Prețul platinei și cel al paladiului au înregistrat creșteri semnificative în această lună, atingând maxime care nu au mai fost văzute de ani buni – platina a urcat la cel mai ridicat nivel din februarie 2021, iar paladiul a atins cel mai înalt preț din noiembrie 2024. Cu toate acestea, analiștii rămân prudenți în privința perspectivelor paladiului, din cauza bazei sale mai restrânse de cerere.
La ora 15:45 GMT miercuri, platina spot se tranzacționa la 1.272,45 dolari pe uncie, marcând un salt de 41% în acest an. Această creștere este alimentată de îngrijorările legate de aprovizionare, interesul reînnoit al investitorilor după evenimentul London Platinum Week din mai, dar și de cererea crescută pentru bijuterii, pe fondul prețurilor ridicate ale aurului care determină consumatorii să caute alternative mai accesibile, explică analiștii.
Paladiul spot, în schimb, era cotat la 1.078,62 dolari pe uncie, cel mai ridicat nivel înregistrat din noiembrie 2024, cu o creștere de 18% în acest an. Totuși, metalul nu a reușit să atingă maximul de 1.244,75 dolari pe uncie înregistrat în octombrie 2024.
„Factorul principal este probabil atracția mai largă de care se bucură platina. Utilizările platinei sunt mult mai diverse, acoperind aplicații industriale, bijuterii și cererea investitorilor,” explică, pentru Reuters, Zain Vawda, analist de piață la MarketPulse by OANDA. „Această diversificare protejează platina de dificultățile cu care se confruntă paladiul, cum ar fi scăderea cererii pe termen lung din sectorul auto tradițional, ca urmare a tranziției către vehicule electrice.”
Paladiul este considerat un „cal cu o singură abilitate”, având aproximativ 90% din cerere concentrată în industria auto, mai exact pentru catalizatoarele mașinilor pe benzină, conform unei note recente a Bank of America.
„Creșterea ratei de penetrare a vehiculelor electrice în China este deosebit de dăunătoare pentru paladiu, deoarece mașinile pe benzină, care necesită paladiu, sunt rapid înlocuite,” adaugă nota.
Tranziția către vehicule electrice va afecta și platina pe termen mediu, însă într-o măsură mai mică.
„Vehiculele comerciale mari vor folosi probabil cantități mai mari de platină în comparație cu paladiul, iar aceste vehicule se vor electrifica mai lent. În plus, economia bazată pe hidrogen va absorbi o parte din platina disponibilă, limitând riscurile de scădere pentru platina față de paladiu,” afirmă Nitesh Shah, strateg în materie de mărfuri la WisdomTree.
Vânzările globale de vehicule electrice cu baterii și hibride plug-in au crescut la 1,5 milioane în aprilie, iar în China s-au majorat cu 32% față de aceeași perioadă a anului trecut, ajungând la 900.000 de unități.
În ceea ce privește platina, aceasta este așteptată să beneficieze de un suport moderat în următoarele șase până la douăsprezece luni, deși potențialul de creștere ar putea fi limitat fără o redresare clară a cererii din sectorul auto sau o accelerare semnificativă a aplicațiilor legate de hidrogen, spune Alexander Zumpfe, trader de metale prețioase la Heraeus Metals Germania.
Cererea pentru bijuterii din platină este probabil să continue să crească, susținută de prețurile ridicate ale aurului, spun analiștii.
„Credem că platina va păstra câștigurile recente și ar putea crește puțin mai mult pe măsură ce aurul și argintul vor continua să se aprecieze. Suntem mai puțin încrezători că paladiul va urca semnificativ până când turbulențele din industria auto nu se vor calma,” adaugă Shah.
Aurul a înregistrat o creștere de 27% în acest an, atingând multiple recorduri istorice, iar argintul a crescut cu 26% în 2025.