Tesla resimte din plin efectele pe piața chineză a tensiunilor tot mai accentuate din războiul comercial dintre SUA și China, cea mai mare piață de vehicule electrice din lume.
Concret, vânzările constructorului american au scăzut cu aproape 26% în aprilie, în contextul în care cumpărătorii preferă mărcile locale, care sunt mai ieftine și oferă și mai multă tehnologie.
În timp ce Beijingul sprijină tot mai mult producătorii locali de vehicule electrice, care lansează modele mai accesibile și pline de inovații tehnologice, producătorul american se confruntă cu o pierdere accelerată de cotă de piață. Livrările realizate de fabrica Tesla din Shanghai au înregistrat o scădere semnificativă în cea de-a patra lună a anului, anulând redresarea temporară din luna precedentă.
Astfel, Gigafactory 3 a livrat în aprilie 58.459 de vehicule Model 3 și Model Y atât către clienți din China continentală, cât și de pe piețele externe. Potrivit datelor publicate de Asociația Chineză a Autoturismelor (CPCA), preluate de South China Morning Post, totalul reprezintă o scădere de 25,8% față de luna martie și de 6% comparativ cu aceeași perioadă din 2024.
Scăderea vine după o creștere semnificativă în martie, când livrările au crescut cu 157%, până la 78.828 de unități, datorită creșterii producției noului Model Y facelift (Juniper). Asta după ce, în februarie, fabrica înregistrase cele mai mici vânzări lunare de după iulie 2022, cu doar 30.688 de unități comercializate.
„Speranțele Tesla într-o redresare susținută în China au slăbit, în contextul unei competiții tot mai acerbe”, a declarat Eric Han, senior manager la firma de consultanță Suolei din Shanghai. „Rivalii chinezi, mizând pe modele noi și strategii agresive de preț, au reușit să atragă un număr tot mai mare de cumpărători”.
În primul trimestru al anului, livrările Gigafactory, care includ vânzările locale și exporturile, au scăzut cu 22% față de același interval de anul trecut. Tesla a vândut în această perioadă 172.754 de unități, cel mai mic nivel din ultimii trei ani, potrivit Techinasia.com.
În contrast, aproape toți marii rivali ai Tesla din China continentală au raportat vânzări puternice în aprilie. Acestea au fost susținute de lansarea unor modele noi și tehnologii avansate, care au fost prezentate luna trecută la salonul auto de la Shanghai. Tesla a lipsit de la acest eveniment bienal pentru a doua oară consecutiv.
CPCA a estimat că livrările de vehicule electrificate (modele 100% electrice și hibride plug-in) în China continentală au depășit 1,14 milioane de unități în aprilie. Vorbim despre o creștere de 42% față de anul trecut și de 1% față de luna anterioară.
Cifrele slabe de vânzări ale Tesla pe piața chineză sunt în concordanță cu declinul vânzărilor în regiuni precum Europa și Australia. Pe aceste piețe, implicarea politică a CEO-ului Tesla, Elon Musk, a îndepărtat o parte dintre clienți. În plus, producătorul american se confruntă și cu o concurență dură din partea rivalilor chinezi, care oferă modele comparabile cu Model 3 și Model Y din punct de vedere al dotărilor inteligente, dar la aproximativ jumătate din preț.
Spre exemplu, Xpeng Mona 03 (foto sus), o berlină electrică de dimensiuni medii, lansată anul trecut în august, este oferită la prețuri cuprinse între 119.800 și 159.800 de yuani (cca. 16.600-22.100 de dolari). Drept urmare, acest model s-a vândut în peste 100.000 de unități până în aprilie 2025. Prin comparație, Tesla Model 3 pornește de la 235.500 de yuani (cca. 32.595 de dolari).
Potrivit CPCA, în 2024, vânzările de mașini electrice au reprezentat peste 60% din totalul livrărilor auto în China. Mărcile autohtone controlează acum peste 90% din piața de vehicule electrice din China, iar jumătate dintre mașinile noi de pe drumurile chineze sunt fie complet electrice, fie hibride plug-in.