Prima pagină » Liderii auto europeni promit investiții masive în UE. Ce condiție pun?

Liderii auto europeni promit investiții masive în UE. Ce condiție pun?

ANALIZĂ
Liderii auto europeni promit investiții masive în UE. Ce condiție pun?
Foto: Freepik

Liderii marilor producători auto europeni afirmă că sunt pregătiți să crească semnificativ investițiile în Europa.

Principala condiție pusă de aceștia este ca Uniunea Europeană să relaxeze interdicția privind motoarele termice din 2035. Giganții auto din Europa susțin că, fără această schimbare, industria riscă să piardă competitivitatea în fața Statelor Unite și a Chinei.

Liderii auto europeni, dispuși să pompeze miliarde € în economie. Ce cer în schimb de la UE?

Liderii auto europeni promit investiții masive în UE. Ce condiție pun?

Foto: Stellantis

Directorul general al Stellantis, Antonio Filosa, a declarat că grupul pe care îl conduce ar fi dispus să-și majoreze semnificativ investițiile în Europa. Condiția pusă este aceea ca Uniunea Europeană să-și reconsidere planul de interzicere a motoarelor pe benzină și motorină începând cu 2035. Potrivit Financial Times,

Filosa a cerut oficialilor de la Bruxelles să urmeze exemplul Statelor Unite și să redea consumatorilor „libertatea de a alege ce tip de mașină vor să cumpere”. Ola Källenius, director general Mercedes-Benz, a avertizat că Executivul european ar putea comite „o greșeală catastrofală” dacă va continua să impună restricții și va obliga producătorii să vândă doar vehicule electrice.

Președinte al Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA), Källenius consideră că o astfel de politică riscă să reducă și mai mult dimensiunea pieței auto europene. Menținerea restricțiilor impuse motorizărilor termice vor afecta piața continentală, care este deja slăbită de scăderea cererii și de costurile ridicate.

Investiții record în SUA pentru contracararea noilor tarife vamale

Liderii auto europeni promit investiții masive în UE. Ce condiție pun?

Foto: Stellantis

Spre deosebire de China și SUA, industria auto din Europa nu și-a revenit complet după pandemia de Covid-19. Gigantul Stellantis a suspendat temporar producția în mai multe fabrici din Europa în octombrie, invocând cererea scăzută pentru vehicule noi.

„Dacă reglementările se vor schimba într-un mod rațional și rapid, vom multiplica investițiile în Europa. Exemplul Statelor Unite arată clar că, atunci când este redată libertatea de alegere cumpărătorilor, producătorii auto observă o creștere reală a pieței”, a subliniat Antonio Filosa.

Sub administrația Trump, SUA au renunțat la stimulentele pentru achiziția de vehicule electrice. De asemenea, au propus și relaxarea normelor privind emisiile de CO2.

În acest context, Stellantis a anunțat investiții record de 13 miliarde de dolari în următorii patru ani în SUA. Acestea sunt menite să contracareze noile tarife și să stimuleze vânzările de modele pe benzină și hibride. Europenii consideră că aceste motorizări sunt mai profitabile decât cele 100% electrice.

Europa, în urmă la investiții și competitivitate

În schimb, în Europa, investițiile Stellantis sunt mult mai modeste. Principala cauză o reprezintă costurile ridicate de producție, salariile mari și cererea internă în scădere. Săptămâna aceasta, gigantul auto cu sediul la Amsterdam a anunțat investiții totale de aproximativ 2 miliarde de euro în Franța în 2025 și o sumă similară în Italia.

Vânzările de automobile în Europa sunt în prezent cu aproximativ 3 milioane de unități sub nivelul de dinainte de pandemie. Acest declin este echivalent cu închiderea a zece fabrici auto de dimensiuni medii, așa cum a precizat Filosa.

Totodată, directorii marilor constructori europeni avertizează că recentele blocaje de aprovizionare au demonstrat fragilitatea lanțurilor industriale din Europa. Aceștia se referă în primul rând la criza semiconductorilor de la compania olandeză Nexperia și restricțiile impuse de China exporturilor de pământuri rare.

„Vom continua să traversăm crize similare dacă nu reușim să ne construim propria autonomie industrială”, a avertizat șeful Stellantis.

Volkswagen și alți producători ar putea fi nevoiți să reducă activitatea în unele fabrici sau chiar să suspende producția. Motivul îl reprezintă întârzierile în livrarea de cipuri, care sunt legate de disputa privind controlul chinez asupra companiei Nexperia.

Deși autoritățile de la Beijing au permis recent exportul unei părți din producția companiei, există îngrijorări în Europa. Industria auto de pe Bătrânul Continent se teme că aprobările vor fi lente și că vor necesita transmiterea unor informații sensibile către China.

Bruxelles-ul dă semne de flexibilitate

Uniunea Europeană a făcut deja un pas spre relaxare, oferind producătorilor auto o perioadă de tranziție de trei ani pentru atingerea țintelor de emisii din 2025. În plus, Comisia Europeană intenționează să revizuiască în decembrie planul privind interdicția totală a motoarelor termice din 2035.

Totuși, liderii industriei consideră că aceste măsuri nu sunt suficiente. Și dacă reglementările ar fi relaxate, schimbările ar veni prea târziu pentru ca Europa să poată concura de la egal la egal cu giganții auto din SUA și China.

Noul director general al Renault, François Provost, a cerut o simplificare urgentă a „tsunami-ului de reglementări” venite de la Bruxelles. Potrivit acestuia, normele actuale au transformat vehiculele europene în produse tot mai grele, complicate și costisitoare. În aceste condiții, ele s-au îndepărtat de obiectivul principal, și anume de a fi accesibile și eficiente energetic.

Alte articole importante
Cea mai izolată cazare din lume: cabina plutitoare din Groenlanda, unde stai printre ghețari
Cea mai izolată cazare din lume: cabina plutitoare din Groenlanda, unde stai printre ghețari
La mii de kilometri de civilizație, într-un golf înghețat din estul Groenlandei, există cea mai izolată cazare din lume. O cabană plutitoare, cu o singură cameră. Este un loc unde singurul semn de viață e un telefon prin satelit. Cei mai mulți aleg această cazare pentru a se reconecta cu ei înșiși.  Cea mai izolată […]
4 din 10 companii românești nu folosesc deloc inteligența artificială
Companii
4 din 10 companii românești nu folosesc deloc inteligența artificială
Deși inteligența artificială transformă rapid economia globală, majoritatea companiilor din România rămân la început de drum în procesul de adoptare. Un studiu realizat de Rogalski Damaschin și Reveal Marketing Research arată că aproape jumătate dintre firmele românești nu au implementat deloc soluții bazate pe AI. Liderii de afaceri manifestă, în general, prudență sau chiar rezistență […]
Idei de la Bill Gates despre tehnologia climatică: inovație reală versus obiective pe termen scurt
Idei de la Bill Gates despre tehnologia climatică: inovație reală versus obiective pe termen scurt
Bill Gates avertizează că obiectivele climatice imediate au captat prea mult atenția decidenților la nivel global și că asta îi poate distrage de la inovația reală și profundă, care este, de fapt, o gândire strategică pe termen lung. Energia și industria grea sunt, în opinia lui Gates, sectoare critice, în care inovarea este esențială. Totodată, […]
Acord uriaș în industria EV: Samsung va furniza baterii pentru Tesla
Companii
Acord uriaș în industria EV: Samsung va furniza baterii pentru Tesla
Samsung poartă negocieri cu Tesla pentru furnizarea de baterii pentru vehiculele electrice, într-un contract de 2,11 miliarde de dolari. Această colaborare ar putea consolida poziția celor două companii pe segmentul EV-urilor, răspunzând cererii tot mai mari de baterii performante. Samsung negociază cu Tesla un contract de 2,11 miliarde $ pentru baterii EV Samsung SDI, divizia […]
Programul Rabla 2025 pentru persoane fizice se reia pe 6 noiembrie
Companii
Programul Rabla 2025 pentru persoane fizice se reia pe 6 noiembrie
Joi, 6 noiembrie, debutează o nouă sesiune a programului Rabla 2025 pentru persoanele fizice, prin care se înnoiește parcul auto național. Autoritățile promit o procedură simplificată și fonduri consistente, menite să stimuleze achiziția de vehicule noi, inclusiv electrice și hibride. Joi se reia Rabla 2025 pentru persoane fizice: până la 18.500 de lei pentru o […]
Haos în America: cel mai lung shutdown din istoria SUA testează economia țării și răbdarea tuturor
Haos în America: cel mai lung shutdown din istoria SUA testează economia țării și răbdarea tuturor
Shutdown-ul federal al Statelor Unite, ajuns în cea de-a 36-a zi, afectează creșterea economiei americane, traficul aerian și programele sociale. Economiștii avertizează că shutdown-ul poate lăsa cicatrici permanente. Biroul de Buget al Congresului estimează o scădere a creșterii PIB cu 2 puncte procentuale. Chiar cu o reluare rapidă, economia ar pierde miliarde de dolari din […]