Contractele cu statul acordate în Rusia dezvăluie cum asociații propagandistului lui Putin transformă conexiunile politice în miliarde.
Margarita Zhitnitskaia, producătoarea programelor lui Vladimir Soloviov și fondatoarea holdingului M-Production, alături de fostul director comercial Vardan Akhnazarov, au devenit actori de prim-plan în afaceri ce implică contracte guvernamentale, armata și Căile Ferate Ruse. Sistemele de raportare financiară arată că cei doi au construit rapid punți între mass-media, business și stat, consolidând o rețea în care propaganda și banii publici se intersectează, scrie The Moscow Times.
Akhnazarov a intrat în atenția pieței prin compania „RBE” (Russian Business Estate), unde deține aproape 30% din acțiuni. După moartea liderului Wagner, Evgheni Prigojin, compania a primit contracte directe de la Ministerul Apărării, dar și sedii ale grupării din apropierea Moscovei și Sankt Petersburgului. RBE a început să aprovizioneze spitale din Moscova și Căile Ferate Ruse, transformându-se într-un furnizor indispensabil. În 2024, veniturile companiei au urcat la 77 miliarde de ruble, iar profitul net a fost de 5,5 miliarde de ruble. În prezent, peste 15.000 de angajați lucrează în structurile RBE din toată Rusia.
Zhitnitskaya, asociată apropiată a lui Akhnazarov, este implicată și în holdingul FinansByuro din Karelia, specializat în extracția de granit și piatră concasată. În 2024, cifra de afaceri a holdingului a fost de 1,5 miliarde de ruble, cu un profit net de 120 milioane. Un client strategic al companiei este Căile Ferate Ruse, instituție care alimentează o parte considerabilă din veniturile firmei. FinansByuro aparține RNM Group, unde 24% este deținut de Zhitnitskaya și Akhnazarov.
Înainte de afacerile cu armata, Zhitnitskaya și Akhnazarov și-au consolidat poziția în Moscova. În 2023, M-Production, compania condusă de Zhitnitskaya, a câștigat 67 de contracte guvernamentale cu departamente din capitală, inclusiv TV Center JSC. Suma totală a contractelor a fost de 1,4 miliarde de ruble. Această serie de achiziții a întărit poziția lor pe piața media și le-a oferit resurse pentru extindere.
Cei doi au administrat anterior compania „AKP Stroy-invest”. Cu doar 12 angajați și un capital social modest, de 10.000 de ruble, firma a atras atenția în 2020, când a primit contracte pentru lucrări de modernizare din partea autorităților din Moscova, în valoare de 3,8 miliarde de ruble. Dimensiunea contractelor raportată la structura companiei a stârnit controverse la acea vreme, însă activitatea a continuat fără obstacole majore.
Avantajele personale obținute de Soloviov
Vladimir Soloviov, vocea de bază a propagandei Kremlinului, a beneficiat și el de sprijin din partea autorităților. În anii 2000, primăria Moscovei i-a oferit un apartament de elită pe Garden Ring, cu o suprafață între 170 și 200 de metri pătrați. Deși locuința era înregistrată ca apartament oficial, aceasta a fost ulterior privatizată.
Soloviov este considerat unul dintre principalii promotori ai politicilor președintelui Vladimir Putin. În emisiunile sale, difuzate atât pe televiziunea de stat, cât și pe platforme online, el susține constant acțiunile Kremlinului, justifică invazia din Ucraina și atacă vocile critice din Rusia și din străinătate. Discursul său, adesea agresiv, pune accent pe demonizarea Occidentului și pe glorificarea armatei ruse. Criticii îl descriu drept „megafonul propagandei ruse”, iar ascensiunea financiară a apropiaților săi pare să confirme legătura strânsă dintre rolul său mediatic și beneficiile economice care se conturează în jurul său.
Povestea acestor contracte arată cum cercul din jurul lui Soloviov a trecut dincolo de televiziune, intrând în afaceri grele cu statul rus. De la producția programelor de propagandă la furnizarea de alimente pentru armată și piatră pentru infrastructură, Zhitnitskaia și Akhnazarov au reușit să construiască o rețea ce îmbină influența mediatică cu profitul generat de contracte guvernamentale.