Prima pagină » Liderii auto europeni promit investiții masive în UE. Ce condiție pun?

Liderii auto europeni promit investiții masive în UE. Ce condiție pun?

ANALIZĂ
Liderii auto europeni promit investiții masive în UE. Ce condiție pun?
Foto: Freepik

Liderii marilor producători auto europeni afirmă că sunt pregătiți să crească semnificativ investițiile în Europa.

Principala condiție pusă de aceștia este ca Uniunea Europeană să relaxeze interdicția privind motoarele termice din 2035. Giganții auto din Europa susțin că, fără această schimbare, industria riscă să piardă competitivitatea în fața Statelor Unite și a Chinei.

Liderii auto europeni, dispuși să pompeze miliarde € în economie. Ce cer în schimb de la UE?

Liderii auto europeni promit investiții masive în UE. Ce condiție pun?

Foto: Stellantis

Directorul general al Stellantis, Antonio Filosa, a declarat că grupul pe care îl conduce ar fi dispus să-și majoreze semnificativ investițiile în Europa. Condiția pusă este aceea ca Uniunea Europeană să-și reconsidere planul de interzicere a motoarelor pe benzină și motorină începând cu 2035, potrivit Financial Times.

Filosa a cerut oficialilor de la Bruxelles să urmeze exemplul Statelor Unite și să redea consumatorilor „libertatea de a alege ce tip de mașină vor să cumpere”. Ola Källenius, director general Mercedes-Benz, a avertizat că Executivul european ar putea comite „o greșeală catastrofală” dacă va continua să impună restricții și va obliga producătorii să vândă doar vehicule electrice.

Președinte al Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA), Källenius consideră că o astfel de politică riscă să reducă și mai mult dimensiunea pieței auto europene. Menținerea restricțiilor impuse motorizărilor termice vor afecta piața continentală, care este deja slăbită de scăderea cererii și de costurile ridicate.

Investiții record în SUA pentru contracararea noilor tarife vamale

Liderii auto europeni promit investiții masive în UE. Ce condiție pun?

Foto: Stellantis

Spre deosebire de China și SUA, industria auto din Europa nu și-a revenit complet după pandemia de Covid-19. Gigantul Stellantis a suspendat temporar producția în mai multe fabrici din Europa în octombrie, invocând cererea scăzută pentru vehicule noi.

„Dacă reglementările se vor schimba într-un mod rațional și rapid, vom multiplica investițiile în Europa. Exemplul Statelor Unite arată clar că, atunci când este redată libertatea de alegere cumpărătorilor, producătorii auto observă o creștere reală a pieței”, a subliniat Antonio Filosa.

Sub administrația Trump, SUA au renunțat la stimulentele pentru achiziția de vehicule electrice. De asemenea, au propus și relaxarea normelor privind emisiile de CO2.

În acest context, Stellantis a anunțat investiții record de 13 miliarde de dolari în următorii patru ani în SUA. Acestea sunt menite să contracareze noile tarife și să stimuleze vânzările de modele pe benzină și hibride. Europenii consideră că aceste motorizări sunt mai profitabile decât cele 100% electrice.

Europa, în urmă la investiții și competitivitate

În schimb, în Europa, investițiile Stellantis sunt mult mai modeste. Principala cauză o reprezintă costurile ridicate de producție, salariile mari și cererea internă în scădere. Săptămâna aceasta, gigantul auto cu sediul la Amsterdam a anunțat investiții totale de aproximativ 2 miliarde de euro în Franța în 2025 și o sumă similară în Italia.

Vânzările de automobile în Europa sunt în prezent cu aproximativ 3 milioane de unități sub nivelul de dinainte de pandemie. Acest declin este echivalent cu închiderea a zece fabrici auto de dimensiuni medii, așa cum a precizat Filosa.

Totodată, directorii marilor constructori europeni avertizează că recentele blocaje de aprovizionare au demonstrat fragilitatea lanțurilor industriale din Europa. Aceștia se referă în primul rând la criza semiconductorilor de la compania olandeză Nexperia și restricțiile impuse de China exporturilor de pământuri rare.

„Vom continua să traversăm crize similare dacă nu reușim să ne construim propria autonomie industrială”, a avertizat șeful Stellantis.

Volkswagen și alți producători ar putea fi nevoiți să reducă activitatea în unele fabrici sau chiar să suspende producția. Motivul îl reprezintă întârzierile în livrarea de cipuri, care sunt legate de disputa privind controlul chinez asupra companiei Nexperia.

Deși autoritățile de la Beijing au permis recent exportul unei părți din producția companiei, există îngrijorări în Europa. Industria auto de pe Bătrânul Continent se teme că aprobările vor fi lente și că vor necesita transmiterea unor informații sensibile către China.

Bruxelles-ul dă semne de flexibilitate

Uniunea Europeană a făcut deja un pas spre relaxare, oferind producătorilor auto o perioadă de tranziție de trei ani pentru atingerea țintelor de emisii din 2025. În plus, Comisia Europeană intenționează să revizuiască în decembrie planul privind interdicția totală a motoarelor termice din 2035.

Totuși, liderii industriei consideră că aceste măsuri nu sunt suficiente. Și dacă reglementările ar fi relaxate, schimbările ar veni prea târziu pentru ca Europa să poată concura de la egal la egal cu giganții auto din SUA și China.

Noul director general al Renault, François Provost, a cerut o simplificare urgentă a „tsunami-ului de reglementări” venite de la Bruxelles. Potrivit acestuia, normele actuale au transformat vehiculele europene în produse tot mai grele, complicate și costisitoare. În aceste condiții, ele s-au îndepărtat de obiectivul principal, și anume de a fi accesibile și eficiente energetic.

Alte articole importante
Elon Musk, aproape să devină primul trilionar din istorie. Averea lui ajunge la 750 miliarde dolari
Elon Musk, aproape să devină primul trilionar din istorie. Averea lui ajunge la 750 miliarde dolari
Averea lui Elon Musk a urcat spectaculos, până aproape de 750 de miliarde de dolari, după ce o instanță americană a restabilit pachetul său salarial uriaș de la Tesla. Decizia, combinată cu evaluările în creștere ale SpaceX și xAI, îl apropie pe Musk de un prag istoric. Ar putea deveni primul trilionar al lumii. Victorie […]
Moneda viitorului în Europa: euro digital. Când intră în circulație moneda electronică
Moneda viitorului în Europa: euro digital. Când intră în circulație moneda electronică
Uniunea Europeană face pași concreți spre lansarea euro digital, moneda electronică emisă de Banca Centrală Europeană. Consiliul UE a stabilit recent modul de funcționare, iar primele teste ar putea începe din 2027. Lansarea efectivă depinde însă de o decizie politică sensibilă, legată de confidențialitate și control. Ce este euro digital Euro digital este o versiune […]
Piața muncii în 2025: ce joburi caută românii și ce salarii se oferă
Companii
Piața muncii în 2025: ce joburi caută românii și ce salarii se oferă
Un top realizat de o platformă de recrutare din România arată ce joburi au căutat românii în 2025. Piața muncii a avut un lider clar: jobul de șofer. Potrivit datelor centralizate de eJobs, această meserie a generat peste 1,35 milioane de căutări în acest an, mai mult decât orice altă poziție. Cu toate acestea, interesul […]
ANALIZĂ
Ce se schimbă de la 1 ianuarie 2026 pentru investitorii români pe piața de capital
Ce se schimbă de la 1 ianuarie 2026 pentru investitorii români pe piața de capital
Impozitul pe dividende va crește la 16% începând de la 1 ianuarie 2026, iar investitorii români care tranzacționează pe piața de capital se vor confrunta cu un regim fiscal complex, în funcție de tipul de intermediar utilizat. Legea 239/2025, care introduce al doilea pachet de măsuri fiscale al guvernului Bolojan, a fost publicată în Monitorul […]
OpenAI introduce noi setări ale nivelului de entuziasm al ChatGPT 
Tehnologie
OpenAI introduce noi setări ale nivelului de entuziasm al ChatGPT 
Noile setări permit utilizatorilor să ajusteze tonul, expresivitatea și utilizarea emoji-urilor, transferând responsabilitatea alegerii stilului de interacțiune către utilizatori OpenAI a anunțat lansarea unei funcții care permite utilizatorilor să ajusteze direct nivelul de entuziasm al ChatGPT, inclusiv gradul de căldură, expresivitatea și utilizarea emoji-urilor, într-o mișcare care transferă controlul asupra personalității asistentului AI către utilizatori […]
DECLARAȚII EXCLUSIVE
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu: IMM-urile și antreprenoriatul feminin au nevoie de acces la expertiză și informație, nu doar la capital
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu: IMM-urile și antreprenoriatul feminin au nevoie de acces la expertiză și informație, nu doar la capital
România rămâne o economie cu potențial semnificativ de creștere, însă una în care antreprenorii locali, în special IMM-urile și inițiativele antreprenoriale ale femeilor, continuă să se confrunte cu un deficit major de acces la expertiză și informație, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, în cadrul evenimentului organizat de Asociația Women for a Better Society […]