de „predicţii realizate de astrologi şi ghicitori” în toate canalele media. Anunţul a fost făcut public de vicepreşedintele Dumei de Stat, Boris Aleksandrovici Cernîşov.

Cernîşov a subliniat că presa ar trebui să pună accent pe proiecte educaţionale, poveşti de succes şi „realizările ştiinţei şi culturii”, şi nu pe „promovarea magiei şi superstiţiilor”, scrie rzn.info.

De ce cred unii europeni că astrologia este ştiinţă

Mulţi europeni şi nord‑americani citesc horoscopul din ziare şi reviste, unii doar de divertisment, alţii considerând că astrologia poate oferi explicaţii reale despre evenimente şi personalitate. Un studiu european analizează de ce unii percep astrologia drept ştiinţă şi cum o raportează la alte domenii ale cunoaşterii.

Sunt testate trei ipoteze:

  1. unii europeni nu au atins nivelul de alfabetizare ştiinţifică necesară pentru a distinge ştiinţa de pseudoştiinţă,
  2. există confuzii legate de natura şi scopul astrologiei;
  3. Conform teoriei lui Adorno, adepţii valorilor autoritare tind să creadă mai mult în afirmaţiile astrologice.

Rezultatele confirmă toate cele trei ipoteze, se evidențiază în Allum, Nick, What Makes Some People Think Astrology is Scientific? (2010). Science Communication, pp. 1-26, 2010, Disponibil la SSRN: https://ssrn.com/abstract=1860385.

Oamenii au tendinţa de a crede că o afirmaţie vagă sau banală despre personalitatea lor este adevărată, dacă au impresia că provine dintr-o procedură sistematică şi adaptată special pentru ei. De exemplu, cu cât o predicţie astrologică sau un horoscop include mai multe detalii legate de data şi locul naşterii, cu atât tind să o considere mai credibilă. Totuşi, fenomenul biasului de confirmare îi determină să ignore informaţiile care ar putea pune la îndoială validitatea acestor predicţii.
Biasul de confirmare este tendinţa de a selecta, interpreta şi reţine informaţiile care confirmă sau consolidează convingerile şi valorile existente. Altfel spus, oamenii dau mai multă atenţie şi credibilitate datelor care le susţin opiniile şi tind să ignore sau să minimalizeze informaţiile care le contrazic chiar dacă se bazează pe informații adevărate.
Alte articole importante
Sporul pentru condiții periculoase ar putea fi plafonat. Câți bani vor pierde bugetarii?
Sporul pentru condiții periculoase ar putea fi plafonat. Câți bani vor pierde bugetarii?
Guvernul României face un nou pas în direcția reformării cheltuielilor bugetare și propune ca sporul pentru condiții periculoase sau vătămătoare să fie plafonat. Măsura vine în contextul presiunilor tot mai mari pentru sustenabilitatea finanțelor publice și se regăsește într-un proiect de Ordonanță de Urgență publicat joi de Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale. Sporul […]
Val nou de concedieri la un furnizor de componente auto de top din România
Companii
Val nou de concedieri la un furnizor de componente auto de top din România
Un producător de componente auto, furnizor pentru constructori precum Tesla, Porsche și Mercedes-Benz, anunță noi concedieri, pe fondul presiunilor economice din sectorul auto global. Decizia vine după ce compania redusese deja masiv numărul de angajați în prima parte a anului, iar dificultățile continuă să afecteze activitatea sa în fabricile de la Brașov și Iași. Preh […]
Robotul biped minuscul „Zippy” redefineşte mobilitatea autonomă
Robotul biped minuscul „Zippy” redefineşte mobilitatea autonomă
Zippy, robotul biped de doar 4 cm, redefineşte regulile mobilităţii şi deschide o nouă eră a explorării autonome. Creat de inginerii de la Carnegie Mellon University, acest „minion” al roboticii demonstrează că dimensiunile reduse şi simplitatea mecanică pot bate recorduri şi pot schimba radical modul în care ne raportăm la spaţii inaccesibile, de la zone […]
OpenAI retrage comunicarea despre parteneriatul cu Jony Ive din cauza unei dispute legate de brand
Tehnologie
OpenAI retrage comunicarea despre parteneriatul cu Jony Ive din cauza unei dispute legate de brand
La doar câteva săptămâni după ce OpenAI anunța triumfător un parteneriat spectaculos cu celebrul designer Apple, Jony Ive, compania a șters orice urmă a colaborării de pe site și rețelele sociale. În spatele acestei decizii bruște stă un proces de încălcare a mărcii înregistrate, intentat de o altă firmă tech. De la prietenie în lumina […]
Investitorii europeni care spuneau că industria de armament e „lipsită de etică” se întrec acum să cumpere rachete
Investitorii europeni care spuneau că industria de armament e „lipsită de etică” se întrec acum să cumpere rachete
Dogma ESG, adică „o guvernanță ecologică, socială și corporativă”, a încurajat mulți investitori în ultima decadă să considere că sprijinirea industriei de apărare este lipsită de etică. Majoritatea acestora nu mai prididesc acum să cumpere rachete. Creșterea cheltuielilor NATO pentru securitate transformă un sector odinioară marginalizat în marele favorit al pieței de capital, se arată […]
Ce s-a întâmplat cu averea lui Elon Musk după lansarea serviciului de robotaxi Tesla
Ce s-a întâmplat cu averea lui Elon Musk după lansarea serviciului de robotaxi Tesla
Lansarea serviciului de robotaxi Tesla în SUA a propulsat atât acțiunile companiei, cât și veniturile lui Elon Musk, a cărui avere a înregistrat o creștere spectaculoasă. Entuziasmul de pe bursă este evident, însă analiștii atrag atenția asupra riscurilor tehnologice și regulatorii care planează asupra acestui model de business aflat încă în stadiu experimental. Averea lui […]