Creșterea poverii fiscale până la 34% din profitul firmelor pune mulți antreprenori în fața unor strategii fiscale privind viabilitatea afacerilor lor.
În acest context, specialiștii în fiscalitate recomandă o serie de strategii eficiente pentru optimizarea costurilor și protejarea capitalului, de la reinvestirea profitului până la restructurări juridice și digitalizare.
Creșterea impozitului pe profit și a celui pe dividende la 16%, coroborată cu contribuția de sănătate (CASS) de 10%, determină o sarcină fiscală reală de până la 34,3% din câștigul brut al firmelor, relatează Puterea.ro.
„Statul devine partener de afaceri, dar fără să contribuie la efortul pentru realizarea veniturilor și profitului, la această cotă de 34,3%, în unele firme statul poate deveni chiar acționar principal. Odată ce presiunea fiscală crește, crește și riscul de faliment, de evaziune fiscală sau de utilizare a unor metode de a folosi banii firmei în avantaj personal decât să fie distribuit la stat”, avertizează consultantul Florin Leucă, care lucrează cu peste 100 de companii.
Potrivit simulărilor efectuate de acesta, pentru un profit brut de 200.000 lei, firmele vor plăti:
În cazul în care o firmă are un profit brut de 100.000 lei, aceasta va plăti către stat următoarele impozite:
Dacă o firmă are un profit brut de 50.000 lei, va plăti către stat:
În acest context, Florin Leucă propune o serie de măsuri concrete pentru ca antreprenorii să contracareze efectele noii poveri fiscale și să mențină sustenabilitatea afacerii. iată ce ar trebui să facă aceștia:
Recalibrarea modelului de business
Reinvestirea profitului – scutire fiscală conform art. 22 Cod Fiscal
Gestionarea atentă a cash-flow-ului și dividendelor
Optimizarea juridică și financiară a structurii companiei
Adaptarea la noul plafon de 100.000 euro (valabil din 2026)
Antifragilitate fiscală
Plan financiar personal de rezervă pentru antreprenori
Redefinirea obiectivelor de creștere
Doar câteva sectoare din economia românească depășesc nivelul de profitabilitate de 29,44%, adică pragul fiscal fără CASS, și pot, astfel, suporta mai ușor noile taxe. Printre acestea se numără:
Marea majoritate a IMM-urilor din România operează, însă, cu marje sub acest prag, fiind vulnerabile în fața noilor impozite. În contextul scăderii numărului de microîntreprinderi active și al dificultăților de atragere a antreprenorilor noi, presiunea fiscală ar putea avea un efect negativ asupra economiei reale.