În ultima perioadă, semnalele GPS din Europa sunt constant afectate de bruiajul Rusiei, iar avioanele și navele se confruntă cu deviații și semnale false. Aceste interferențe obligă echipajele să apeleze la metode tradiționale de navigație. Fenomenul s-a intensificat după 2022, pe fondul conflictului din Ucraina, și amenință atât siguranța transportului civil, cât și eficiența operațiunilor militare din regiune.
Un avion care o transporta pe Ursula von der Leyen a întâmpinat probleme majore de navigație. GPS-ul a fost bruiat, iar piloții au fost nevoiți să aterizeze la Plovdiv, în Bulgaria, folosind hărți de hârtie. Incidentul a fost confirmat de Comisia Europeană, care a explicat că interferențele au deviat ruta aeronavei. Întrebarea dacă avionul a fost țintit deliberat a primit răspuns indirect. „Această întrebare este mai bine adresată rușilor”, a declarat purtătoarea de cuvânt Arianna Podesta.
De la invazia rusă în Ucraina, începută în 2022, bruiajul GPS a afectat întinse zone din Europa, Ucraina și Rusia. Efectele sunt vizibile atât asupra armelor ghidate prin satelit, cât și asupra navigației civile. Avioane, drone și rachete ghidate au suferit dereglări semnificative.
Sateliții GPS transmit date de poziție și timp prin unde slabe emise din orbită. Receptoarele din automobile, avioane sau arme decodează aceste semnale pentru a stabili poziția. Un emițător aflat la sol poate bruia semnalul cu ușurință. Tot ce trebuie să facă este să transmită o undă mai puternică pe aceeași frecvență, blocând receptorul. În război, o astfel de metodă poate prăbuși drone, poate devia avioane și poate transforma arme inteligente în arme ineficiente.
„Munitiile de precizie sunt grav afectate. Bomboanele inteligente devin oarbe prin bruiaj sau spoofing GPS. Dronele mici se confruntă constant cu aceste probleme”, a explicat, pentru Financial Times, Todd Humphreys, profesor de inginerie aerospațială la Universitatea din Texas.
El a adăugat: „Există multe metode alternative de navigație, dar niciuna nu este atât de ieftină, disponibilă global și completă ca GPS/GNSS.”
Piețele financiare, rețelele electrice și telecomunicațiile se bazează pe sincronizarea GPS. Orice întrerupere poate afecta aceste sisteme critice. Perturbările de mare amploare creează probleme de la naveta zilnică până la securitatea națională.
Avionul privat care o transporta pe von der Leyen a raportat interferențe în apropiere de aeroportul Plovdiv pe 31 august. Rusia a negat implicarea. Totuși, hărțile de interferență realizate de GPSJam.org arată Bulgaria și Marea Neagră ca zone intens bruiate. Deși GPS-ul aeronavei nu funcționa corect, sistemul ADS-B a continuat să transmită poziția avionului în timp real.
„Este neobișnuit și nu am o explicație clară pentru asta”, a spus Tom Withington, expert în război electronic la Royal United Services Institute.
Înregistrările radio arată cum piloții au raportat „o problemă cu scannerul GPS” și au apelat la o procedură neconvențională pentru aterizare. Humphreys a subliniat că, dacă piloții au deviat din cauza bruiajului, ambele receptoare GPS ale avionului au fost afectate.
Atât Rusia, cât și Ucraina utilizează arme electronice pentru a contracara dronele și armele de precizie ale adversarului. Un oficial militar britanic a descris Ucraina drept „o mare de bruiaj electronic”. Fenomenul s-a extins și în afara granițelor, afectând Europa de Est și regiunea Baltică. În 2024, două avioane Finnair au fost obligate să revină la Helsinki din cauza bruiajului intens. În regiunea Mării Negre, inclusiv în cazul avionului Ursulei von der Leyen, bruiajul pare să provină din Crimeea ocupată de Rusia.
Rusia dispune de o gamă variată de echipamente. Antenele Tobol pot bruia semnale pe distanțe mari, în timp ce vehiculele Zhitel sau Krasukha protejează unitățile de infanterie. Erik Kannike, strateg la compania estoniană SensusQ, a declarat că sistemul Tobol poate viza un singur uplink satelitar fără a perturba restul regiunii.
În Orientul Mijlociu au fost raportate aproximativ 50.000 de atacuri de tip spoofing asupra aeroporturilor în 2024. Acestea au determinat aeronavele să își citească eronat poziția. Potrivit unui studiu co-autor de Humphreys, atacurile au provenit din baza Ein Shemer din nordul Israelului.
Arme americane furnizate Ucrainei, precum rachetele Himars sau obuzele Excalibur, au încetat să mai funcționeze corect din cauza bruiajului rusesc.
„Practic nu mai există GPS. Pe câmpul de luptă, ca instrument de navigație de încredere, GPS-ul a dispărut”, a declarat Andriy Zvirko, strateg la Sine Engineering, companie ucraineană de comunicații și navigație pentru drone.
NATO păstrează frecvența GPS criptată, rezistentă la bruiaj, pentru a evita scurgerile către Rusia. Avioanele civile nu au acces la ea. Chiar și aceste semnale criptate pot fi afectate de sisteme avansate.
Războiul electronic obligă ambele tabere să inoveze rapid. Sunt folosite antene adaptive, schimbări de frecvență și sisteme hibride de ghidaj. Printre acestea se află giroscoape moderne, navigație inerțială și ghidaj optic bazat pe hărți 3D.
Humphreys a explicat: „După ani de cercetări, nimeni nu a găsit un înlocuitor pentru GPS care să fie ieftin, accesibil global și rezistent la bruiaj și spoofing.”
Cele mai promițătoare soluții ar putea veni din constelațiile de sateliți cu orbită joasă, precum Starlink, Kuiper sau Xona.
Ținte directe sau bruiaj generalizat?
Oficiali NATO au raportat și alte incidente, inclusiv zboruri ale miniștrilor apărării din Marea Britanie și Germania afectate de bruiaj în apropiere de Rusia. Specialiștii afirmă că bruiajul GPS nu poate viza un singur avion. „Spot jamming” afectează anumite frecvențe într-o zonă, în timp ce „barrage jamming” blochează un spectru mai larg.
Există și spoofing, care trimite semnale false pentru a induce în eroare receptorii. „Acestea pot duce la rezultate extrem de periculoase”, a avertizat un oficial militar NATO. Exemplele includ accidentul petrolierului Front Eagle în Strâmtoarea Hormuz, unde semnalele GPS au fost manipulate. Withington a conchis simplu: „Ar trebui să ai mereu o hartă în mașină.”