Deși mașinile electrice sunt tot mai prezente la nivel global, mulți români ezită să facă tranziția de la motoarele termice clasice.
Prețul ridicat, infrastructura de încărcare insuficientă și autonomia limitată sunt principalele motive care îi fac pe cumpărători să amâne achiziția unui automobil electric.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/05/Dacia-Spring.jpg)
Foto: Dacia
Uniunea Europeană plănuiește să interzică vânzarea mașinilor noi pe benzină și motorină după 2035, În acest sens, guvernele oferă diverse stimulente financiare destul de consistente pentru a încuraja tranziția către vehicule electrice (EV). Cu toate acestea, interesul șoferilor din România pentru automobilele cu emisii zero continuă să fie redus, potrivit unei analize realizată de compania de date auto CarVertical.
Concret, aproape jumătate dintre români nu ar lua momentan în considerare achiziționarea unei mașini electrice. Planul Uniunii Europene este acela de a interzice, din 2035, vânzările de vehicule noi pe combustibili fosili. Cu toate acestea, aproape jumătate dintre șoferii români nu se grăbesc să treacă la propulsia electrică, preferând în continuare benzina și motorina.
Când li s-a cerut să-și exprime preferința pentru tipul de motor, 45,9% au ales motoarele diesel, 35,9% pe cele pe benzină și 13,2% hibride. În schimb, doar 5% au optat pentru propulsia electrică. În total, 45,6% dintre români nu ar cumpăra acum un vehicul electric. De asemenea, 14,4% s-ar gândi să facă acest pas, iar 40% ezită, dar s-ar putea orienta spre electric în viitor.
Dintre cei care ar lua în considerare o mașină electrică, 42,4% apreciază costurile mai mici de întreținere. Asta, deoarece EV-urile au mai puține piese mobile.
Totodată, 28,5% sunt atrași de taxele reduse din România, unde electricele sunt scutite de taxa de înmatriculare și de taxa anuală de drum (rovinieta). În plus, 12,1% se gândesc la subvențiile guvernamentale, care pot ajunge până la 7.500 de euro. În sfârșit, 13,2% aleg mașinile cu emisii zero din motive ecologice.
În orașele cu zone cu emisii reduse, deținerea unui vehicul electric devine mai mult o necesitate decât o opțiune stilistică. Scopul este acela de a evita amenzile, taxele ridicate sau restricțiile, ceea ce indică o tendință de adaptare la reglementările urbane.
Vânzările de EV-uri au scăzut în Europa de Vest după eliminarea subvențiilor în țări precum Suedia (2022) și Germania (2023). În SUA, politicile favorabile sub administrația Trump, inclusiv creditele fiscale federale și finanțarea infrastructurii, au fost reduse sau revocate. Asta a încetinit procesul de tranziție către electromobilitate, generând incertitudine în industrie.
În schimb, România a majorat în 2025 subvențiile, avantajele fiscale și sprijinul pentru infrastructură. Practic, țara noastră se situează pe primul loc în CEE la rata de adoptare a vehiculelor electrice.
Principala barieră o reprezintă prețul ridicat al mașinilor pe baterii, menționat de 35,4% dintre respondenți. Alte motive includ autonomia redusă (23,9%), infrastructura insuficientă de încărcare (25,3%) și valoarea scăzută la revânzare (8%).
În acest an, mai mulți producători auto au anunțat restructurări masive și, totodată, închiderea unor unități de producție pentru a reduce costurile. Grupul Stellantis a concediat temporar 900 de angajați în SUA și a oprit producția în Mexic și în Canada.
General Motors a anunțat peste 3.000 de concedieri, în timp ce Nissan plănuiește să închidă șapte fabrici și să elimine 10.000 de locuri de muncă. Porsche, Volvo și Volkswagen au anunțat la rându-le reduceri de personal, reflectând o restructurare la nivel de sector.