Prima pagină » Revoltă în Marea Britanie: Reclamele care jignesc vârstnicii, portretizându-i drept morocănoși și intoleranți, criticate dur de autorități

Revoltă în Marea Britanie: Reclamele care jignesc vârstnicii, portretizându-i drept morocănoși și intoleranți, criticate dur de autorități

Revoltă în Marea Britanie: Reclamele care jignesc vârstnicii, portretizându-i drept morocănoși și intoleranți, criticate dur de autorități
Reclamele care jignesc vârstnicii, portretizându-i drept morocănoși și intoleranți, criticate dur de autorități. Foto: Freepik

Un nou raport al Autorității pentru Standardele în Publicitate (ASA) din Marea Britanie a scos la iveală o problemă delicată și tot mai vizibilă în lumea publicității: portretizarea „ofensatoare” a persoanelor în vârstă în reclame. Studiul arată că multe reclame perpetuează stereotipuri negative, prezentând vârstnicii ca fiind morocănoși, intoleranți, singuri și izolați, iar acest lucru provoacă nemulțumiri și chiar ofensă în rândul publicului.

Reclama controversată care a declanșat dezbaterea

Un exemplu relevant este reclama TV a companiei scoțiene Strathmore Foods, producătorul preparatelor gata de consum McIntosh of Strathmore, disponibile în majoritatea supermarketurilor mari. Spotul prezintă un bărbat în vârstă care se ceartă cu un copil ce îi cere să returneze o minge de fotbal murdară, ajunsă pe mașina sa impecabilă. Mai târziu, bătrânul este surprins mâncând o cină la microunde, râzând în timp ce mingea dezumflată este ținută pe masă cu un cuțit mare de bucătărie.

Această reclamă a fost catalogată de ASA drept o reprezentare „ofensatoare” a persoanelor în vârstă, deoarece întărește stereotipuri negative și sugerează că mulți bătrâni sunt singuri și izolați.

Stereotipurile negative persistă în publicitate

Raportul ASA, consultat de The Guardian, subliniază că multe branduri rămân în urmă când vine vorba de modul în care tratează tema îmbătrânirii în reclame. Mulți vârstnici se simt bombardați cu reclame pentru servicii funerare, cămine de bătrâni sau dispozitive pentru mobilitate, ceea ce contribuie la sentimentul de invizibilitate și marginalizare.

Un sondaj realizat pe 4.000 de adulți din toate grupele de vârstă a arătat că peste o treime consideră că persoanele peste 55 de ani sunt adesea prezentate în mod negativ în reclame. Aproape jumătate au considerat ofensatoare reclamele care îi arată pe vârstnici ca fiind incapabili să înțeleagă sau să folosească tehnologia.

Mai mult, peste 20% dintre respondenți cred că portretizarea îmbătrânirii ca pe o luptă, în special în reclamele de frumusețe, poate avea un impact negativ asupra modului în care persoanele în vârstă se percep pe ele însele și asupra felului în care societatea le tratează.

Reclame analizate și reacțiile publicului

În cadrul focus grupurilor, participanții au vizionat 34 de reclame cu persoane în vârstă, realizate de branduri precum Amazon, Cadbury, Land Rover, L’Oréal, Pure Cremation și Tesco.

O reclamă a LinkedIn, deținută de Microsoft, cu sloganul „Părinții nu înțeleg B2B”, a fost considerată cea mai ofensatoare.

„Dacă crezi că ceilalți te consideră prost și asta transmiți, nu este bine pentru stima ta de sine”, a spus o participantă.

Pe de altă parte, o reclamă a brandului de modă JD Williams, care prezenta femei în vârstă purtând haine colorate și „la modă”, cu sloganul „Mă simt mai prietenă decât bunică”, a stârnit opinii împărțite. Unele persoane au apreciat-o ca fiind o reprezentare pozitivă și neobișnuită, în timp ce altele au considerat că întărește ideea că îmbătrânirea este ceva negativ și că femeile trebuie să lupte să arate tinere pentru a fi fericite.

Umorul la adresa vârstnicilor și stereotipurile enervante

Aproape jumătate dintre cei chestionați au spus că reclamele care folosesc umorul pe seama persoanelor în vârstă sunt susceptibile să jignească. De asemenea, mai mult de o treime au găsit enervante portretizările stereotipe, cum ar fi ideea că vârstnicii sunt mereu bogați, morocănoși sau socializează doar cu persoane de aceeași vârstă.

Reclamele „de sfârșit de viață” și problema țintirii publicului

Un alt aspect criticat a fost modul în care reclamele pentru servicii „de sfârșit de viață” – cum ar fi servicii funerare, asigurări de viață sau cămine de bătrâni – sunt difuzate frecvent în programe urmărite în special de persoanele în vârstă. Aceasta ridică întrebări etice privind modul în care aceste reclame sunt țintite.

Subreprezentarea persoanelor în vârstă în reclame

44% dintre cei intervievați consideră că persoanele în vârstă sunt subreprezentate sau chiar deloc reprezentate în reclame, mai ales în domenii precum modă, frumusețe, tehnologie și produse pentru casă.

Ce spun experții?

Kam Atwal, liderul cercetării la ASA, a declarat:

„Ca societate, trăim mai mult, avem vieți mai bogate și mai diverse. Cercetarea noastră arată că unele dintre portretizările actuale ale persoanelor în vârstă în publicitate nu sunt primite pozitiv și că publicul dorește reclame care să reflecte mai bine viețile variate pe care le duc vârstnicii astăzi.”

Alte articole importante
India plătește pentru petrolul rusesc în yuan chinezesc. Ce impact are această decizie șoc pe piață
India plătește pentru petrolul rusesc în yuan chinezesc. Ce impact are această decizie șoc pe piață
India a început să efectueze plăți pentru petrolul rusesc în yuan chinezesc, marcând o schimbare semnificativă pe piața energetică, scrie MoscowTimes. Compania națională Indian Oil Corp a realizat deja plăți în yuan chinezesc pentru mai multe loturi de petrol rusesc. Această schimbare reflectă evoluțiile globale și presiunile comerciale actuale. Decizia vine într-un context în care […]
Încă un brand auto chinez intră pe piața din România
Companii
Încă un brand auto chinez intră pe piața din România
Încă un brand auto chinez pătrunde pe piața din România, semn că expansiunea giganților din Asia continuă într-un ritm accelerat. La fel ca ceilalți producători din China, și acesta promite să ofere automobile performante, dotate cu tehnologii moderne, la prețuri competitive, ca o alternativă atractivă la mărcile europene consacrate. După Geely, BYD și Chery, un […]
Donald Trump anunță un tarif de 25% pentru importurile auto
Donald Trump anunță un tarif de 25% pentru importurile auto
Donald Trump anunță un tarif de 25% pentru importurile auto, afectând piața internațională și protejând producătorii americani. Decizia survine într-un context de tensiuni comerciale crescânde și vizează protejarea producătorilor auto americani în fața competiției externe. Donald Trump impune un nou tarif de 25% pentru autovehiculele importate Președintele Donald Trump a anunțat că toate camioanele de […]
Cele mai frumoase castele din lume: fortărețe care scriu istoria și aprind imaginația
Cele mai frumoase castele din lume: fortărețe care scriu istoria și aprind imaginația
Castelele rămân unele dintre cele mai spectaculoase construcții create de om. Îmbină apărarea și confortul, păstrează povești cu regi, regine, intrigi și bătălii și continuă să fascineze vizitatorii secolului XXI. Magia castelelor: între fortificație și locuință regală De ce ne atrag castelele atât de mult? Potrivit istoricilor, răspunsul se află în combinația unică dintre funcția […]
Sălile de păcănele ar putea dispărea din orașe. O propunere legislativă schimbă complet regulile jocurilor de noroc
Sălile de păcănele ar putea dispărea din orașe. O propunere legislativă schimbă complet regulile jocurilor de noroc
Sălile de păcănele și cazinourile din România ar putea funcționa doar în stațiunile turistice. Un proiect de lege depus la Senat propune o modificare amplă a cadrului legal privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc. Potrivit inițiatorilor, scopul este de a reorganiza industria într-un mod controlat și de a limita accesul persoanelor vulnerabile la aceste […]
ANALIZĂ
Hotelurile din România, scumpe ca la Viena și Varșovia: industria ospitalității explodează în 2025
Hotelurile din România, scumpe ca la Viena și Varșovia: industria ospitalității explodează în 2025
România a înregistrat al treilea cel mai mare avans al industriei hoteliere din Uniunea Europeană în prima jumătate a lui 2025. Creșterea de 19% a cifrei de afaceri nu a fost însă susținută de un număr mai mare de turiști, ci de scumpirea accelerată a cazării. În pofida tarifelor record, Bucureștiul se aliniază la prețurile […]