Prima pagină » Revoltă în Marea Britanie: Reclamele care jignesc vârstnicii, portretizându-i drept morocănoși și intoleranți, criticate dur de autorități

Revoltă în Marea Britanie: Reclamele care jignesc vârstnicii, portretizându-i drept morocănoși și intoleranți, criticate dur de autorități

Revoltă în Marea Britanie: Reclamele care jignesc vârstnicii, portretizându-i drept morocănoși și intoleranți, criticate dur de autorități
Reclamele care jignesc vârstnicii, portretizându-i drept morocănoși și intoleranți, criticate dur de autorități. Foto: Freepik

Un nou raport al Autorității pentru Standardele în Publicitate (ASA) din Marea Britanie a scos la iveală o problemă delicată și tot mai vizibilă în lumea publicității: portretizarea „ofensatoare” a persoanelor în vârstă în reclame. Studiul arată că multe reclame perpetuează stereotipuri negative, prezentând vârstnicii ca fiind morocănoși, intoleranți, singuri și izolați, iar acest lucru provoacă nemulțumiri și chiar ofensă în rândul publicului.

Reclama controversată care a declanșat dezbaterea

Un exemplu relevant este reclama TV a companiei scoțiene Strathmore Foods, producătorul preparatelor gata de consum McIntosh of Strathmore, disponibile în majoritatea supermarketurilor mari. Spotul prezintă un bărbat în vârstă care se ceartă cu un copil ce îi cere să returneze o minge de fotbal murdară, ajunsă pe mașina sa impecabilă. Mai târziu, bătrânul este surprins mâncând o cină la microunde, râzând în timp ce mingea dezumflată este ținută pe masă cu un cuțit mare de bucătărie.

Această reclamă a fost catalogată de ASA drept o reprezentare „ofensatoare” a persoanelor în vârstă, deoarece întărește stereotipuri negative și sugerează că mulți bătrâni sunt singuri și izolați.

Stereotipurile negative persistă în publicitate

Raportul ASA, consultat de The Guardian, subliniază că multe branduri rămân în urmă când vine vorba de modul în care tratează tema îmbătrânirii în reclame. Mulți vârstnici se simt bombardați cu reclame pentru servicii funerare, cămine de bătrâni sau dispozitive pentru mobilitate, ceea ce contribuie la sentimentul de invizibilitate și marginalizare.

Un sondaj realizat pe 4.000 de adulți din toate grupele de vârstă a arătat că peste o treime consideră că persoanele peste 55 de ani sunt adesea prezentate în mod negativ în reclame. Aproape jumătate au considerat ofensatoare reclamele care îi arată pe vârstnici ca fiind incapabili să înțeleagă sau să folosească tehnologia.

Mai mult, peste 20% dintre respondenți cred că portretizarea îmbătrânirii ca pe o luptă, în special în reclamele de frumusețe, poate avea un impact negativ asupra modului în care persoanele în vârstă se percep pe ele însele și asupra felului în care societatea le tratează.

Reclame analizate și reacțiile publicului

În cadrul focus grupurilor, participanții au vizionat 34 de reclame cu persoane în vârstă, realizate de branduri precum Amazon, Cadbury, Land Rover, L’Oréal, Pure Cremation și Tesco.

O reclamă a LinkedIn, deținută de Microsoft, cu sloganul „Părinții nu înțeleg B2B”, a fost considerată cea mai ofensatoare.

„Dacă crezi că ceilalți te consideră prost și asta transmiți, nu este bine pentru stima ta de sine”, a spus o participantă.

Pe de altă parte, o reclamă a brandului de modă JD Williams, care prezenta femei în vârstă purtând haine colorate și „la modă”, cu sloganul „Mă simt mai prietenă decât bunică”, a stârnit opinii împărțite. Unele persoane au apreciat-o ca fiind o reprezentare pozitivă și neobișnuită, în timp ce altele au considerat că întărește ideea că îmbătrânirea este ceva negativ și că femeile trebuie să lupte să arate tinere pentru a fi fericite.

Umorul la adresa vârstnicilor și stereotipurile enervante

Aproape jumătate dintre cei chestionați au spus că reclamele care folosesc umorul pe seama persoanelor în vârstă sunt susceptibile să jignească. De asemenea, mai mult de o treime au găsit enervante portretizările stereotipe, cum ar fi ideea că vârstnicii sunt mereu bogați, morocănoși sau socializează doar cu persoane de aceeași vârstă.

Reclamele „de sfârșit de viață” și problema țintirii publicului

Un alt aspect criticat a fost modul în care reclamele pentru servicii „de sfârșit de viață” – cum ar fi servicii funerare, asigurări de viață sau cămine de bătrâni – sunt difuzate frecvent în programe urmărite în special de persoanele în vârstă. Aceasta ridică întrebări etice privind modul în care aceste reclame sunt țintite.

Subreprezentarea persoanelor în vârstă în reclame

44% dintre cei intervievați consideră că persoanele în vârstă sunt subreprezentate sau chiar deloc reprezentate în reclame, mai ales în domenii precum modă, frumusețe, tehnologie și produse pentru casă.

Ce spun experții?

Kam Atwal, liderul cercetării la ASA, a declarat:

„Ca societate, trăim mai mult, avem vieți mai bogate și mai diverse. Cercetarea noastră arată că unele dintre portretizările actuale ale persoanelor în vârstă în publicitate nu sunt primite pozitiv și că publicul dorește reclame care să reflecte mai bine viețile variate pe care le duc vârstnicii astăzi.”

Alte articole importante
Amazon Web Services își regândește strategia pentru aplicațiile AI și ia în calcul retragerea serviciului Q
Tehnologie
Amazon Web Services își regândește strategia pentru aplicațiile AI și ia în calcul retragerea serviciului Q
Amazon face o mișcare spectaculoasă pe scena inteligenței artificiale și își regândește complet strategia de aplicații AI din cadrul diviziei sale cloud. Gigantul tehnologic ar putea chiar să renunțe la actualul chatbot Q Business, în favoarea unei suite revoluționare care promite să transforme modul în care companiile lucrează. Planurile includ lansarea unei platforme unificate, capabilă […]
Geely cucerește Brazilia printr-un parteneriat strategic cu Renault
Companii
Geely cucerește Brazilia printr-un parteneriat strategic cu Renault
Giganții auto Geely și Renault își unesc forțele pentru producția și vânzarea de vehicule electrice și hibride în Brazilia. Producătorul chinez va achiziționa o participație la compania Renault do Brasil, iar în schimb va beneficia de resursele locale de producție, vânzări și service ale partenerului francez. Geely va deține 26,4% din compania pe care a […]
China anunță un nou record de viteză cu un tren maglev: 640 km/h în șapte secunde! (VIDEO)
China anunță un nou record de viteză cu un tren maglev: 640 km/h în șapte secunde! (VIDEO)
China a anunțat că un nou record în materie de viteză, reușind să atingă cu un tren maglev o viteză de peste 640 km/h în doar șapte secunde. Această performanță subliniază poziția dominantă a Chinei în dezvoltarea acestei tehnologii în domeniul trenurilor ultra-rapide. China a stabilit un nou record de viteză cu un tren maglev […]
Portal Space Systems deschide a doua fabrică şi accelerează producţia navei Supernova
Portal Space Systems deschide a doua fabrică şi accelerează producţia navei Supernova
Portal Space Systems, companie specializată în vehicule spațiale de înaltă performanță, a anunțat luni, 17 iunie, la Salonul Aeronautic de la Paris, că va construi o a doua fabrică dedicată producției navei Supernova. Noul centru de producție va fi amplasat la cinci kilometri de actuala unitate a companiei din Bothell, Washington, şi va avea o […]
Economia Rusiei, pe marginea prăpastiei. Ministrul Economiei avertizează, Putin spune că „nu trebuie să se permită așa ceva”
Economia Rusiei, pe marginea prăpastiei. Ministrul Economiei avertizează, Putin spune că „nu trebuie să se permită așa ceva”
Economia Rusiei se află „pe marginea unei recesiuni”, a declarat joi ministrul Economiei, Maxim Reshetnikov, în cadrul Forumului Economic Internațional de la Sankt Petersburg, potrivit presei ruse, citat e de AP. Această declarație vine într-un moment delicat, în care economia rusă, afectată de sancțiuni masive după invazia din Ucraina, încearcă să își mențină creșterea, dar […]
Ce urmează după o săptămână explozivă, cu trei focare globale de criză: Agenda globală se schimbă după atacurile SUA asupra Iranului
Ce urmează după o săptămână explozivă, cu trei focare globale de criză: Agenda globală se schimbă după atacurile SUA asupra Iranului
După un weekend exploziv, marcat de atacurile SUA asupra facilităților nucleare din Iran, lumea intră într-o săptămână tensionată pe trei fronturi majore: geopolitică, comerț internațional și industrie europeană. Cu o agendă globală încărcată de evenimente decisive – de la summitul NATO din Olanda, la negocierile comerciale din China și conferința economică din Germania – investitorii […]