Prima pagină » Donald Trump respinge ideea ca SUA să aloce 5% din PIB pentru apărare

Donald Trump respinge ideea ca SUA să aloce 5% din PIB pentru apărare

Donald Trump respinge ideea ca SUA să aloce 5% din PIB pentru apărare
sursă foto: Shutterstock

Președintele american Donald Trump spune că cerința ca țările membre NATO să cheltuiască echivalentul a 5% din PIB-ul lor pentru apărare nu ar trebui să se aplice Statelor Unite.

Într-un moment în care cheltuielile pentru apărare revin în centrul atenției liderilor occidentali, o propunere de majorare a bugetelor militare agită spiritele în rândul membrilor NATO.

Trump nu este de acord ca SUA să aloce 5% din PIB pentru apărare

Donald Trump și-a argumentat afirmația prin faptul că SUA au suportat deja un efort disproporționat de-a lungul anilor. „Cred că ele ar trebui să facă acest lucru. Nu cred că noi ar trebui să o facem”, a declarat șeful de la Casa Albă în fața jurnaliștilor, comentând ideea promovată de noul secretar general al NATO, Mark Rutte, transmite agenția de presă EFE.

Această poziție vine după ce premierul Spaniei, Pedro Sanchez, a calificat propunerea drept „nerezonabilă și contraproductivă”, reflectând reticențele unor state europene față de o eventuală nouă obligație bugetară.

La rândul său, ministrul spaniol al Apărării, Margarita Robles, a declarat că, deși Spania rămâne angajată față de NATO, dorește să fie exceptată de la aplicarea acestei ținte în cazul în care va fi oficializată la summitul alianței programat pentru săptămâna viitoare.

Cât ar însemna pentru SUA cheltuieli de 5% din PIB pentru apărare

Contextul acestor declarații este o nouă solicitare formulată de Trump către aliații europeni de a-și majora contribuțiile la industria de apărare până la 5% din PIB, un prag mult peste actualul angajament de 2%, pe care doar nouă dintre cele 32 de state membre ale Alianței Nord-Atlantice l-au îndeplinit, potrivit Politico.

În urma acestor presiuni, Mark Rutte, recent numit în fruntea NATO, a propus ca ținta de 5% să fie împărțită în două componente. Una de 3,5% din PIB să fie dedicată bugetului militar, iar restul de 1,5% să acopere investiții esențiale precum infrastructura, securitatea cibernetică sau logistica necesară în cazul unui conflict major. Propunerea va fi discutată și posibil votată în cadrul summit-ului NATO, care va avea loc săptămâna viitoare, la Haga. Atingerea acestui obiectiv ar însemna pentru SUA un buget de apărare de circa 1,4 trilioane de dolari.

Summit-ul va avea loc într-o perioadă marcată de tensiuni globale, de nevoia de întărire a flancului estic al Alianței și de susținere a Ucrainei, precum și de îngrijorările unor state europene privind sustenabilitatea unor astfel de niveluri de cheltuieli militare pe termen lung.

Alte articole importante
Ciocolata românească „cucerește” Italia: Sphera investește 600.000 € în primul Cioccolatitaliani
Ciocolata românească „cucerește” Italia: Sphera investește 600.000 € în primul Cioccolatitaliani
Sphera Group a deschis prima locație Cioccolatitaliani chiar în inima Italiei. Investiția cu ciocolata românească de 600.000 de euro în stațiunea Riccione marchează începutul unui plan ambițios de extindere în Europa și confirmă apetitul românesc pentru performanță internațională în industria HoReCa. Debut dulce în patria gelateriei: ciocolata românească cucerește Italia cu Cioccolatitaliani Pentru prima dată […]
Fenomenul „low-tech”: De ce Gen Z visează la BlackBerry, viniluri și la camere Polaroid
Tehnologie
Fenomenul „low-tech”: De ce Gen Z visează la BlackBerry, viniluri și la camere Polaroid
Într-o epocă dominată de smartphone-uri ultraperformante și de aplicații AI uluitoare, tinerii din Generația Z redescoperă farmecul unor simboluri de la începutul erei digitale: telefonul BlackBerry, camera Polaroid sau discurile pe vinil. Fenomenul, alimentat de TikTok, ar putea sugera dorința multora de a evada din hiperconectivitatea cotidiană și readuce în discuție relația tot mai complicată […]
Danemarca lansează drone maritime în Marea Baltică, pentru a proteja cablurile submarine de amenințarea Rusiei
Tehnologie
Danemarca lansează drone maritime în Marea Baltică, pentru a proteja cablurile submarine de amenințarea Rusiei
În contextul tensiunilor tot mai accentuate și al riscurilor de atacuri hibride venite din partea Rusiei, Danemarca a decis să implementeze o soluție tehnologică avansată pentru a-și proteja infrastructura subacvatică critică. Astfel, în Marea Baltică au fost desfășurate nave autonome denumite „saildrones”, care vor monitoriza activitatea maritimă și vor contribui la supravegherea sporită a zonei. […]
Stellantis ia în calcul vânzarea Maserati: Viitorul brandului de lux în mijlocul unei restructurări majore
Companii
Stellantis ia în calcul vânzarea Maserati: Viitorul brandului de lux în mijlocul unei restructurări majore
Stellantis, unul dintre cei mai mari producători auto din lume, analizează posibilitatea de a vinde Maserati, brandul său de lux, care se confruntă cu dificultăți financiare, potrivit a două surse apropiate situației. Această decizie face parte dintr-un proces amplu de revizuire a portofoliului extins al companiei, care cuprinde nu mai puțin de 14 mărci, inclusiv […]
Cine va distribui marca Nissan pe piața din România în 2025
Companii
Cine va distribui marca Nissan pe piața din România în 2025
Mărca Nissan va fi distribuită în România de două importante grupuri auto europene. AutoWallis (Ungaria) şi Salvador Caetano (Portugalia) vor prelua importul, distribuţia şi activitatea de service Nissan în România, prin intermediul companiei NSN RO. Cine a preluat în 2025 drepturile de distribuție pentru marca Nissan în România Consiliul Concurenței a aprobat tranzacția prin care […]
Inteligența Artificială zdruncină din temelii industria publicității. Începe era reclamelor pentru Ai, nu pentru oameni
Inteligența Artificială zdruncină din temelii industria publicității. Începe era reclamelor pentru Ai, nu pentru oameni
Pe plajele de la Cannes, între prosecco rece, premii strălucitoare și artificii extravagante, industria publicității își celebrează exuberant trecutul, privind, tot mai îngrijorată, către viitor. Inteligența Artificială zdruncină din temelii industria publicității. La cea de-a 71-a ediție a Festivalului Internațional de Creativitate „Cannes Lions” nu a fost premiat, deocamdată, niciun AI, dar inteligența artificială a […]