Prima pagină » Războiul comercial SUA-China atinge un punct critic. Cu tarife de peste 100% de ambele părți, comerțul global riscă să fie grav perturbat

Războiul comercial SUA-China atinge un punct critic. Cu tarife de peste 100% de ambele părți, comerțul global riscă să fie grav perturbat

Războiul comercial SUA-China atinge un punct critic. Cu tarife de peste 100% de ambele părți, comerțul global riscă să fie grav perturbat

Conflictul economic dintre SUA și China pare să fi intrat în impas, devenind o adevărată confruntare a orgoliilor în care nici una dintre părți nu pare să cedeze. Cu tarife de peste 100% impuse de ambele tabere, analiștii spun că nu mai vorbim doar despre economie, ci despre cine are ultimul cuvânt într-o lume tot mai fragmentată.

După ce administrația Trump a scos artileria grea, aplicând tarife de 145% mărfurilor chinezești, Beijingul a reacționat imediat, impunând sancțiuni similare, de 125%, mărfurilor americane. Secretarul Trezoreriei SUA, Scott Bessent, a declarat recent că responsabilitatea de a reduce tensiunile îi revine Chinei însă, în lipsa unui dialog real, fiecare parte se îndârjește și mai tare. Din această cauză, o decuplare economică între cele mai mari puteri economice, care s-au hrănit reciproc timp de mai multe decenii, prinde tot mai mult contur. În acest context, unii se întreabă cine va ieși câștigător din acest război comercial, în timp ce alții sunt de părere că ambele tabere ar putea pierde. Mai mult decât atât, riscul de recesiune la nivel global a crescut semnificativ.

O țintă convenabilă

Agenda protecționistă a lui Donald Trump a lovit aliați și adversari deopotrivă, care au fost afectați de tarifele vamale drastice impuse de SUA. Cu toate acestea, China a fost principala țintă, devenind simbolul nemulțumirilor americane legate de deficitul comercial și de relocarea locurilor de muncă. Costurile economice ale Chinei sunt uriașe. Pierderea accesului la piața americană, coroborată cu incertitudinea crescândă din sistemul comercial global, a lovit în plin sectoarele economiei chineze axate pe exporturi. Avantajul competitiv al acestei țări constă în baza sa de producție uriașă și în lanțurile de aprovizionare foarte bine integrate, în special în industriile verzi și în cele de înaltă tehnologie, precum vehiculele electrice, bateriile și energia solară, domenii care sunt dependente de accesul liber la piețe și de o cerere constantă. De asemenea, restricțiile comerciale impuse de Europa, Canada și SUA vehiculelor electrice produse în China au dus deja la o scădere semnificativă a cererii.

Creșterea PIB-ului Chinei în primul trimestru din 2025 a depășit așteptările (5,4%), însă economiștii avertizează că efectele noilor tarife se vor resimți în curând. În plus, creșterea economică este afectată și de probleme structurale, și anume supracapacitate industrială, îmbătrânirea populației, șomajul ridicat în rândul tinerilor și discrepanțele regionale adânci, relatează The Conversation. Sectorul imobiliar, care cândva era motorul dezvoltării, a devenit o sursă de tensiuni financiare, iar datoria administrațiilor locale crește, în timp ce sistemul de pensii se apropie de o criză. În aceste condiții, ar fi de dorit ca, pentru ieșirea din acest impas comercial, să aibă loc negocieri cu SUA, dar concesiile unilaterale nu sunt nici fezabile, nici acceptabile politic pentru Beijing.

Coordonare regională

Războaiele tarifare inițiate de Donald Trump nu doar au tensionat relațiile bilaterale, ci au slăbit și bazele sistemului de comerț global. Prin marginalizarea Organizației Mondiale a Comerțului și adoptarea unei abordări tranzacționale, Statele Unite au subminat normele multilaterale și au alimentat tendințele protecționiste. Un efect colateral al acestei instabilități a fost revenirea acordurilor de cooperare regională. În Asia, Parteneriatul Regional Economic Cuprinzător (RCEP), susținut de China și centrat pe blocul ASEAN (Asociația Națiunilor din Asia de Sud-Est), a devenit o alternativă viabilă. Totodată, Parteneriatul Transpacific (CPTPP) continuă să se extindă, după ce Regatul Unit s-a alăturat la finele anului 2024. În America Latină, există diverse alianțe care explorează noi forme de integrare, în speranța de a se proteja în fața valului protecționist. Însă, regionalismul nu este o soluție, deoarece nu poate reproduce amploarea și eficiența comerțului mondial și nici nu poate oferi stabilitatea de care depind exportatorii.

China nu este dispusă să preia singură frâiele conducerii globale

Riscul major este ca lumea să alunece într-o capcană a lipsei de conducere, așa-numita „capcană Kindleberger”, unde nici o putere nu-și asumă rolul de lider pentru a susține bunurile publice globale sau un sistem comercial stabil. Economistul Charles Kindleberger a explicat că Marea Criză Economică nu a fost declanșată de conflicte directe, iar colapsul sistemic al economiei mondiale a fost provocat de absența unei conduceri globale capabilă să mențină echilibrul. Fără o coordonare internațională reînnoită, fragmentarea economică provocată de războaiele tarifare, așa cume ste cel americano-chinez, ar putea duce nu doar la recesiune, ci și la tensiuni geopolitice și militare pe care nici o regiune nu le-ar putea gestiona. China nu pare dispusă și nici capabilă să preia singură frâiele conducerii globale pentru că pune accentul pe preocupările interne decât pe cele externe, și anume pe creșterea economică și stabilitatea socială. Cu toate acestea, Beijingul poate contribui la un cadru mai echilibrat prin colaborare cu Europa, ASEAN și cu țările din Sudul Global. Scopul este de a construi un sistem multipolar, bazat pe cooperare, care să poată susține bunurile publice globale. În mod paradoxal, un efort coordonat al celorlalte națiuni ar putea readuce SUA la masa negocierilor, iar pe termen scurt, acestea ar putea încerca să profite de conflictul comercial dintre cele două mari puteri ale lumii.

Mihai Morcovescu

Alte articole importante
Care sunt pașii pe care trebuie să-i parcurgi pentru a-ți închide firma
Companii
Care sunt pașii pe care trebuie să-i parcurgi pentru a-ți închide firma
Dacă ai ajuns în punctul în care nu mai vrei să fii patron și te gândești serios să închizi firma, trebuie să știi că nu este suficient doar să „oprești activitatea”. În România, închiderea unui SRL presupune parcurgerea a trei pași legali importanți: dizolvare, lichidare și radiere. Închiderea unui SRL începe cu dizolvarea, adică decizia […]
Antreprenoarea din România care urcă în topul global al femeilor din AI: Raluca Crișan atrage o investiție de 900.000 de euro pentru startup-ul său de inteligență artificială
Antreprenoarea din România care urcă în topul global al femeilor din AI: Raluca Crișan atrage o investiție de 900.000 de euro pentru startup-ul său de inteligență artificială
Raluca Crișan, cofondatoarea startup-ului Etiq AI, a fost inclusă în topul celor mai influente femei din domeniul inteligenței artificiale de către publicația academică „The Collector”. Ea a reușit să devină cunoscută la nivel internațional după ce afacerea sa a atras recent o investiție de 900.000 de euro de la fondul de venture capital GapMinder și […]
Cum să lansezi o afacere de succes cu doar 8500 de lei. Ideea care se poate viraliza ușor pe rețelele sociale
Cum să lansezi o afacere de succes cu doar 8500 de lei. Ideea care se poate viraliza ușor pe rețelele sociale
Un mic atelier de personalizare a tricourilor și obiectelor promoționale poate deveni, în timp, o afacere de succes și chiar virală. Cu o investiție minimă de doar 8.500 de lei și o doză de creativitate, îți poți lansa propriul brand și poți atrage clienți din întreaga țară, și nu numai. Dacă ai o pasiune pentru […]
Transportul urban, reinventat de tehnologie. Ce impact au serviciile de car sharing în tranziția orașelor către infrastructuri inteligente. 
Transportul urban, reinventat de tehnologie. Ce impact au serviciile de car sharing în tranziția orașelor către infrastructuri inteligente. 
Progresul tehnologic schimbă într-un ritm accelerat nu doar modul în care comunicăm sau lucrăm, ci și felul în care ne deplasăm. Dacă în trecut deținerea unui automobil sau folosirea mijloacelor clasice de transport erau singurele opțiuni disponibile, astăzi, mobilitatea urbană a căpătat forme mult mai flexibile. Un exemplu elocvent în acest sens îl reprezintă conceptul […]
Primele volocoptere vor zbura la Dubai. Joby Aviation va lansa serviciul comercial de transport aerian în 2025
Companii
Primele volocoptere vor zbura la Dubai. Joby Aviation va lansa serviciul comercial de transport aerian în 2025
Serviciile de transport persoane cu taxiuri zburătoare electrice, așa-numitele volocoptere, va revoluționa mobilitatea aeriană la nivel global. Multe startup-uri au intrat pe această piață anunțând planuri ambițioase, însă unele fie au rămas în urmă, fie au dispărut pe măsură ce investitorii au închis „robinetul”, din cauza faptului că dezvoltarea tehnologiei este costisitoare și necesită mult […]
Suma exorbitantă cu care se vinde un teren pe insula miliardarilor, „buncărul” exclusivist unde stau cei mai bogați oameni ai planetei
Suma exorbitantă cu care se vinde un teren pe insula miliardarilor, „buncărul” exclusivist unde stau cei mai bogați oameni ai planetei
Indian Creek Village este cea mai exclusivistă și bine apărată comunitate rezidențială din America.  Supranumită fortăreața plutitoare a miliardarilor, insula privată e plină cu vile luxoase deținute de unii dintre cei mai bogați oameni de pe planetă. Cele doar 34 de proprietăți de lux sunt păzite de 19 polițiști și beneficiază de sisteme de securitate […]